s-e-r-v-e-r-a-d-s

hi-fi

DALI Oberon 5

test |
DALI Oberon 5

Przetestowaliśmy kolumny podłogowe DALI Oberon 5, które mogą być ozdobą naszego salonu. Są ładne, przyjemnie grają i nie są drogie, jak na to, co oferują.

Po serii Spektor marki DALI przyszedł czas na kolejną odsłonę kolumn za przystępną cenę. Mowa o serii Oberon, w skład której wchodzą dwa modele podłogowe Oberon 5 oraz Oberon 7, dwa modele przeznaczone na podstawkę, a więc Oberon 1 i Oberon 3, a także kolumna centralna Oberon Vokal i naścienna Oberon On-Wall.

W przypadku tej nowej serii skupiono się przede wszystkim na poprawie obszarów poszczególnych elementów bezpośrednio odpowiadających za jakość dźwięku. Dlatego też kolumny z serii Oberon bazują na starannie przygotowanych obudowach wykonanych z płyt MDF o podwyższonej gęstości, a także na precyzyjnie zestrojonych przez filtry zwrotnicy, udoskonalonych głośnikach.

Wygląd i technologia

Marka DALI znana jest przede wszystkim z produkcji budżetowych zestawów głośnikowych i tych nieco droższych, ocierających się o średni przedział cenowy. Seria Oberon została stworzona nie tylko po to, by cieszyć oczy ich właścicieli eleganckim i nowoczesnym wyglądem, ale przede wszystkim dla jak największej satysfakcji z obcowania z wysokiej jakości dźwiękiem. Niewątpliwie wpływ na taki stan rzeczy ma nie tylko elegancko zaprojektowana skrzynka, bardzo ładnie zgrana wizualnie z charakterystycznymi głośnikami, ale i wiele rozwiązań konstrukcyjnych wpływających na precyzję pracy głośników, a tym samym poprawę jakości dźwięku.

DALI Oberon 5

Testowane podłogówki Oberon 5 są oczywiście mniejsze niż ich większy i droższy brat Oberon 7, ale to właśnie "piątki" powinny przypaść do gustu miłośnikom niewielkich konstrukcji wolnostojących, głównie ze względu na piękne proporcje. Ich skrzynki są smukłe i niewysokie, a mimo to dysponują kombinacją głośnikową, pozwalającą uzyskiwać dużą wydajność w basie i wysokie poziomy głośności. W wypracowaniu masywnego i nisko schodzącego basu ma również pomóc układ bas-refleks na tylnej ściance.

Oczywiście kolumny wyposażone w układ rezonansowy oparty na klasycznym tunelu wypuszczonym z tyłu obudowy mają swoje ograniczenia odnośnie do ich ustawienia w pomieszczeniu, a konkretnie konieczności zachowania odpowiedniego dystansu od ściany znajdującej się za nimi. Jednak z drugiej strony, to właśnie tego typu układ efektywnie wzmacnia pasmo niskich tonów. Tunel wyprowadzony jest dosyć nisko, co jeszcze potęguje zjawisko wzmocnienia basu również od podłogi.

Dwa stosunkowo niewielkie woofery odtwarzające zarówno pasmo średnicy, jak i basu, dysponują tak przygotowaną skrzynią (objętościowo i z odpowiednim wytłumieniem wewnętrznej komory), żeby uzyskać możliwie największą wydajność w zakresie niskich tonów - konstruktorom tych kolumn zdecydowanie się to udało, ale o tym napiszę w dalszej części recenzji.

Kolumny DALI Oberon 5 potrafią zaskoczyć energiczną reprodukcją niskich tonów, bas jest sprężysty i co najważniejsze nie wymyka się spod kontroli.

