hi-fi

Spendor A4

test |
Kolumny podłogowe - Spendor A4 Rekomendacja

Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawują się dwudrożne kolumny podłogowe należące do serii A-Line renomowanej marki Spendor.

Brytyjski producent odświeżył ostatnio ofertę kolumn z serii A-Line. Pojawiły się zupełnie nowe modele, takie jak niedawno testowany A2, ale też inne, zastępujące w katalogu wysłużone kolumny. Seria A-Line, tak jak to miało miejsce do tej pory, opiera się głównie na konstrukcjach podłogowych, wśród których znalazł się rodzynek w postaci testowanych miesiąc temu monitorów A1, wyposażonych w obudowę zamkniętą. Z kolei kolumny A4 zastąpiły starszy, wysłużony model A6R, natomiast zupełnie nowe A7 (w cenie 16.490zł), są obecnie szczytową konstrukcją w serii A-Line. Ale to właśnie A4 wydają się być najciekawszą propozycją, oferującą duże możliwości jak na swoją cenę.

Głośnik nisko-średniotonowy współpracujący z wentylowaną skrzynką zapewnia odpowiednio nisko zapuszczający się bas, a zaawansowany technologicznie głośnik wysokotonowy wyposażony w kopułkowo-pierścieniową membranę, wynosi zakres wysokich tonów na poziom brzmienia nieosiągalny dla kolumn ze zbliżonej półki cenowej.

Spendory A4 dysponują prostym dwudrożnym układem głośnikowym, co jest charakterystyczne dla wszystkich kolumn z serii A-Line tego producenta. Spendor w tym konkretnym przypadku postawił na ekspresyjne brzmienie w zakresie niskich tonów. W uzyskaniu tego ma pomóc nie tylko powrót do niskostratnego układu rezonansowego opartego na klasycznym tunelu bas-refleks, ale przede wszystkim zupełnie nowy głośnik niskotonowy, zaprojektowany w celu efektywniejszego przenoszenia zakresu niskich tonów. Tak przygotowane kolumny mają sprostać wymaganiom miłośników obszernego basu o niskim zasięgu, uzyskiwanego z prostego, kompaktowego układu głośnikowego. Spendor wciąż jednak pozostaje wierny własnej tradycji zachowując naturalny dźwięk, a także, co typowe dla tego brytyjskiego producenta, najwyższej klasy stolarkę i eleganckie wzornictwo.

Spendor A4

Wysoka jakość

Kolumny A4 mimo że zostały zaprojektowane z myślą o odtwarzaniu efektownego basu, należą do jednych z najbardziej zwartych i kompaktowych konstrukcji w katalogu Spendora. Klasyczną, niewysoką, smukłą bryłę uzupełniono idealnie dopasowanym cokołem, mającym za zadanie eliminować wibracje i zapewnić stabilność całej konstrukcji. Kolce są regulowane, więc można również ustawić lekki kąt odchylenia kolumn od pionu, co dodatkowo może wpłynąć na uzyskanie jeszcze lepszej fazowej koherencji między głośnikiem wysokotonowym a nisko-średniotonowym. Takie próby zalecam jednak zaawansowanym użytkownikom, którzy są w stanie usłyszeć różnice w brzmieniu po takiej regulacji.

W związku z tym, że Spendor A4 pracuje w klasycznym układzie dwudrożnym, zastosowany duet głośnikowy nie jest specjalnie wymagający dla większości wzmacniaczy, w tym konstrukcji lampowych o czym przekonałem się, łącząc A4 ze wzmacniaczem Leben CS300F. Nowy duet głośnikowy jest oczywiście w prostej linii rozwinięciem poprzedników. Wprawdzie kopułka wysokotonowa przeszła niewielkie modyfikacje, ale już stożek EP77 jest zupełnie nową konstrukcją z przeprojektowanym koszem, układem magnetycznym, cewką, a nawet membraną. Głośnik ten charakteryzuje się jeszcze niższym rezonansem (co pomaga uzyskać bas o większym zasięgu), a także zdolnością do przenoszenia wyższych mocy.

