Kolumny litewskiej marki AudioSolutions z serii Figaro debiutowały na rynku w 2018 roku. Ich sukces rynkowy przyczynił się do powstania kolejnej wersji. Pierwsze co rzuca się w oczy w najnowszej odsłonie Figaro to atrakcyjny design z pionową mosiężną listwą ozdobną biegnącą wzdłuż całej obudowy, a kolumny w tej serii dostępne są w nowej palecie kolorystycznej - 6 satynowych, atrakcyjnych kolorów. Jeśli zaś chodzi o samą konstrukcję to też zaszły daleko idące zmiany, z których najważniejsze to przeprojektowane głośniki, jak i zwrotnice doprowadzające do nich sygnał.
Od kilku miesięcy nieco mniejsze, ale niemal bliźniaczo podobne kolumny AudioSolutions Figaro M2 stanowią stałe wyposażenie naszej redakcji, więc na codzień możemy doceniać zarówno ich design, jak i walory soniczne. Dlatego z dużą przyjemnością przyjęliśmy propozycję przetestowania modelu L2.
Budowa
Figaro L2 należą do jednych z bardziej okazałych kolumn z tej serii – przy wadze 75kg oraz wysokości prawie 1,3-metra dobrze zaadaptują się w większych salonach. Ale w ofercie AudioSolutions są jeszcze dwa większe i cięższe modele podłogowe z serii Figaro – XLM2 o wadze 95kg i wysokości 171cm oraz prawdziwy kolos, XL2 o wadze dochodzącej do 115kg, mierzący prawie dwa metry wysokości!
Figaro w najnowszej odsłonie urzekają jeszcze atrakcyjniejszym designem. I choć wysoka jakość wykonania wciąż jest cechą szczególną AudioSolutions, to w ich przypadku "przemycono" jeszcze więcej akcentów z flagowej serii Vantage 5th Anniversary, kojarzonych z ogólnie pojętym luksusem. Uwagę zwracają przepiękne satynowe kolory, opracowane na potrzeby serii Figaro.
Poza tym w obecnie wytwarzanych kolumnach lakierowana jest większa powierzchnia skrzynek, a wykończenie pewnych obszarów i detali mosiężnymi elementami dodaje im wyjątkowego designerskiego smaku. Figaro L2 bazują, tak jak wcześniejszy model, na obudowie typu cabinet-in-a-cabinet – jest to autorski projekt AudioSolutions oparty na dwóch skrzynkach (zewnętrznej i wewnętrznej), przedzielonych warstwą lepkiego poliuretanu. Tak wykonane obudowy są nie tylko sztywniejsze niż tradycyjne, ale również odporniejsze na niekontrolowane rezonanse i drgania, zapewniając tym samym, lepsze warunki do pracy zainstalowanym głośnikom.

Figaro L2 wyposażono w okazały trójdrożny układ głośnikowy. Uwagę zwracają duże głośniki niskotonowe o średnicy 233mm, filtrowane przy częstotliwości 400Hz. Powyżej tej wartości do akcji wkracza głośnik średniotonowy, rozciągający pasmo aż do drugiej częstotliwości podziału, tym razem z głośnikiem wysokotonowym przy 4kHz. Z kolei miękka jedwabna kopułka głośnika wysokotonowego pracuje do częstotliwości 25kHz.
Membrany stożkowe głośników niskotonowych oraz średniotonowego wykonano z celulozy wzmocnionej włóknami. Owe włókna pełnią rolę rozpraszaczy rezonansów i chociażby z tego względu rozmieszczono je na membranach w nieregularnej kombinacji, w celu podwyższenia współczynnika tłumienia wewnętrznego stożka. Tak zaprojektowane membrany oferują bardziej treściwy dźwięk o mniejszych szumach, co bezpośrednio przekłada się na jego wyższą jakość. Warto też zwrócić uwagę na łagodną, dość płytką tubkę głośnika wysokotonowego, zaprojektowaną z uwzględnieniem maksymalnej redukcji zniekształceń. Zwrotnice z oddzielnymi płytkami dla sekcji średnio-wysokotonowej oraz niskotonowej skonstruowano na wysokiej jakości podzespołach. Zmieniono też nieco charakterystykę filtrów wzbogacając je o dodatkowe obwody w celu lepszego fazowego i częstotliwościowego zgrania głośników.
