s-e-r-v-e-r-a-d-s

hi-fi

Triangle Magellan Quatuor

test |
Triangle Magellan Quatuor

Testowaliśmy perfekcyjnie wykonane kolumny Triangle Magellan Quatuor z imponującym układem głośnikowym, oferujące zrównoważone i klarowne brzmienie o hi-endowej swobodzie i wielkim potencjale dynamicznym.

W serii Magellan francuskiego Triangla znajdują się najbardziej zaawansowane konstrukcyjnie kolumny głośnikowe bazujące na niemal czterdziestoletnim doświadczeniu firmy i reprezentujące najwyższy kunszt wykonania. Testowany model Quatuor jest trzecią od góry konstrukcją a wyżej w hierarchii od niej stoją jedynie modele Concerto i Grand Concert. Natomiast poniżej znalazła się podłogowa konstrukcjaa trójdrożna, wyposażona w trzy głośniki niskotonowe, kolumna Cello. Serię Magellan zamykają dwudrożny monitor Duetto oraz centralna jednostka Voce. Dzięki tak skonstruowanej ofercie każdy miłośnik wielokanałowego dźwięku może na bazie kolumn serii Magellan, zbudować kino domowe marzeń.

Model Quatuor imponuje nie tylko wymiarami, ale również wagą – ciężar każdej kolumny to 45kg. W tych niesamowicie wyglądających kolumnach ulokowano aż trzy głośniki niskotonowe, a ponadto trzy dodatkowe głośniki – wyspecjalizowany stożek średniotonowy oraz dwa tubowe przetworniki wysokotonowe wyposażone w kopułki tytanowe.

Rozbudowany i złożony

Na przykładzie modelu Quatuor doskonale widać jakim potencjałem dysponują te najbardziej rozbudowane układy głośnikowe Triangle. Trzy woofery o średnicy 160mm pracują w dużej komorze wentylowanej układem bas-refleks. Pozwala to przyjmować takiej kolumnie spore moce ze wzmacniacza bez ryzyka wystąpienia kompresji czy wzrostu zniekształceń wynikających z pracy w skrajnych warunkach obciążenia. Kolumny Quatuor są zatem przedstawicielem hi-endowej szkoły budowy zespołów głośnikowych dostosowanych do pracy w największych pomieszczeniach bez nadmiernego ryzyka mechanicznego lub termicznego przeciążenia zestawu głośnikowego.

Szczególnie ciekawie od strony konstrukcyjnej prezentują się głośniki niskotonowe, wyposażone w osobliwe układy magnetyczne z chłodzeniem opartym na linii transmisji ciepła (jego nadmiar odprowadzany jest z nabiegunnika układu magnetycznego do aluminiowego kosza), dzięki temu jeden taki przetwornik jest w stanie przenosić 200W mocy ciągłej bez ryzyka uszkodzenia, związanego z termicznym przeciążeniem. Czterowarstwowa cewka zainstalowana w każdym takim głośniku zwiększa również liniowość pracy z dokładnością do 7mm. Co ciekawe, Francuzi skupili się również na opracowaniu membrany w taki sposób, aby była ona zdolna do oddania maksymalnych wartości energii wytwarzanej przez układ cewka-magnes. Stożki wykonano w strukturze kanapkowej łączącej dwa różne materiały - celulozę połączono z dwoma warstwami włókna szklanego, uzyskując w efekcie membranę o niesamowitej sztywności.

Triangle Magellan Quatuor

Dzięki temu jest ona zdolna do oddawania dużych ilości energii (nie jest ona wytracana na skutek odkształceń mechanicznych materiału z którego zbudowano membranę), przy jednocześnie dużej odporności na pasożytnicze rezonanse mogące wprowadzać podbarwienia dźwie. Również w przypadku głośnika średniotonowego (oczywiście pracującego w oddzielnej komorze), zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zwiększenie precyzji pracy przy jednocześnie zwiększonej zdolności do przyjmowania sporych mocy. Dlatego skupiono się na zawieszeniu będącym jednym z głównych elementów mających wpływ na prawidłowe działanie membrany – wykonane z gęsto tkanych tekstylnych włókien impregnowanych lateksem, przyjęło formę dwóch fałd skutecznie optymalizujących ruch membrany przy jej niewielkim skoku na potrzeby odtwarzania tonów średnich.

