hi-fi

Audiosymptom i6m

test |
Kolumny podstawkowe - Audiosymptom i6m Najlepszy Zakup

Po świetnym wrażeniu jakie zrobił na nas model podłogowy nowej marki Audiosymptom i8, sprawdziliśmy możliwości najmniejszej konstrukcji podstawkowej tego producenta, a mianowicie i6m.

O marce Audiosymptom zrobiło się głośno od ostatniej edycji Audio Video Show gdzie te kolumny miały swoją premierę. To zupełnie nowa marka, powstała od podstaw, skierowana na budżetową półkę cenową, ale o niezwykle wysokim współczynniku jakości wykonania i dźwięku do ceny. Warto podkreślić, że uzyskanie tak okazyjnych cen tych kolumn jest efektem odważnego eksperymentu polegającemu na wyeliminowaniu jednego z ogniw łańcucha dystrybucji, a mianowicie sklepów stacjonarnych – obecnie kolumny marki Audiosymptom można kupić wyłącznie poprzez internet. Marża sklepowa jest dość wysoka w przypadku branży audio, więc ominięcie jej pozwoliło znacznie obniżyć cenę końcową tychże kolumn i tym samym uczynić je bardziej atrakcyjnymi dla potencjalnych klientów.

Test najbardziej okazałego modelu i8 (cena za parę 2.800 zł) zamieściliśmy już jakiś czas temu, a kolumny te podbiły nasze serca, gdyż w swojej kategorii cenowej należą do jednych z najlepszych na rynku.

Właścicielem marki jest firma E.I.C., która pokazuje, że ma wielkie aspiracje i plany rozwojowe związane z produktami Audiosymptom. Oprócz rynku polskiego planowana jest ekspansja na stronę inne kraje europejskie, kolumny będzie można nabyć za pośrednictwem innych popularnych sklepów internetowych o światowej renomie. Obecnie oferta nie jest zbyt duża, ale za to przejrzysta. Obejmuje dwa modele podłogowe i8 oraz i6, a także najmniejszą, podstawkową kolumnę i6m, która jest bohaterką niniejszego testu. Zestaw klasycznych kolumn uzupełnia aktywna jednostka niskotonowa o nazwie iSUB. Zaskakuje nieco brak głośnika centralnego, który byłby naturalnym uzupełnieniem zestawu kolumn w przypadku chęci stworzenia na ich podstawie pełnego systemu kina domowego. Ale wszystko przed nami i najprawdopodobniej niebawem rodzina kolumn Audiosymptom wzbogaci się o taką konstrukcję.

Audiosymptom i6m

Przy okazji niedawnego testu największych kolumn z oferty Audiosymptom, a mianowicie modelu i8 wspomniałem, że każda konstrukcja z katalogu tego producenta została zaprojektowana w Polsce, ale duży wkład w ten proces miał współzałożyciel Audio Physic Manfred Distertich.

Kolumny produkowane są w Chinach, przy zachowaniu ściśle określonych, wysokich standardów, zarówno w przypadku materiałów do produkcji, montażu poszczególnych elementów, jak i wykończenia. W przypadku modelu i8 oraz i6 nie mieliśmy żadnych uwag krytycznych jeśli chodzi jakość wykonania, więc nie dziwi fakt, że właściciel marki Audiosymptom już start udziela 2-letniej gwarancji na swoje produkty, a jakby tego było mało, gwarancję można rozszerzyć o kolejne 3 lata (w sumie 5 lat!) jeśli zakupiony produkt zarejestrujemy za pośrednictwem witryny internetowej – należy jednak pamiętać, żeby trzeba to zrobić w terminie nie dłuższym niż 45-dni od daty widniejącej w dowodzie sprzedaży.

Solidne wykonanie

Model i6m mimo iż należy do najmniejszych konstrukcji z oferty Audiosymptom to nawiązuje bezpośrednio do swoich większych braci, nie tylko za sprawą designu, ale przede wszystkim głośników. W tym konkretnym modelu zdecydowano się, co oczywiste, na użycie klasycznego dwudrożnego układu głośnikowego. Zakres wysokich tonów obsługuje tubowy przetwornik, identyczny jak te użyte w podłogowych kolumnach i8 oraz i6. Jest to zatem tytanowa kopułka o pokaźnej średnicy 34mm, wyposażona w solidny układ magnetyczny oraz wspomagana przez tubę, zwiększającą efektywność głośnika, ale również mającą duży wpływ na poprawę propagacji fal dźwiękowych w zakresie wysokich tonów promieniowanych przez membranę.

Audiosymptom i6m

Tony średnie oraz niskie powierzono klasycznemu głośnikowi stożkowemu wyposażonemu w membranę z plecionki włókien węglowych, charakteryzującą się znaczną sztywnością, co ma szczególnie znaczenie przy reprodukcji zakresu niskich tonów, podczas dużych wychyleniach membrany – czyli w sytuacji, gdy głośnik zmuszany jest do pracy przy maksymalnej amplitudzie wychyleń.

