s-e-r-v-e-r-a-d-s

hi-fi

Quadral Platinum+ Two

test |
Quadral Platinum+ Two

Testujemy eleganckie i starannie wykonane kolumny podstawkowe Platinum+ Two, oferujące brzmienie oparte na solidnym basie.

W ofercie marki Quadral można znaleźć wiele kompaktowych, dwudrożnych monitorów, ale to właśnie model z serii Platinum+ ma wyznaczać jakościowy pułap wśród kolumn tego typu ze średniej półki cenowej. Zwarta i sztywna, wentylowana tunelem bas-refleks skrzynia oraz prosty dwudrożny układ głośnikowy mają być gwarantem typowego monitorowego brzmienia. Z drugiej strony ze względu na niewielkie gabaryty model Two można ustawić niemal w dowolnym miejscu, przykładowo na komodzie lub półce.

Jednak żeby w pełni wykorzystać potencjał głośników zainstalowanych w tych starannie wykonanych obudowach, sugerowałbym mimo wszystko stosowanie podstawek, dzięki którym łatwiej będzie optymalnie ustawić kolumny w pomieszczeniu odsłuchowym. Model Two wyróżnia się również przełącznikiem znajdującym się w okolicy terminali wejściowych, dzięki któremu użytkownik będzie mógł dostosować efektywność kolumn w zakresie wysokich tonów do własnych preferencji – układ ten umożliwia zestrojenie kolumn w określonych warunkach akustycznych panujących w pokoju odsłuchowym, co ułatwi uzyskanie brzmienia o określonym charakterze.

Prostota i design

Quadral uchodzi za producenta przykładającego większą wagę do solidności wykonania niż designu, co poniekąd potwierdzały początkowo produkowane zestawy głośnikowe. Ale w ostatnich latach można było również zaobserwować zdecydowany ukłon tego niemieckiego producenta w kierunku osób ceniących sobie bardziej wyszukany wygląd. Kolejno ukazujące się w katalogu poszczególne serie zwracały uwagę nie tylko coraz bardziej zaawansowaną technicznie konstrukcją, ale przede wszystkim efektownym wyglądem.

Quadral Platinum+ Two

Quadral produkuje na wskroś eleganckie kolumny i jakiej byśmy serii nie brali pod uwagę, to wyraźnie widać, że skrzynki wraz z głośnikami tworzą swego rodzaju monolit charakteryzujący się płynnie oddanymi liniami, a także ładnie dobraną kolorystyką poszczególnych elementów. O ile tańsze konstrukcje przeznaczone na podstawkę, takie jak Rhodium 200, Argentum 420, Ascent 20 LE czy Platinum M25 charakteryzują się taką klasyczną, typowo monitorową raczej stonowaną stylistyką, to już takie modele jak Galan 9, Altan Aktiv, czy Chromium Style 2 cechują się bardziej wyszukanym wzornictwem. Niewątpliwie do tego grona należy zaliczyć również testowane monitory Two, pochodzące z najnowszej serii Platinum+. Skrzynie mimo prostopadłościennego kształtu, zaprojektowano tak, aby przyciągały spojrzenia – szczególnie ciekawie prezentują się zintegrowane z obudowami cokoły, a także specjalne osłony dla głośników nisko-średniotonowych oraz łagodny falowód dla pierścieniowego głośnika wysokotonowego RiCom+.

Tył również nieco odbiega od ogólnie przyjętych standardów w konstruowaniu średniej klasy monitorów marki Quadral. Tym razem producent zastosował odrębną tylną ściankę, montowaną do skrzyni za pośrednictwem wielu wkrętów, między nią, a samą skrzynią znalazł się dodatkowo materiał uszczelniający i tłumiący wibracje. W obrębie tylnej tłumionej ścianki znalazł się tunel bas-refleks oraz piękny chromowany kołnierz wraz z pojedynczymi terminalami wejściowymi oraz przełącznikiem efektywności dla głośnika wysokotonowego. Wyboru można dokonywać spośród trzech trybów tłumienia, ustalonych przez producenta – w środkowym (neutralnym) położeniu przełącznika można uzyskać najbardziej zrównoważony przekaz w zakresie wysokich tonów. Natomiast wykorzystując jedno z dwóch skrajnych położeń owego przełącznika, użytkownik może obniżyć nieco efektywność wysokich tonów, albo ją nieznacznie zwiększyć.

Quadrale zaskoczyły mnie tym, że zamiast zwalistego i ofensywnie brzmiącego basu wykazały się precyzją i zróżnicowaniem w zakresie niskich tonów

Wnętrze skrzyń wytłumione jest przy zachowaniu niemal pełnego przepływu powietrza między stożkiem nisko-średniotonowym a tunelem bas-refleks. Owszem, producent skupił się na wytłumieniu fal dźwiękowych w zakresie niższej średnicy umieszczając zbite zwoje wełny syntetycznej tuż za głośnikiem i w okolicach górnej części skrzyni, ale jednocześnie pozostawiono nieco wolnej przestrzeni dla zwiększenia przepustowości tunelu rezonansowego.