Tak zaprojektowana kolumna, mimo wydawałoby się skromnego dwudrożnego układu, bez problemu nagłośni pokoje o powierzchni nawet 30 metrów kwadratowych. Jest to duże osiągnięcie, ponieważ klasyczne głośniki nisko-średniotonowe o średnicy 180mm pracujące w układzie dwudrożnym, są zwykle adresowane do pomieszczeń o powierzchni do 20 metrów kwadratowych. Brytyjski producent chciał stworzyć niewielkie, kompaktowe kolumny podłogowe mogące dorównać walorami brzmieniowymi modelom dysponującym znacznie większymi skrzyniami lub bardziej rozbudowanym układem głośnikowym.

Jak przystało na markę Spendor model A4 zaprojektowano i wyprodukowano od postaw w Wielkiej Brytanii, dzięki czemu zachowano najwyższą jakość wykonania. Stolarka i każdy detal są perfekcyjne. Dbałość o elementy konstrukcyjne możemy zauważyć chociażby na przykładzie obróbki otworów montażowych dla głośników. Otwór dla stożka nisko-średniotonowego ma sfazowane od wewnątrz krawędzie, a śruby są wkręcone w metalowe tuleje. Każda płyta MDF o sporej grubości jest obustronnie oklejona naturalnym fornirem, dzięki czemu zachowano równy rozkład naprężeń w każdym obszarze obudowy. Ma to zapobiec w przyszłości odkształceniom drewnianej okleiny, bez względu na temperaturę i wilgotność powietrza w pokoju odsłuchowym. Lakiery dobierane są z zachowaniem najwyższych standardów, dzięki czemu obudowy prezentują są fantastycznie, a zwłaszcza wzory słojów na drewnianych okleinach.

Spendor A4

Zaglądając do środka można się przekonać, że konstruktorzy Spendora poświęcił dużo czasu na właściwe wytłumienie skrzynek. W związku z tym, że są one wentylowane tradycyjnym tunelem bas-refleks, to rożne fragmenty materiału tłumiącego ułożono w taki sposób, aby uzyskać jak najmniejsze straty z tytułu tarcia przepływającego powietrza i zamiany energii fal dźwiękowych na ciepło. W ten sposób pozwolono na pełny oddech głośnikowi nisko-średniotonowemu, przy jednoczesnym zapewnieniu membranie właściwego wytłumienia wewnętrznej komory, sprzyjającej uzyskaniu liniowego brzmienia, bez nadmiernych podbarwień, zwłaszcza w zakresie średnich tonów.

Warto podkreślić, że Spendor ostatnio eksperymentował z obudowami wentylowanymi czymś na podobieństwo naczyń połączonych w postaci linii transmisyjnej i bas-refleksu. Taki układ można znaleźć chociażby w modelu A6R, który już wycofano z produkcji. Charakteryzował się on liniowym przetwarzaniem basu uzyskiwanym mimo ulokowania wylotu z tyłu obudowy, niemal tuż nad podłogą. Z czasem jednak brytyjski producent doszedł do wniosku, że taki układ jest nieco bardziej stratny niż klasyczny bas-refleks i postanowił z niego zrezygnować. W modelu A4 zastosowano więc klasyczny BR, a ten w połączeniu z zupełnie nowym głośnikiem nisko-średniotonowym okazał się być receptą na spektakularnie odtwarzany bas pochodzący ze stosunkowo niewielkiej, kompaktowej skrzynki.

Dojrzałość i równowaga

Spendor A4 zaprojektowano w celu uzyskania dużej wydajności w zakresie niskich tonów, ale jednocześnie spójności i transparentności brzmienia, a wiec cech typowych bardziej dla wysokiej klasy konstrukcji podstawkowych. Sztywne i prawidłowo wytłumione skrzynki gwarantują brzmienie bez podbarwień i podbić, co jest właśnie typowe dla wysokiej klasy monitorów, a przeprojektowany układ rezonansowy, współpracujący z niskostratną komorą, zapewnia imponujące, jak na 18-centymetrowy głośnik nisko-średniotonowy, rozciągnięcie w zakresie niskich tonów.

Muzyka jazzowa, a konkretnie utwory z repertuaru Lee Ritenoura, pokazały że Spendory nie boją się zmierzyć z muzyką opartą na brzmieniu naturalnych instrumentów, wymagających od kolumn bezkompromisowo odtwarzanej barwy, ale i wyrafinowanego, zrównoważonego przekazu. Lina basu została odtworzona sprężyście, gęsto, ale z naciskiem na zróżnicowanie zarówno dynamiczne, jak i barwy. Z tego względu A4 można zaliczyć do jednych z najlepiej radzących sobie z odtworzeniem basu dwudrożnych zestawów głośnikowych w tej cenie.