Smukłe i niewysokie skrzynki dostępne są w czterech wersjach kolorystycznych, ale co zasługuje na pochwałę, okleiny winylowe, zwłaszcza te imitujące ciemny orzech oraz jasny dąb szczególnie dobrze się prezentują, zwłaszcza w zestawieniu z lakierowanym w innym odcieniu (dla uzyskania mocnego kontrastu) frontem.

Kolumny, które otrzymaliśmy do testu mają obudowę w wersji jasny dąb z białym kremowym frontem subtelnie popadającym nieco w odcień ecru, co sprawia, że skrzynki prezentują się ciekawie i elegancko. A jeśli dodać do tego równie mocno kontrastujące z frontem trio głośnikowe, to okaże się, że Dali Oberon 5 można uznać za jedne z ciekawszych wizualnie konstrukcji w swoim przedziale cenowym.

Całości dopełnia elegancki, ale jednocześnie nadający lekkości cokół wykonany z metali lekkich, wyposażony w regulowane kolce. Warto pamiętać o tej regulacji, bo można kolumny odchylić nieco do tyłu o dwa, trzy stopnie, co powinno pozytywnie wpłynąć na spójność brzmienia oraz równowagę tonalną.

DALI Oberon 5

Filtry w klasycznej zwrotnicy oparto na popularnych elementach, jakie można spotkać w większości konstrukcji z podobnego przedziału cenowego. Zwrotnica wyznacza punkt podziału między stożkami nisko-średniotonowymi, a głośnikiem wysokotonowym w punkcie 2.400Hz, a więc przy wartości typowej dla większości układów dwudrożnych. Wnętrze skrzynek wytłumione jest wełną mineralną przymocowaną do bocznych ścianek, a za usztywnienie skrzynki odpowiadają dwa dodatkowe poprzeczne wzmocnienia ulokowane w dolnym i górnym rejonie komory.

Równie ciekawie prezentują się głośniki, a zwłaszcza stożki nisko-średniotonowe o charakterystycznej dla tego producenta, brązowej kolorystyce. Owe stożki wykonano z celulozy połączonej z włóknami drewnianymi, co ma pozytywnie wpłynąć na sztywność stożka i wewnętrzne tłumienie, ale nie kosztem wzrostu masy membrany. Za napęd membrany odpowiada magnes, który jest wykonany w technologii SMC obniżającej zniekształcenia harmoniczne trzeciego rzędu.

Magnes ten zaprojektowano tak, żeby jeszcze precyzyjniej skupiał strumień magnetyczny na pracującej w szczelinie czterowarstwowej cewce o podwyższonej odporności termicznej. A ta z kolei wykonana jest z aluminiowego uzwojenia pokrywanego miedzią i nawiniętego na sztywnym i lekkim karkasie. Z kolei głośnik wysokotonowy bazuje na miękkiej i lekkiej kopułce zoptymalizowanej pod kątem szerokiej dyspersji – stąd membrana osiąga nieco większą średnicę od typowych tweeterów.

Pod miękką kopułką znalazł się materiał tłumiący, oraz centralny kanał obniżający rezonans, co pozwala stosować dosyć łagodną filtrację, bez ryzyka wzrostu zniekształceń. Głośnik wysokotonowy jest montowany za pośrednictwem specjalnych podkładek mających dodatkowo redukować ewentualne wibracje, co pozytywnie wpływa na komfort pracy kopułki wysokotonowej.

Plastyczne brzmienie

W przypadku kolumn DALI Oberon 5 wyraźnie postawiono na uzyskanie przyjemnego, pozbawionego nadmiernej agresji brzmienia. Ale szczególnie ważnym aspektem była również możliwość uzyskania z tak niewielkich skrzynek, basu o imponującej rozpiętości i masie. Odsłuchy potwierdziły moje przypuszczenia, gdyż okazało się, że te stosunkowo niewielkie kolumny, oferują zakres niskich tonów o masie, o jakiej można oczekiwać po znacznie większych konstrukcjach.

