hi-fi

Marantz PM7000N

test |
Wzmacniacz zintegrowany - Marantz PM7000N Rekomendacja

Marantz kojarzony jest z dobrze brzmiącymi, klasycznymi wzmacniaczami stereo, jednak nasz test pokazał, że model PM7000N to coś więcej niż typowa integra.

W ofercie Marantza znaleźć można kilka perełek, takie konstrukcje jak flagowy model PM-10 czy PM-KI Ruby należą do najbardziej pożądanych konstrukcji w świecie audio. Są to jednak urządzenia, za które trzeba słono płacić więc chociażby z tego względu nie są dostępne dla każdego. Ale Marantz dba również o użytkowników dysponujących mniej zasobnym portfelem i oferuje urządzenia w znacznie korzystniejszej cenie. Średniej klasy konstrukcje, takie jak chociażby model PM7000N z pewnością wzbudzą duże zainteresowanie, przede wszystkim dzięki znakomitemu wyposażeniu, ale i legendarnej, jak w przypadku każdego urządzenia marki Marantz, jakości wykonania.

Marantz zaskarbił sobie serca użytkowników na całym świecie nie tylko ze względu na jakość brzmienia i perfekcyjne wykonanie, ale też dzięki charakterystycznej dla niemal wszystkich urządzeń marki Marantz, linii wzorniczej. Również w budżetowym segmencie można znaleźć atrakcyjnie prezentujące się konstrukcje, takie jak chociażby PM7005 czy PM6006, dostępne niemal dla każdego ze względu na bardzo korzystną cenę.

Marantz PM7000N

Ale to właśnie testowany wzmacniacz PM7000N ma być konstrukcją łączącą w sobie szeroko pojętą funkcjonalność, brzmienie na wysokim poziomie i przede wszystkim wiele technicznych rozwiązań niemal bezpośrednio zaczerpniętych z wyższych modeli. PM7000N jest zatem adresowany do wymagających użytkowników, chcących zaopatrzyć się we wzmacniacz średniej klasy, ale co najważniejsze, dający szereg możliwości jakich nie oferują nawet droższe i bardziej wyrafinowane brzmieniowo konkurencyjne urządzenia.

Sporo opcji i rozwiązań

Rynek pokazał, że wśród nabywców systemów stereofonicznych jest coraz więcej osób kładących nacisk na wszechstronność w wykorzystaniu wzmacniacza w roli jednostki centralnej przyjmującej różnego rodzaju sygnały, a więc zdolnej do współpracy z szeroką gamą źródeł zarówno cyfrowych, jak i analogowych. Dowodzi tego chociażby fakt, że wciąż sporym zainteresowaniem cieszą się amplitunery dwukanałowe, tak naprawdę łączące w sobie wiele funkcji zaczerpniętych z amplitunerów kina domowego, ale wciąż w prostej i zwartej dwukanałowej formie. To właśnie amplitunery kina domowego dały początek coraz lepszemu wyposażeniu urządzeń dwukanałowych.

Marantz PM7000N

Kiedyś producenci klasycznych wzmacniaczy nie zawracali sobie głowy rozwiązaniami mającymi poszerzyć zdolność wzmacniacza do obsługi urządzeń cyfrowych, czy szerszej gamy analogowych źródeł, nie wspominając już o opcji streamingu sygnału audio z różnej maści przenośnych urządzeń, czy współpracy z siecią internetową. W dzisiejszych czasach urządzenia audio, nawet te dwukanałowe, są pod tym względem coraz lepiej wyposażane i jest to proces naturalny. Oczywiście wciąż w sprzedaży można trafić na purystyczne konstrukcje dwukanałowe, tranzystorowe i lampowe, pozbawione dodatkowych funkcji w celu uzyskania możliwie najwyższej jakości sygnału audio.

Marantz PM7000N

Jednak można zauważyć, że i w przypadku takich wzmacniaczy producenci coraz częściej przemycają różne rozwiązania mające zwiększyć funkcjonalność amplifikacji w oczach potencjalnego nabywcy. Zatem nikogo nie powinien dziwić fakt, że w przypadku klasycznych konstrukcji dwukanałowych stosuje się nie tylko wbudowane przetworniki cyfrowo-analogowe, ale również funkcję Wi-Fi, Bluetooth czy też możliwość łączenia z aktywną jednostką niskotonową wzmacniającą pasmo niskich tonów.

Marantz PM7000N

Model PM7000N jest konstrukcją czerpiącą z dobrodziejstw rozwiązań stosowanych w droższych konstrukcjach Marantza. Na uwagę zasługuje wydzielony na osobnej drukowanej płytce układ stereofonicznej końcówki mocy, oparty na wysokiej jakości podzespołach, między innymi kondensatorach renomowanego producenta Elna. Ścieżkę prądową skrócono do absolutnego minimum. Blisko tranzystorów mocy znalazły się największej pojemności kondensatory elektrolityczne magazynujące. Ścieżkę cyfrową i analogową wydzielono na osobnych płytkach drukowanych, a dodatkowo sekcja cyfrowa jest ekranowana, otrzymując jednocześnie napięcie z niezależnego toru zasilającego. Główny transformator toroidalny o dużej mocy dostarczający prąd do stopni końcowych, zekranowano metalową puszką. Dodatkową barierę dla fal elektromagnetycznych pochodzących z trafa stanowi również aluminiowy, jednoczęściowy, odlewany radiator, znajdujący się właśnie między płytką drukowaną stopni końcowych a transformatorem.