Spendor A4

Trudny kompromis między zasięgiem, rytmiką i konturowością basu, nie odbił się negatywnie na żadnym z tych składników brzmienia, co zasługuje na uznanie.

Spendory sprawdzą się znakomicie w niemal każdym gatunku muzycznym, więc klasyka czy jazz nie będą dla nich stanowić większego wyzwania, tak samo jak eksplodująca energią muzyka taneczna i rockowa. Zakres niskich tonów charakteryzuje się rewelacyjnym zasięgiem i masą, godną znacznie większych konstrukcji. Spendor pod tym względem czaruje, wypełniając pokój odsłuchowy obfitym, ale zawsze sprawnie kontrolowanym basem. W utworach Mike'a Oldfielda pochodzących z kultowego albumu "Amarok", niektóre fragmenty wymagające bardzo niskiego zejścia w basie pokazały, że A4 nie miały najmniejszych problemów z odtwarzaniem subsonicznych efektów, zachowując zwinność i precyzję w odwzorowaniu szybkości narastania poszczególnych dźwięków. Brzmienie cechuje klimat oparty na obszernie budowanej przestrzeni oraz wibrującym z nienaganną kontrolą zakresie niskich tonów. Tym bardziej jest to godne podziwu, jeśli spojrzymy na dość skromny, dwudrożny układ głośnikowy zainstalowany w smukłych kompaktowych skrzynkach.

Te kolumny są perfekcyjnie zbalansowane tonalnie, co gwarantuje charakterystykę przenoszenia o niemal studyjnej jakości.

Model A4 mimo spektakularnego basu zachowuje jednak charakter brzmienia z jakiego słynie Spendor. Pobad to te kolumny są perfekcyjnie zbalansowane tonalnie, co gwarantuje charakterystykę przenoszenia o niemal studyjnej jakości. Dzięki takiemu stylowi grania słuchacz może bez wysiłku wyławiać z muzyki wiele zawiłości i smaczków, zwłaszcza z tych najlepiej zrealizowanych utworów. Równowaga tonalna sprawia, że również góra pasma ujmuje kulturą brzmienia, brakiem nerwowości i doskonałą artykulacją najdrobniejszych detali, dotrzymując kroku pięknej, nasyconej średnicy.

Przełom średnich i wysokich tonów osiąga spójność godną najlepszych kolumn dwudrożnych, co świadczy o tym, że zestrojeniu obydwu głośników, zwłaszcza w miejscu gdzie dochodzi do ich połączenia przez filtry, poświęcono sporo uwagi. Zresztą wraz ze zmianami konstrukcyjnymi jakie zaszły w przypadku obydwu głośników, pojawiły się również zmiany w filtracji sygnału dostarczanego do nich przez zwrotnicę. Podniesiono nieco punkt podziału częstotliwości względem starego modelu A6R (z 3,3kHz do 3,7kHz), co świadczy o tym, że nowy stożek nisko-średniotonowy jest w stanie lepiej poradzić sobie z odtwarzaniem najwyższych partii średnich tonów, ale też najniższych partii wysokich tonów. Dzięki tej zdolności, zdecydowano się na podniesienie punktu podziału między głośnikami, odciążając tym samym nieco głośnik wysokotonowy. Przenosi on teraz nieco mniejszą moc, co przyczyniło się do wzrostu precyzji odtwarzania subtelnych detali i to w brzmieniu A4 po prostu słychać. Wysokie tony zyskały na jakości prezentując również nieco wyższą rozdzielczość, co w konsekwencji prowadzi do większej precyzji w generowaniu mikrodźwięków pojawiających się w górze pasma.

Spendor A4

Warto wiedzieć

Kompaktowy model A4 dzięki modułowi impedancji o łatwym przebiegu z minimum leżącym w okolicach 6Ω, dobrze zabrzmi zarówno z konstrukcjami tranzystorowymi i lampowymi. Ciekawe efekty można uzyskać nawet za pośrednictwem konstrukcji tranzystorowych średniej mocy (Heed Obelisk PM czy Elixir), ale i niewysilonych lamp, takich jak Leben CS-300F. Mimo skuteczności na poziomie 86dB, uzyskanie wysokich poziomów głośności w pomieszczeniach o średniej kubaturze i ze wzmacniaczami dysponującymi niską/średnią mocą, nie stanowi dla modelu A4 najmniejszego problemu.