Płytkę ze zwrotnicą ulokowano na dolnej ściance. Filtry są dość skomplikowane nie tylko ze względu na mocno rozbudowany tłumik z rezystorów na potrzeby przełącznika efektywności głośnika RiCom+, ale również ze względu na fakt, że producent zdecydował się użyć układu wyższego rzędu o stromej charakterystyce tłumienia dla obydwu głośników w celu uzyskania precyzyjniejszego odcięcia w punkcie podziału, wynoszącego 2900Hz. Na głośnikowy duet składa się wysokotonowy pierścieniowy głośnik RiCom+ oraz odtwarzający tony średnie i bas woofer wyposażony w stożkową membranę wykonaną z opatentowanego przez niemieckiego producenta materiału Altima. Głośnik RiCom+ choć jest konstrukcją znaną już z innych kolumn pochodzących z oferty marki Quadral, to mimo wszystko w modelu Two, użyto jego najnowszej, udoskonalonej konstrukcji.

Równowaga i precyzja

Za sprawą Platinum+ Two, ten niemiecki producent wyraźnie zerwał ze stereotypem konstrukcji epatujących basem i choć te kolumny wciąż pokazują, że mają sporo do powiedzenia w zakresie niskich tonów, to jednak ze względu na ich bardziej audiofilski charakter, śmiało można stwierdzić że w swojej cenie, model Two na pewno należy do bardziej wyrafinowanych konstrukcji. Zaskakujące jest jednak to, że stosunkowo niewielki głośnik niskotonowy, wspomagany tunelem bas-refleks, potrafi w zakresie basu zapuścić się tak nisko i przede wszystkim uzyskiwać masywne brzmienie. Quadral od zawsze znany był z tego, że dbał o dużą efektywność swoich kolumn w zakresie niskich tonów i wcale mnie nie dziwi fakt, że nawet tak mały woofer charakteryzuje się tak wyśrubowanymi pod tym względem możliwościami.

Quadral Platinum+ Two

Te średniej wielkości kolumny przeznaczone na podstawkę generują masywny, ale jednocześnie konturowy bas o czym przekonałem się sięgając po muzykę akustyczną i koncertowe nagrania jazzowe. Kontrabas czy wiolonczela cechowały się nie tylko ładnie rozciągniętymi najniższymi składowymi, ale przede wszystkim okazały się być mocno zróżnicowane, dzięki czemu mogłem wnikać w strukturę ich brzmienia. Quadrale zaskoczyły mnie tym, że zamiast zwalistego i ofensywnie brzmiącego basu wykazały się precyzją i zróżnicowaniem w zakresie niskich tonów. Wynika to z tego, że głośnik niskotonowy działa efektywnie w dosyć szerokim zakresie basu, a zastosowany tunel bas-refleks w zasadzie ma za zadanie jedynie lekko rozciągnąć bas do samego dołu bez jego nadmiernego wzmacniania w średnich i wyższych partiach. Zresztą sam tunel rezonansowy osiąga znaczną długość przy stosunkowo niewielkiej średnicy, co tylko potwierdza moje przypuszczenia. Model Two nie posiada tak rozbudowanego systemu wspomagania zakresu niskich tonów w formie komory ciśnieniowej, jaką niemiecki producent zastosował w jeszcze nie tak dawno temu odsłuchiwanym przeze mnie podłogowym modelu Seven. Basu jest oczywiście mniej i nie brzmi on tak potężnie jak w większych konstrukcjach, ale zaskakujący jest fakt, że jak na tej wielkości monitory, potrafią osiągać całkiem przyzwoitą głębię w zakresie niskich tonów. Z drugiej strony ta prosta konstrukcja dwudrożna oferuje typową dla monitorów estetykę brzmienia. Dźwięk jest bardziej zwarty, homogeniczny i choć w przypadku większych "siódemek" nie mogłem narzekać na spójność dźwięku w pełnym paśmie, to jednak daje się zauważyć, że "dwójki" oferują nieco bardziej organiczne brzmienie.