Z tyłu znajdziemy wysokiej jakości terminale wyjściowe ze stopni końcowych, niemal identyczne, jak te użyte we flagowym modelu PM-10 czy PM-KI Ruby.

Muzykalnie, przestrzennie, szczegółowo

Mając już wiele razy do czynienia z urządzeniami marki Marantz podejrzewałem czego mogę się spodziewać po dźwięku najnowszym wzmacniaczu PM7000N, ale muszę powiedzieć, że byłem bardzo zaskoczony, tym co usłyszałem. Było to oczywiście bardzo przyjemne zaskoczenie, gdyż w przypadku tego konkretnego wzmacniacza otrzymujemy dźwięk wręcz szyty na miarę. Duże powody do radości z takiej prezentacji będą miały osoby preferujące rozmach jeśli chodzi o przestrzenność brzmienia oraz bogactwo detali i mikrodźwięków pojawiających się w muzyce. Ta finezja i rozpiętość są dodatkowo wsparte, energią i dynamiką dynamiką niemal w pełniej skali, a do tego nisko zapuszczającym się i zwartym basem.

Marantz PM7000N

Z całą pewnością PM7000N brzmi bardziej konturowo niż wcześniejsze konstrukcje marki Marantz ze zbliżonego przedziału cenowego, ale jednocześnie wtedy gdy trzeba, zwłaszcza podczas odtwarzania klasyki i jazzu, potrafi pokazać, że odtwarzanie instrumentów operujących w zakresie niskich tonów, nie jest dla niego większym wyzwaniem. W utworach Lee Ritenoura z płyty "Alive In L.A." brzmienie kontrabasu zostało odtworzone przez PM7000N z właściwą równowagą względem innych instrumentów, ale co najważniejsze, w basie nie brakowało ani sprężystości, ani odpowiedniej masy, dzięki czemu ten wymagający instrument brzmiał bardzo realistycznie.

Marantz PM7000N

Szczególną zaletą testowanego wzmacniacza jest to w jaki sposób potrafi budować scenę dźwiękową, bo ta jest mocno rozciągnięta, daleko wykraczając poza bazę wyznaczoną przez kolumny. Nawet przy klasycznym rozstawie kolumn (z zachowaniem zasady trójkąta równobocznego) Marantz znacznie szerzej komponuje przestrzeń, dbając jednak o to, aby żaden dźwięk nie umknął uwadze słuchacza. Doskonale było to słychać w muzyce wymagającej od elektroniki większego skupiania się na właściwej reprodukcji sceny dźwiękowej. Przykładowo w utworach Mike'a Oldfielda, głównie z albumów "Voyager" i "The Songs Of Distant Earth" Marantz bardzo mocno angażował się w odtworzenie każdego, nawet najmniejszego i najsubtelniej brzmiącego detalu, co w efekcie dawało w odbiorze brzmienie nieprzeciętnie bogate w szczegóły i wszelakiego typu mikro dźwięki.

Marantz PM7000N

PM7000N charakterystyką brzmienia nawiązuje do najlepszych tradycji Marantza – brzmienie jest szybkie, szczegółowe, bogate w odbiorze i przede wszystkim świetnie kontrolowane. Do tego należy dodać fenomenalne wyważenie mocy, dające się odczuć w zasadzie przy każdym poziomie głośności. Nie ma znaczenia czy PM7000N będzie odtwarzał muzykę ciszej czy głośniej, ponieważ bez względu na to słuchacz będzie miał zawsze pełny dostęp do muzycznej treści niezależnie od jej skomplikowania czy rodzaju.

Brzmienie jest szybkie, szczegółowe, bogate w odbiorze i przede wszystkim świetnie kontrolowane.

Ten Marantz dodaje muzyce blasku i przestrzenności, ale nie wykracza też poza pewne standardy typowe dla urządzeń pochodzących ze średniego przedziału cenowego, dostarczając słuchaczowi pełnego i obfitego w informacje brzmienia. PM7000N mimo klasycznej konstrukcji i stosunkowo niewysokiej mocy (wzmacniacze pracujące w klasie AB), co zaskakujące, daje poczucie dużej wydajności prądowej, podobnie zresztą jak topowy model PM-KI Ruby. Było to szczególnie słychać w zakresie niskich tonów, a zwłaszcza ich kontroli oraz szybkości w narastaniu i wygaszaniu. Również podczas słuchania muzyki przy niskich poziomach głośności do uszu słuchacza dociera dźwięk o niemal pełnej skali częstotliwości i przede wszystkim prawidłowo oddanej masie w zakresie niskich tonów, co jest rzadkością w przypadku urządzeń na tym poziomie cenowym.