Lekka celulozowa impregnowana membrana została ukształtowana w taki sposób, żeby perfekcyjnie rozpraszać zakres średnich tonów (stożek nie ma tej samej grubości na całej powierzchni), a w centrum układu magnetycznego użyto sztywnej polipropylenowej nakładki mającej za zoptymalizowanie rozpraszania fal dźwiękowych, a ponadto usztywnia membranę w jej centralnym punkcie. Oczywiście w przypadku głośnika średniotonowego równie mocno skupiono się na usprawnieniu układu chłodzenia w celu uzyskania pozbawionej zniekształceń pracy w szerszym spektrum mocy.

Triangle zapewniają olbrzymią satysfakcję z głośnego słuchania muzyki zachowując stoicki spokój, nawet w najbardziej złożonym materiale dźwiękowym.

Głośnik wysokotonowy TZ2900 jest również konstrukcją dopracowaną w najmniejszych detalach. To najbardziej rozwinięty głośnik tubowy jaki Triangle stosuje w swoich kolumnach. Wyprofilowane tuby współpracują ze specjalnym korektorem w centrum, tłumiącym zwrotne fale akustyczne generowane przez tytanową kopułkę - podobne, aczkolwiek mniej rozwinięte elementy tłumiące, stosują również inni producenci głośników wysokotonowych wyposażonych w metalowe membrany.

Imponująco prezentują się strzeliste skrzynie w których zainstalowano głośniki. Boki są łukowato wygięte, a wewnątrz zastosowano wzdłużne i poprzeczne kratownice usztywniające całą obudowę. Jako materiał tłumiący wykorzystano wełnę syntetyczną, produkowaną według ścisłych założeń Triangle. Cała skrzynia przenosi ciężar na specyficzny, bardzo szeroki cokół odlewany z metali lekkich. Dodatkowo zastosowano ulokowany centralnie z przodu, sporych rozmiarów kolec mający efektownie tłumić drgania. Zwrotnicę przymocowano do odlewanego z metali lekkich kołnierza wraz z pięknie wykonanymi terminalami – jej elementy znalazły się na dwóch płytkach drukowanych, gdzie na górnej umieszczono elementy dla sekcji średnio-wysokotonowej, a na dolnej, dla niskotonowej. Tradycyjnie z przodu umieszczono piękną polerowaną tabliczkę znamionową z nazwą modelu i numerem serii.

Triangle Magellan Quatuor

Z rozmachem i swobodą

To co wyróżnia konstrukcje hi-endowe od "zwykłych", to przede wszystkim zdolność do pracy przy dużych poziomach mocy, ale też nieograniczona swoboda w operowaniu rytmem i dynamiką. Quatuor to kolumny stworzone do grania w pomieszczeniach o dużych gabarytach, gdyż jest to dla nich naturalne środowisko pracy. Wstawione do pokojów o powierzchni mniejszej niż 30 metrów kwadratowych będą się "dusiły" i nie dane im będzie zaprezentowanie całego swojego potencjału. Ze względu na ich dużą skuteczność i zdolność do obciążania wysoką mocą ciągłą grubo przekraczającą 260W, te francuskie kolumny są w stanie zagrać bezpretensjonalnie i przede wszystkim ze swobodą dynamiczną z jaką nie zetkniemy się w kolumnach z niższego pułapu cenowego. Podczas odsłuchu przy bardzo wysokich poziomach głośności, na jakich niejedna kolumna wyplułaby membrany na dywan, Quatuory zabrzmiały z gracją, jakby spora ilość watów nie robiła na nich większego wrażenia. Generowany przez nie dźwięk pozbawiony zniekształceń był niesamowicie czytelny i rozdzielczy i to bez względu na poziom głośności. To cechy charakterystyczne tych francuskich podłogówek.