Słychać wyraźnie, że Quadral zestroił te kolumny, dbając właśnie o typową estetykę brzmienia jaką prezentują wyrafinowane konstrukcje wśród średniej klasy monitorów. Two nie skąpią informacji w zakresie wysokich tonów, ale brzmienie jest tutaj wyraźnie nacechowane dobrą rozdzielczością, co wcale nie było dla mnie jakimś wielkim zaskoczeniem, ponieważ spodziewałem się tego po pierścieniowym głośniku wysokotonowym RiCom+. Mam jednak nieodparte wrażenie, co potwierdziły zresztą odsłuchy klawesynu z kilku płyt Masaaki'ego Suzuki, że tweeter zainstalowany w tych najnowszych niemieckich monitorach, lepiej skupia się na wybrzmieniu poszczególnych strun, starając się bardziej akcentować i w bardziej wyrafinowany sposób ukazywać wszelakie subtelności.

Model Two oferuje przestrzeń precyzyjnie upakowaną między kolumnami – tutaj pewne różnice w budowie sceny dźwiękowej w odniesieniu do podłogowego modelu Seven wynikają głównie z zastosowania prostszego układu głośnikowego - model Seven bazuje na symetrycznym układzie głośnikowym opartym na dwóch stożkach średniotonowych między którymi ulokowano tweeter. Po prostu model Two wydaje się być bardziej bezpośredni, taki właśnie monitorowy, skupiający się najbardziej na ukazaniu istoty pierwszego planu, niż objętości sceny dźwiękowej, jak robią to większe i bardziej rozbudowane "siódemki".

Quadral Platinum+ Two

Warto wiedzieć

Znajdujący się z tyłu, tuż nad terminalami wejściowymi, przełącznik, pozwala użytkownikowi wpływać na charakterystykę głośnika wysokotonowego, dzięki czemu może on poniekąd wpływać na brzmienie i modelować jego charakter w zależności od warunków akustycznych panujących w pomieszczeniu odsłuchowym. Zwykle w pokojach otwartych i ze słabym tłumieniem – a niestety większość nowoczesnych mieszkań cierpi na tę przypadłość - kolumny mogą zabrzmieć zbyt agresywnie i zbyt jasno, dlatego nieznaczne zmniejszenie efektywności głośnika RiCom+ pozwoli nieco wyrównać charakterystykę przenoszenia w zakresie wysokich tonów, co przełoży się na bardziej zrównoważony i mniej ofensywny dźwięk. Z kolei w pokojach średnio umeblowanych pozostałe dwa położenia przełącznika (neutralny i dodatni) sprawdzą się lepiej, bo nie ma potrzeby obniżania efektywności głośnika wysokotonowego ze względu na mniejszy pogłos i odbicia. Dzięki możliwości takiej regulacji, niezależnie od warunków panujących w pomieszczeniu możemy dostosować charakter brzmienia kolumn do własnych preferencji czy nawet w oparciu o poszczególne płyty, które przecież też są różnie nagrane. Przykładowo te jaśniej zrealizowane zabrzmią lepiej przy ujemnym ustawieniu przełącznika.

Podsumowanie

Quadral z nową serią Platinum+ pokazał po raz kolejny duży potencjał drzemiący w najnowszych konstrukcjach, wyprodukowanych z myślą o użytkownikach średniej klasy systemów audio. Do zalet modelu Two niewątpliwie należy zaliczyć precyzję brzmienia, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów, ale też dokładność w przekazie wszelkich dźwięków w basie, a także typowe monitorowe organiczne granie, które docenią zwłaszcza miłośnicy konstrukcji tego typu.

Werdykt: Quadral Platinum+ Two

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Eleganckie i starannie wykonane obudowy, brzmienie oparte na solidnym basie o zaskakująco niskim zejściu, precyzyjnie i rozdzielczo brzmiący zakres wysokich tonów. Dobrze zrównoważone tonalnie z nieznaczną dominacją niskich tonów

Minusy: Muzykalność na średnim poziomie, zwłaszcza podczas odtwarzania instrumentów dętych i smyczkowych

Ogółem: Two należy zaliczyć do bardziej udanych konstrukcji podstawkowych Quadrala. Prosty, dwudrożny typowo monitorowy układ tworzą dwa zaawansowane konstrukcyjnie przetworniki o znakomitych parametrach i precyzji brzmienia

Ocena ogólna:

PRODUKT
Quadral Platinum+ Two
RODZAJ
Kolumny podstawkowe
CENA
6.000 zł (para)
WAGA
8,5kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
205×350×270 mm
DYSTRYBUCJA
E.I.C. Sp. z o.o.
www.quadral.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 35Hz-48kHz
  • Skuteczność/impedancja: 85/4Ω
  • Moc ciągła/szczytowa: 60/90W
  • 155mm głośnik nisko-średniotonowy z membraną Altima
  • Głośnik wysokotonowy RiCom+
  • Dwudrożna konstrukcja
  • Komora wentylowana tunelem bas-refleks
  • Podział częstotliwości: 2,9kHz
  • Opcje wykończenia: biały fortepianowy, czarny fortepianowy