Warto wiedzieć

Marantz PM7000N wychodzi naprzeciw osobom mającym największe wymagania wobec dwukanałowych wzmacniaczy zintegrowanych. Na pokładzie najnowszej dwukanałowej konstrukcji Marantza znajdziemy nie tylko przetwornik cyfrowo-analogowy zajmujący się obróbką sygnałów pochodzących z wejść cyfrowych (do wyboru są dwa wejścia optyczne oraz jedno koaksjalne), ale również z wejścia USB-A przeznaczonego do odczytu plików w wysokiej rozdzielczości z przenośnej pamięci, ale i plików muzycznych pochodzących ze streamingu z przenośnych urządzeń.

Marantz PM7000N

PM7000N posiada wbudowany moduł Bluetooth oraz Wi-Fi, więc jest w pełni kompatybilnym nowoczesnym urządzeniem zdolnym do działania bez użycia klasycznego źródła w postaci odtwarzacza CD. Tak naprawdę wystarczy nam wzmacniacz oraz kolumny, żeby cieszyć się z muzyki odtwarzanej w bardzo dobrej jakości w takich formatach jak FLAC HD 192/24 czy DSD 5.6. Naturalnie w każdej chwili PM7000N można przeobrazić w klasyczny analogowy wzmacniacz dzięki trybowi Pure Audio odłączającemu wszelkie obwody cyfrowe, redukując tym samym ryzyko degradacji sygnału audio pochodzącego z urządzeń analogowych.

Podsumowanie

Marantz PM7000N doskonale sprawdzi się w systemach, gdzie zależy nam przede wszystkim na uzyskaniu brzmienia przestrzennego, rozłożystego o sporej swobodzie w operowaniu dźwiękiem w pełnym paśmie i należytej kontroli. W zakresie średnich tonów Marantz oferuje to co zawsze, czyli przyjemny w odbiorze, lekko wygładzony i starannie wyważony w proporcjach dźwięk oraz znakomitą stereofonię. Na dokładkę użytkownik tego wzmacniacza otrzymuje wejście gramofonowe, przetwornik cyfrowo-analogowy współpracujący z wystarczającą liczbą wejść cyfrowych, a jakby komuś mało było basu, zawsze będzie mógł ten wzmacniacz połączyć z aktywnym subwooferem za pośrednictwem niskopoziomowego, sterowanego wyjścia subwooferowego.

Werdykt: Marantz PM7000N

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Możliwości

Plusy: Bas o bardzo dobrej kontroli o znamionach audiofilskich konstrukcji, gdzie liczy się przede wszystkim informacja w paśmie niskich tonów oraz ich jakość, a nie ilość. Przestrzenny, obfity w detale, szczegółowy dźwięk z przyjemną w odbiorze i łatwo przyswajalną, łagodną w charakterze barwą.

Minusy: Miłośnikom bardziej rozbudowanych konfiguracji, może brakować wejść do stopni końcowych i wyjść z przedwzmacniacza.

Ogółem: Funkcjonalność i brzmienie na wysokim poziomie dzięki zastosowaniu wielu rozwiązań technicznych stosowanych w wyższych modelach Marantza. Adresowany do mniej zamożnych melomanów, którzy mają duże wymagania do jakości dźwięku generowanego przez wzmacniacze klasy średniej.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Marantz PM7000N
RODZAJ
Wzmacniacz zintegrowany
CENA
5.495 zł
WAGA
10,8 kg
WYMIARY (S×W×G)
440×125×379 mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.marantz.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Moc: 2x80W (4Ω); 2x60W (8Ω)
  • Stosunek sygnał/szum: 115dB (przy napięciu 2V na wejściu)
  • Zniekształcenia harmoniczne: 0,002 % (8Ω; 20Hz-20kHz)
  • Czułość wejściowa: 220mV (18kΩ) RCA
  • Współczynnik tłumienia: 100
  • Pasmo przenoszenia: 5Hz-100kHz (+/-3dB)
  • Konstrukcja oparta na oddzielnym przedwzmacniaczu i końcówkach mocy
  • Zasilanie składające się z dwóch oddzielnych zasilaczy impulsowych oraz transformatora toroidalnego
  • Wysokiej jakości komponenty w torze sygnałowym i magazynach prądowych
  • Symetryczna architektura płytki obwodu drukowanego stopni końcowych
  • Najnowszej generacji moduły HDAM-SA3 w sekcji przedwzmacniacza
  • Stopnie końcowe klasy AB
  • Wbudowany moduł Wi-Fi, Bluetooth
  • Wejścia cyfrowe: dwa optyczne, jedno koaksjalne (konwerter cyfrowo-analogowy AK4490)
  • Wejście Ethernet
  • Wejście Phono dla wkładek MM
  • Wejścia analogowe: trzy pary RCA + sygnałowa pętla wyjściowa
  • Wyjście subwooferowe
  • Wejście słuchawkowe