Trzy głośniki niskotonowe świetnie radzą sobie z odtworzeniem basu i mimo że obudowa wentylowana jest bardzo prostym konstrukcyjnie układem bas-refleks, to Triangle mają znakomitą kontrolę rytmu, niezależnie od odtwarzanego materiału muzycznego – zaskakujące jest to, że tak wielkie kolumny odtwarzają bas punktowo, niczym małe zwinne smukłe podłogówki albo dwudrożne monitory.

Kolumny Quatuor zapewniają spektakularne doznania w zakresie basu. Bez trudu zapuszczają się do największych głębin, a mogłem się o tym przekonać słuchając m.in. ostatniego albumu Pink Floyd "The Endless River". Płyta ta doskonale ukazała możliwości kolumn Quatuor, gdyż jest na niej wiele instrumentów smyczkowych i dętych, ale i obłędnie brzmiące organy. To właśnie za sprawą brzmienia tego instrumentu w wykonaniu Triangle Magellan Quatuor, przeniosłem się w zupełnie inny wymiar muzycznej świadomości, opartej na sile przekazu i odwzorowaniu muzycznych detali w czystej jak łza postaci, bez najmniejszych zniekształceń. Ale kolumny Triangle oprócz imponującego basu mogą także pochwalić się bogatą, pełną blasku barwą.

Podczas testu korzystałem między innymi ze wzmacniacza E-270 japońskiej marki Accuphase i ani razu nie zdarzyło się żebym przy najwyższych poziomach głośności doświadczył jakichkolwiek śladów kompresji. Jeśli chodzi o przestrzeń to Quatuory budują scenę dźwiękową o naturalnych rozmiarach, bez eksponowania poszczególnych planów i z uwzględnieniem realistycznych rozmiarów instrumentów. Nie poszerzają sceny, ani jej nie zawężają, a więc w tym aspekcie są zaprzeczeniem starej angielskiej szkoły polegającej na faworyzowaniu pierwszego planu, jak również amerykańskiej, w której scena jest cofnięta, ale za to szeroka niczym boisko piłkarskie.

W przypadku tych kolumn wszystko jest zrównoważone przy zachowaniu absolutnie liniowej charakterystyki, zwłaszcza w paśmie wysokich tonów. To z kolei przekłada się na właściwe odwzorowanie poszczególnych punktów na scenie, przy czym muszę podkreślić, że kolumny bardziej skupiają się na przekazaniu emocji i klimatu niż chirurgicznej precyzji w umiejscowieniu poszczególnych instrumentów na scenie. Taki styl grania wiąże się z uzyskaniem bardziej organicznego dźwięku, gdzie nacisk kładziony jest przede wszystkim na ujawnianie wszelkich, nawet tych najbardziej peryferyjnych, dźwięków nie mających aż tak wielkiego wpływu na ogólny przekaz muzyczny, ale jednak budujących klimat niemal każdego utworu, zwłaszcza w takiej muzyce jaką stworzył legendarny zespół Pink Floyd na albumie "The Endless River".

Triangle Magellan Quatuor

Warto wiedzieć

Triangle Quatuor wyposażono w osobliwy moduł wysokotonowy składający się z dwóch głośników tubowych, gdzie klasycznie ulokowaną z przodu, w górnej części frontu, tubkę uzupełnia drugi taki sam głośnik (jednak inaczej strojony) ulokowany po przeciwnej stronie, na tylnej płycie. Francuski producent określa ten układ jako DPS 2 (Dynamic Pulse System) mający za zadanie rozpraszać dźwięk symetrycznie i bipolarnie, co objawia się poprawą charakterystyki przenoszenia w zakresie wysokich tonów niezależnie od miejsca odsłuchu (kąty rozpraszania ulegają znacznej poprawie). Pierwsze kolumny korzystające z pierwotnego systemu DPS, Triangle wprowadził na rynek już w 1988 roku, a obecnie stosowany układ jest maksymalnie udoskonalony, zwłaszcza w kontekście doboru filtrów, oraz umiejscowienia głośników.