Sygnał do głośników dostarczany jest za pośrednictwem dedykowanego okablowania dobrej jakości podpiętego do płytki drukowanej z filtrami zwrotnicy. Elementy jakie użyto w filtrach są zaskakująco dobrej jakości. Elementy tej klasy są z powodzeniem stosowane w o wiele droższych kolumnach. Warto podkreślić, że znakomita większość kondensatorów to polipropylenowe jednostki, a w torze sygnałowym głośnika wysokotonowego zastosowano nawet wyspecjalizowany kondensator, lepiej radzący sobie z transparentnością w przekazywaniu sygnału dla głośnika wysokotonowego.

Bardzo atrakcyjna cena, brzmienie wolne od tandety i efekciarstwa, mimo żywiołowej góry pasma oraz efektownie przetwarzanej dynamiki.

Zwrotnicę zwieńczono znajdującymi się na zewnątrz solidnymi i gwarantującymi dobry kontakt, solidnymi terminalami wejściowymi, nawiązującymi wyglądem do renomowanych odpowiedników WBT. Tunel bas-refleks wyprowadzony jest z tyłu, a maskownicę montuje się za pośrednictwem niewidocznego układu magnetycznego. Przednią oraz tylną ściankę odchylono ku tyłowi o kilka stopni. Dzięki temu rozwiązaniu dało się lepiej zespolić fazowo obydwa głośniki (poprzez wyrównanie czasowe), a ponadto dzięki weeliminowaniu równoległych płaszczyzn wewnątrz komory, w której pracuje głośnik nisko-średniotonowy, zredukowano ryzyko powstania fal stojących.

Dojrzały i efektowny dźwięk

Obawiałem się, że ze względu na niewielkie gabaryty i6m dotkną je ograniczenia w przetwarzaniu najniższego zakresu częstotliwości, zwłaszcza w porównaniu z testowanymi wcześniej i8. Jednak podczas kilku pierwszych minut sesji odsłuchowej nie odczuwałem większych niedostatków w zakresie niskich tonów, nawet gdy sięgałem po muzykę elektroniczną w wykonaniu niemieckiego synth-popowego duetu De/Vision, czy utworów z repertuaru Marka Bilińskiego. Generalnie bas pulsował zgodnie z rytmiką wyznaczaną przez dynamikę nakreśloną przez twórców danych utworów. Basu zaczęło mi dopiero brakować gdy sięgałem po muzykę jazzową opartą między innymi na brzmieniu kontrabasu. W utworach Patricii Barber brakowało mi tego rozciągnięcia do najniższych składowych jakie zaprezentowały testowane wcześniej, okazałe podłogówki i8.

Audiosymptom i6m

Z drugiej jednak strony byłem miło zaskoczony masą jaką dysponowały odtwarzane przez i6m niskie tony, co w pewnym sensie rekompensowało niedostatki związane z ich zasięgiem. Małe i6m kładą nacisk na rytm i kontrolę w zakresie niskich tonów, ale z drugiej strony, co muszę podkreślić, układ rezonansowy został dostrojony w taki sposób żeby zachować kompromis między masą niskich tonów, ich zasięgiem a kontrolą. Wszystko co dzieje się w basie odbywa się pod dyktando zachowania właściwego balansu tonalnego oraz dopełnienia brzmienia odpowiednią masą w najniższym zakresie, bez fajerwerków czy też sztucznie i na pokaz nadymanego basu.

Te kolumny podstawkowe sprawdzą się przede wszystkim w pomieszczeniach o średniej wielkości, nie przekraczających dwudziestu kilku metrów kwadratowych powierzchni. Wprawdzie poradzą sobie nawet w nieco większych pomieszczeniach, ale wtedy musimy się liczyć z faktem, że niskich tonów będzie już wyraźniej brakowało.

Jeśli zaś chodzi o średnie tony, to po raz kolejny zostałem miło zaskoczony otwartością tego zakresu, a przede wszystkim dobrze brzmiącymi wokalami. Średnie tony prezentowane są w jeszcze bardziej zwartym stylu, co jest typowe dla kolumn tej wielkości. Brzmienie instrumentów dętych w jazzie pokazało, że w tym zakresie kolumny i6m operują przy zachowaniu dosyć neutralnego charakteru brzmienia. Oczywiście tu i ówdzie pojawiają się jakieś nieznaczne przekłamania w oddaniu brzmienia poszczególnych instrumentów, ale co należy podkreślić, dzieje się to na poziomie, którego inne kolumny w tej cenie nie są nawet w stanie osiągnąć.

Audiosymptom i6m

W zakresie wysokotonowym dzieje się najwięcej. Dźwięk prezentowany przez i6m jest zbliżony do tego, jaki prezentuje większość kolumn wyposażonych w tubowe przetworniki wysokotonowe. W górnym skraju pasma nie brakuje emocji, brzmienie jest jaskrawe, ale nie przerysowane, jest detalicznie i szczegółowo ze znakomicie oddaną dynamiką w skali mikro. Tubowy głośnik wysokotonowy pozytywnie wpływa również na kreację sceny dźwiękowej, która zachwyca rozmiarami i obszernością w rozmieszczeniu poszczególnych źródeł pozornych i zaprzecza temu, co zwykle możemy usłyszeć za pośrednictwem kolumn o zbliżonych gabarytach. Nie jest to może holograficzne granie na poziomie drogich zestawów głośnikowych, ale na scenie nie brakuje oddechu, a wokale są wyraźnie odseparowane od instrumentów, nie zlewając się z nimi.