DALI Oberon 5

Okazuje się jednak, że konstruktorom tych kolumn udało się tak dobrać objętość komory wewnętrznej i zoptymalizować wymiary tunelu bas-refleks, że ze współpracujących z sobą dwóch stożków nisko-średniotonowych, wyciśnięto maksimum możliwości. Bas swoim charakterem nawiązuje do nieco zmiękczonej, balsamicznej, gęstej średnicy, a więc jest plastyczny, wystarczająco dobrze rozciągnięty z miękkim, ale i wyraźnym uderzeniem. Przekonałem się o tym słuchając nie tylko brzmień żywcem wyjętych z klubowych parkietów, ale również wtedy, gdy sięgałem po różne odmiany muzyki instrumentalnej czy też po mocny rock.

Kolumny DALI Oberon 5 potrafią zaskoczyć energiczną reprodukcją niskich tonów, bas jest sprężysty i co najważniejsze nie wymyka się spod kontroli. Jednak żeby uzyskać taki efekt, należy pamiętać o zachowaniu prawidłowego dystansu od ściany znajdującej się za kolumnami – producent określa tę wartość w przedziale 15-80cm, ale spraktykowałem, że ok. 1 metr będzie najbardziej optymalną odległością.

Wtedy Oberony 5 nic nie stracą na potędze brzmienia, ale za to bas będzie jeszcze lepiej kontrolowany, a wybrzmienia będą wyraźnie krótsze. Zaś przy dosunięciu ich bliżej ściany, bas nieco się przeciągał i wolniej wygasał, zwłaszcza wtedy, gdy słuchałem kontrabasu w muzyce jazzowej. Dlatego zawsze warto nieco poeksperymentować, niezależnie od zaleceń producenta. Trzymanie się sztywnych zasad, zwłaszcza w pokojach o odmiennej akustyce, nie ma większego sensu.

Oberon 5 oferują dźwięk łagodny w charakterze, ale mimo to miękka i lekka kopułka wysokotonowa potrafi przekazać sporo detali. Nie jest to oczywiście wybitnie szczegółowy głośnik, ani nie oferuje on takiej mikrodynamiki, jak na przykład tubowe przetworniki wysokotonowe produkowane przez amerykańskiego Klipscha, ale mimo wszystko w brzmieniu Oberon 5 można usłyszeć staranność w dozowaniu wysokich tonów. Kolumny te mogą też poszczycić się dobrą równowagą tonalną.

Małe Oberony 5 z racji nisko schodzącego basu poradzą sobie dobrze z muzyką klasyczną i dużymi składami symfonicznymi. Dynamika w skali makro jest lepsza, co dobrze było słychać właśnie z tak wymagającym materiałem muzycznym, jak klasyka. Kolumny DALI szybko reagowały na kolejne wzrosty natężenia dźwięku i ładnie stopniowały gwałtownie spiętrzające się ataki orkiestry dętej i smyczkowej.

Z racji przedziału cenowego do jakiego należą Oberon 5, nie powinniśmy oczekiwać od nich wybitnej neutralności, bo jest to już domena znacznie droższych zestawów głośnikowych. Wprawdzie Oberony 5 podkolorują to i owo, zwłaszcza w brzmieniu żywych instrumentów, ale z drugiej strony, ich brzmienie wiele wybacza. Przede wszystkim nie degradują brzmienia kiepsko nagranych płyt, co należy uznać za duży plus, gdyż większość współczesnych albumów z muzyką rozrywkową nagrywana jest źle.

DALI Oberon 5

Brzmienie kolumn Oberon 5 ma przyjemny i łagodny charakter, co może się spodobać wielu osobom, a zwłaszcza tym, którzy poszukującym w muzyce ukojenia i relaksu, a nie emocji i ponadprzeciętnej dynamiki.