Podczas ustawiania kolumn szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na zachowanie określonego dystansu od ściany znajdującej się za nimi. Wartość ta, w zależności od wielkości pomieszczenia, powinna zawierać się w zakresie od jednego metra do półtora. Spendory ze względu na dosyć szeroki kąt liniowego odtwarzania charakterystyki częstotliwości w pełnym paśmie, nie muszą być idealnie skierowane w punkt odsłuchowy. Jednak żeby uzyskać prawidłowo nakreśloną scenę dźwiękową, zwłaszcza w średnio wytłumionych pokojach, należy lekko skręcić kolumny do środka. Z kolei przy prostopadłym ustawieniu względem miejsca odsłuchowego uzyskamy przede wszystkim obszerniej zaprezentowaną scenę dźwiękową, jednak kosztem subtelnej utraty ostrości w lokalizacji źródeł pozornych. Spendory dobrze zabrzmią zarówno w średnio wytłumionych pokojach, jak i tych, o nieco żywszej akustyce.

Podsumowanie

Spendory A4 oferują brzmienie spójne, detaliczne i dobrze zbalansowane. Efektowny bas o dużej masie i zasięgu, nie traci jednak kontroli. Wyrównany balans tonalny należy do najmocniejszych cech tych kolumn, dzięki czemu kolumny dobrze zabrzmią z wieloma wysokiej jakości amplifikacjami, bez względu na to, czy będzie to lampa czy tranzystor. Zakres wysokich tonów prezentowany jest w wyrafinowanym stylu, bez szaleństw i popadania w skrajności, dzięki czemu wiele muzycznych gatunków zabrzmi za pośrednictwem modelu A4 naturalnie i spójnie.

Spendor w przypadku tego modelu postawił na imponująco rozciągnięty zakres niskich tonów, za co odpowiada zupełnie nowy głośnik nisko-średniotonowy o konstrukcji zoptymalizowanej właśnie pod kątem basu. Mimo to pozostaje wierny brzmieniu typowemu dla całej serii A-Line. Tak więc równie mocny nacisk położono na naturalność brzmienia w zakresie średnio-wysokotonowym oraz transparentność w prezentacji barwy, co zapewne docenią miłośnicy lampowych wzmacniaczy. Model A4 potrafi bowiem ładnie uwypuklić cechy brzmieniowe amplifikacji bazujących na żarzących się bańkach. W dodatku kolumny cechują się stolarką na najwyższym światowym poziomie. Produkcja odbywa się na terenie Wielkiej Brytanii, co przede wszystkim powinni docenić miłośnicy konstrukcji w stu procentach wytwarzanych na starym kontynencie.

Werdykt: Spendor A4

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Brzmienie zrównoważone, detaliczne z naciskiem na plastykę i barwę; spektakularny, nisko schodzący bas; spójność w połączeniu średnich i wysokich tonów, znakomita stolarka podkreślająca perfekcjonizm wykonania klasycznych skrzynek.

Minusy: Wymagające wobec wzmacniacza – tylko z wysokiej klasy amplifikacjami pokażą pełnię swoich możliwości.

Ogółem: A4 należą do najwydajniejszych konstrukcji z serii A-Line, ale należy im zapewnić doborowe towarzystwo w postaci wysokiej jakości elektroniki, żeby pokazały pełnię swoich możliwości.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Spendor A4
RODZAJ
Kolumny podłogowe
CENA
11.900 zł (para)
WAGA
16 kg szt.
WYMIARY (S×W×G)
165×831×275 mm
DYSTRYBUCJA
Nautilus Dystrybucja
nautilus.net.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 34Hz-25kHz
  • Skuteczność/impedancja: 86/8Ω (minimum modułu impedancji 6Ω)
  • Rekomendowana moc wzmacniacza: 25-150W
  • 180mm głośnik nisko-średniotonowy Spendor EP77
  • 29mm miękki, tekstylny, kopułkowo-pierścieniowy głośnik wysokotonowy chłodzony ferrofluidem
  • Dwudrożna konstrukcja
  • Obudowa z systemem bas-refleks (tunel wyprowadzony z tyłu)
  • Podział częstotliwości: 3,7kHz
  • Dostępne wykończenie: czarny mat, ciemny orzech, jasny dąb, biały satynowy