AudioSolutions Figaro L2 oferują dźwięk precyzyjny i klarowny, niezależnie od poziomu głośności, co jest ich wielką zaletą.
Kolumny wyposażono w pakowane osobno, specjalne, oparte na nowym projekcie stożki tłumiące wibracje, zdecydowanie ułatwiające wypoziomowanie całej konstrukcji oraz wszelkie związane z tym regulacje. Bardzo dobrze prezentują się również terminale wejściowe marki WBT z serii NextGen. W kolumnach Figaro L2 terminale są podwójne, dzięki czemu można stosować do ich napędzania podwójne okablowanie, bądź też oddzielne stopnie końcowe dla poszczególnych sekcji głośnikowych.
Jakość dźwięku
AudioSolutions Figaro L2 kreują dźwięk pełnowymiarowy, swobodny, przestrzenny i dynamiczny. Uszy cieszy również monumentalnie brzmiący i nisko schodzący bas, co bezpośrednio wynika zarówno z rozmiarów głośników niskotonowych zainstalowanych w każdej z kolumn, jak i dużych obudów zapewniających wooferom odpowiednią objętość komory do uzyskania niższej częstotliwości rezonansowej. Figaro L2 z pewnością zadowolą posiadaczy dużych salonów, którzy poszukują kolumn będących w stanie pokryć, bez wyraźnych ubytków, całe pasmo odtwarzanych częstotliwości, a szczególnie bas.
Podczas testów odsłuchowych, te litewskie kolumny napędzane były zintegrowanym wzmacniaczem tranzystorowym Accuphase E-270 – moc japońskiej integry okazała się być w zupełności wystarczająca, by stawić czoła dużym wooferom Figaro L2. Dźwięk cechował się prawidłową odpowiedzią impulsową, a kolumny nie zwalniały rytmu w momentach, gdy materiał dźwiękowy wymagał natychmiastowej reakcji. Dynamika stała na wysokim poziomie, a brzmienie i emocje w nim zawarte, nie były kreowane na siłę, lecz uwzględniały naturalną dynamikę, wynikającą z charakteru poszczególnych dźwięków.

Kolumnom Figaro L2, mimo ich dynamicznego i efektownego brzmienia, trudno odmówić kultury grania, objawiającej się niskim poziomem zniekształceń, co przekłada się na brzmienie średnich i wysokich tonów oraz klarowne stereo. Dzięki celulozowym membranom obsługującym bas i średnicę, brzmienie ma w sobie dużo naturalnego kolorytu.
Papier z którego wykonuje się membrany głośników, uważany jest przez wielu konstruktorów za materiał oferujący najbardziej naturalne brzmienie, zwłaszcza jeśli chodzi o barwy poszczególnych instrumentów i wokali. W AudioSolutions wiedzą o tym doskonale i dlatego ten materiał jest tak często stosowany w głośnikach większości kolumn tej marki.
Figaro L2 mimo swoich rozmiarów i zdolności do kreowania ogromnego dźwięku, są w stanie wiernie reprodukować brzmienie instrumentów i to jest ich wielką zaletą. Przykładowo w utworach Jana Garbarka z albumu "Rites" brzmienie saksofonu norweskiego wirtuoza, ale też innych instrumentów dętych i perkusyjnych wypadło niezwykle naturalnie, gładko, bez zniekształceń i co najważniejsze dla purystów, ze świetnie oddaną barwą. A dotyczyło to zarówno pierwszego, jak i dalszych planów.