Warto wiedzieć

W skład serii Oberon, oprócz kolumn podłogowych, podstawkowych i centralnej, wchodzą również wyspecjalizowane dwudrożne naścienne On-Wall - dostosowane do pracy w bezpośredniej bliskości ściany. Oberon On-Wall wyposażono w osobliwy układ rezonansowy oparty na płaskim tunelu o prostokątnym przekroju biegnącym niemal przez całą wysokość tylnej ścianki z ujściem wyprowadzonym od spodu.

Dzięki takiemu rozwiązaniu kolumny Oberon On-Wall można instalować bezpośrednio na ścianie, bez obaw o niekorzystny rozkład ciśnienia fal niskotonowych. Struga powietrza opuszcza tunel rezonansowy przy zachowaniu optymalnej prędkości, co jest szczególnie ważne w przypadku kolumn znajdujących się bezpośrednio przy ścianie. Ten model można wykorzystać wszędzie tam, gdzie z jakiegoś powodu nie można użyć klasycznych kolumn przeznaczonych na podstawkę, a dotyczy to głównie kolumn obsługujących kanały tylne i boczne, w wielokanałowych kinowych systemach audio.

Podsumowanie

DALI Oberon 5 wyposażono w smukłe, niewielkie, elegancko wykończone skrzynki, które mimo swoich niewielkich gabarytów, są w stanie wygenerować bas o masie i zasięgu z jakim raczej mamy do czynienia w przypadku znacznie większych konstrukcji. Słuchanie tych kolumn daje wiele satysfakcji. Ich brzmienie jest przyjemne, plastyczne i pozbawione agresji, co nie oznacza, iż nie nadają się do słuchania rocka w tym jego cięższych odmian.

Nie każdy przecież preferuje ostre dźwięki kaleczące uszy, a woli barwny i przestrzenny przekaz z mocną podstawą basową, a tego tym kolumnom nie brakuje. Oberon 5 wręcz stworzono do tego żeby rozpieszczać uszy przyjemnym i niemal perfekcyjnie wyważonym w proporcjach dźwiękiem. Ponadto nie obnażają słabości kiepsko zrealizowanych płyt, lecz umiejętnie je tuszują. Dlatego czas spędzony przy nich na słuchaniu muzyki jest przyjemnym doświadczeniem i to bez względu na gatunek muzyczny, aczkolwiek najlepiej wypadają w spokojniejszym repertuarze.

Werdykt: DALI Oberon 5

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Obszerne w basie, subtelnie zmiękczające prezentację niemal w całym paśmie. Plastyczne, muzykalne z nuta finezji w średnicy i w zakresie wysokich tonów. Wybaczają wiele błędów realizatorskich sprawiając, że muzyka brzmi piękniej.

Minusy: Nie są wzorem neutralności, ale dla niektórych ich brzmieniowa specyfika może być zaletą.

Ogółem: Mogą być ozdobą naszego salonu, są ładne, przyjemnie grają i nie są drogie, jak na to, co oferują. Są przyjazne dla większości wzmacniaczy, ich efektywność 88dB uzyskiwana jest przy niemal idealnej dla każdej amplifikacji impedancji znamionowej kształtującej się na poziomie 6Ω.

Ocena ogólna:

PRODUKT
DALI Oberon 5
RODZAJ
Kolumny podłogowe
CENA
3.398 zł (za parę)
WAGA
10,8 kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
162×830×283 mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.horn.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 39Hz-26kHz (+/-3dB)
  • Skuteczność/impedancja: 88dB/6Ω
  • Maksymalne ciśnienie akustyczne: 108dB
  • Sugerowana moc wzmacniacza: 30-150W
  • Podział pasma częstotliwości: 2400Hz
  • Konstrukcja dwudrożna
  • 29mm miękka kopułka wysokotonowa
  • 2x140mm głośnik z membraną stożkową z włóknem drzewnym
  • Strojenie bas-refleksu: 43Hz
  • Dostępne wersje wykończenia: czarny, biały, ciemny orzech, jasny dąb