Warto wiedzieć

Dwudrożne kolumny głośnikowe uważane są za jedne z łatwiejszych do napędzania, co w pewnym sensie należy uznać za uzasadnioną opinię pod warunkiem, że dana konstrukcja dysponuje głośnikami o wysokiej efektywności. Model i6m wyposażono w wysokoefektywny duet głośnikowy (tubowy głośnik wysokotonowy oraz stożek nisko-średniotonowy), co sprawia, że wzmacniacze o stosunkowo niewielkiej mocy nie będą miały problemu z ich wysterowaniem.

Gdy wzmacniacz nie radzi sobie z napędzaniem danych zestawów głośnikowych to pierwszym objawem na który powinniśmy zwrócić uwagę, będzie z pewnością niewłaściwie kontrolowany dźwięk w paśmie basu, ponieważ to właśnie niskie tony wymuszają na wzmacniaczu pobór największych dawek prądu (głośnik do ich odtworzenia potrzebuje znacznie większych ilości prądu ze wzmacniacza niż w paśmie średnich, czy wysokich tonów), co będzie objawiało się głównie rozwlekłym basem o nieprawidłowej kontroli, bez należytej motoryki i pożądanej reakcji na zmieniający się rytm. W przypadku kolumn i6m takie objawy nie powinny występować nawet w sytuacji, gdy zdecydujemy się połączyć je ze wzmacniaczem o niskich mocy, bowiem oprócz wysokiej efektywności na poziomie 90dB, dysponują również łatwym przebiegiem modułu impedancji z idealną wręcz nominalną wartością oporu o wartości 6Ω.

Podsumowanie

To oczywiste, że te niewielkie Audiosymptomy i6m mają mniejszy rozmach niż duże wolnostojące i8, ale jakością brzmienia wcale nie odbiegają od większego brata. W ich przypadku również mamy zachwycająco czytelny środek pasma i nieco pikantną, doprawioną emocjami górę. Zakres niskich tonów jest bardziej zwarty i wyrafinowany, choć nie sięga już tak nisko jak w modelu i8.

Audiosymptom i6m

Testowane kolumny powinny przypaść do gustu przede wszystkim miłośników zwartego grania, bogatego w detale, zarówno w średnicy, jak i w górnym zakresie częstotliwości. W zakresie niskich tonów możemy oczekiwać dobrego zróżnicowania, ale musimy zaakceptować mniejsze rozciągnięcie i masę, co jest cechą charakterystyczną odróżniającą kolumny podstawkowe od podłogowych.

Podobnie jak uprzednio testowane i8, tak i te niewielkie Audiosymptomy i6 mają rewelacyjny stosunek jakości do ceny. Dotyczy to zarówno ich wykonania, jak i poziomu dźwięku jaki są w stanie wygenerować. Audiosymptom i6 dzięki nowatorskiemu podejściu do sposobu ich dystrybucji są jedną z najciekawszych propozycji wśród niedrogich kolumn dostępnych na naszym rynku.

Werdykt: Audiosymptom i6m

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Bardzo atrakcyjna cena, brzmienie wolne od tandety i efekciarstwa, mimo żywiołowej góry pasma oraz efektownie przetwarzanej dynamiki. Zwarte i konturowe w basie z subtelnym poczuciem głębi typowym dla konstrukcji tego typu.

Minusy: Z oczywistych względów nie schodzą tak nisko w basie; ze względu na bardziej ofensywny styl grania mogą nie przypaść do gustu miłośnikom łagodnego brzmienia.

Ogółem: Ładny design uzyskano dzięki specyficznie wykonanej obudowie, z odchyloną ku tyłowi przednią i tylną ścianką, oraz efektownie prezentujących się głośników, zwłaszcza tuby wysokotonowej. Zwarty układ dwudrożny jest łatwy do napędzenia zarówno dla wzmacniaczy lampowych, jak i tranzystorów o niewielkiej mocy.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Audiosymptom i6m
RODZAJ
Kolumny podstawkowe
CENA
1.400 zł (para)
WAGA
8,2 kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
200×395×320 mm
DYSTRYBUCJA
E.I.C. Sp. z o.o.
www.audiosymptom.eu
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 40Hz-20kHz
  • Skuteczność/impedancja: 90dB/6Ω
  • Moc nominalna/muzyczna: 80/150W
  • Konstrukcja dwudrożna
  • 34mm tytanowa odwrócona kopułka wysokotonowa oparta na aluminiowym pierścieniu wspomagana tubą
  • 160mm głośnik nisko-średniotonowy z membraną wykonaną z plecionki włókna węglowego
  • Układ bas-refleks na tylnej ściance
  • Dostępne wersje wykończenia: czarny, ciemny orzech