Dźwięk Figaro L2 jest naturalny i dynamiczny, ale absolutnie nieprzerysowany i nieagresywny. Również zakres niskich tonów nie jest napompowany do granic absurdu, mimo że kolumny są duże i teoretycznie stać je na dosadne zaprezentowanie siły najniższych tonów. L2 prezentują muzykę umiejętnie a emocje dozują adekwatnie do jej gatunku i rodzaju.
Przykładowo w klasyce podczas odtwarzania dużych składów symfonicznych potrafią popisać się ścianą dużego a zarazem selektywnego dźwięku, natomiast w jazzie umiejętnie pokażą kameralną atmosferę z dbałością nie tyle o obszerność dźwięku, jak w klasyce, a wiarygodność w obcowaniu z artystami poprzez dokładnie uwidocznioną scenę dźwiękową i to w jej najdrobniejszych szczegółach!

Jak wspomniałem wcześniej, kolumny AudioSolutions oferują rozbudowany, nisko schodzący bas, ale na pewno nie efekciarski. Podobnie jest z naturalną, nienarzucającą się średnicą. Do takiej prezentacji dźwięku znakomicie pasuje górny zakres częstotliwości, odtwarzany przez jedwabną kopułkę wysokotonową wspomaganą przez niewielką tubkę. Owa tubka ma zapewnić najlepszą kierunkowość promieniowanych fal dźwiękowych, w jak najszerszym spektrum częstotliwości, a jednocześnie sprawić, że nawet przy wysokich poziomach głośności, dźwięk będzie czysty i nieskompresowany. Muszę przyznać, że to się AudioSolutions udało, bo jest to już kolejna konstrukcja tej marki, w przypadku której dźwięk brzmiał tak samo czysto i dokładnie zarówno przy bardzo wysokich poziomach głośności, jak przy niskich i średnich.
AudioSolutions Figaro L2 oferują dźwięk precyzyjny i klarowny, niezależnie od poziomu głośności, co jest ich wielką zaletą. Góra pasma jest dobrze wyważona względem średnich tonów i basu, ale wykazuje się również wielką kulturą brzmienia i jest wystarczająco dobrze nasycona, by atrakcyjnie, wręcz z połyskiem i dźwięcznie oddać brzmienie, przykładowo klawesynu czy lutni.
Stereo w wykonaniu Figaro L2 zasługuje na wysokie noty za sprawą obszernej, precyzyjnie rysowanej sceny dźwiękowej. Miłośnicy muzyki elektronicznej i nagrań koncertowych, powinni szczególnie docenić walory Figaro L2, bo mają one wielkie umiejętności w odwzorowaniu położenia konkretnych instrumentów, oddając wspaniale klimat i trójwymiarowość muzycznych spektakli.
Podsumowanie
Spośród grona najbardziej okazałych kolumn drugiej odsłony serii Figaro to właśnie L2 ma najlepszy stosunek jakości i możliwości do ceny. Wprawdzie modele XLM2 i XL2 jeszcze lepiej sprawdzą się w dużych pomieszczeniach do jakich zostały zaprojektowane, ale trzeba za nie znacznie więcej zapłacić. W pokojach o powierzchni ok. 40-metrów kwadratowych (nawet trochę większych) Figaro L2 i tak będą czuć się, jak ryba w wodzie, oferując brzmienie naturalne, dobrze wyważone w proporcjach, a zarazem efektowne i dynamiczne, z nisko schodzącym basem i obszernie budowaną sceną dźwiękową. W ich dźwięku nie ma cienia sztuczności i za to właśnie cenię je najbardziej! Odtwarzają muzykę naturalnie, bez własnej nadinterpretacji. Nie bez znaczenia jest też atrakcyjny wygląd, dzięki czemu kolumny AudioSolutions Figaro L2 mogą być ozdobą każdego dużego salonu.