Ze względu na zastosowanie systemu DPS 2 z głośnikiem wysokotonowym skierowanym do tyłu, kluczową kwestią jest umiejętne ustawienie kolumn w pomieszczeniu odsłuchowym. Aby zwiększyć efektywność fal generowanych przez tylny głośnik wysokotonowy, kolumny powinny być dosunięte bliżej ściany, która nie powinna zniekształcać ani pochłaniać fal w zakresie wysokich tonów. Zazwyczaj jednak dużym problemem z ustawieniem kolumn blisko ściany jest układ bas-refleks umieszczony z tyłu. Dlatego w przypadku tych kolumn producent zdecydował się zastosować bas-refleks z wylotem umieszczonym z przodu.

Podsumowanie

Triangle Magellan Quatuor należą do najbardziej zaawansowanych pod względem technologicznym, jak i wykonania kolumn francuskiego producenta. Imponują zarówno swoim wyglądem jak i jakością dźwięku. Stworzono je z myślą o wymagających użytkownikach, dysponujących nie tylko wysokiej klasy elektroniką, ale też adekwatnymi do rozmiarów tego typu kolumn pomieszczeniami. Triangle zapewniają olbrzymią satysfakcję z głośnego słuchania muzyki zachowując stoicki spokój, nawet w najbardziej złożonym materiale dźwiękowym, prezentując muzykę z należytą energią, ale bez jakichkolwiek zaburzeń dynamiki czy równowagi tonalnej, mogących mieć negatywny wpływ na wierność przekazu.

Werdykt: Triangle Magellan Quatuor

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Perfekcyjnie wykonane skrzynki - smukłą bryłę uzupełnia imponujący głośnikowy sekstet i masywny, oryginalny cokół. Brzmienie o hi-endowej swobodzie i nieograniczonym potencjale dynamicznym, zrównoważone, klarowne i ze zróżnicowanym basem.

Minusy: Wymagające sporo uwagi podczas ustawiania - aby wydobyć pełen potencjał układu DPS 2, ściana za nimi nie powinna zbytnio pochłaniać, ani nadmiernie zniekształcać fal dźwiękowych w zakresie wysokich tonów.

Ogółem: Eleganckie kolumny z dopracowanymi obudowami i imponującym układem głośnikowym. Dzięki firmowym patentom związanym z konstrukcją głośników, a także specyficznym obudowom, są w stanie wynieść dźwięk na niebotyczny poziom dostępny jedynie nielicznym kolumnom.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Triangle Magellan Quatuor
RODZAJ
Kolumny podłogowe
CENA
75.995 zł (para)
WAGA
45 kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
423×1338×371 mm
DYSTRYBUCJA
Rafko Dystrybucja
www.triangle.rafko.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 33Hz-20kHz +/- 3dB
  • Skuteczność/impedancja: 90/8Ω (minimalna impedancja 3Ω)
  • Maksymalne ciśnienie akustyczne: 113dB
  • Obudowa wyposażona w system bas-refleks umieszczony z przodu
  • Moc ciągła: 260W (500W chwilowa)
  • 3x160mm głośnik niskotonowy z membraną typu sandwicz z włókna szklanego i celulozy
  • 160mm głośnik średniotonowy z membraną celulozową
  • 2x25,4mm tytanowa kopułka wysokotonowa wyposażona w tubę kompresyjną
  • Trójdrożna konstrukcja
  • Podział częstotliwości: 400Hz; 2,8kHz
  • Obudowa wykończona fornirem lub lakierem (12 warstw)
  • Dostępne wersje kolorystyczne: czarny błyszczący, biały błyszczący, mahoń błyszczący