hi-fi

Exposure XM HP

test |
Wzmacniacz słuchawkowy/DAC/przedwzmacniacz gramofonowy - Exposure XM HP Wybór Redakcji

Niewielki head-amp XM HP marki Exposure działa przez zaskoczenie: ma nieprzeciętne możliwości i wciągające brzmienie. Zapraszamy do lektury testu...

Najbardziej w hi-fi lubię miłe niespodzianki. Jedną z ostatnich, jakich doświadczyłem, okazał się wzmacniacz słuchawkowy XM HP brytyjskiej marki Exposure. Przyznaję, że propozycję jego przetestowania przyjąłem z raczej umiarkowanym entuzjazmem, tymczasem okazało się, że w połączeniu z wysokiej klasy słuchawkami urządzenie to jest prawdziwym wilkiem w owczej skórze.

Budowa

Choć XM HP jest komponentem mini, to raczej nie nadaje się na biurko – jest na to trochę za długi, a przede wszystkim zbyt wszechstronny. I nie chodzi tylko o szereg wejść cyfrowych, które umożliwiają podłączenie komputera (USB-B), odtwarzaczy CD/DVD czy odbiornika satelitarnego (dwa złącza S/PDIF w standardzie BNC i dwa optyczne), ale o trzy wejścia analogowe (dwa liniowe i jedno dedykowane dla gramofonu z wkładką MM), jak również analogowe wyjścia (MON OUT dla recordera i PRE OUT dla zewnętrznej końcówki mocy). W gruncie rzeczy nazywanie XM HP wzmacniaczem słuchawkowym jest uproszczeniem, skoro mamy tu i DAC, i phono stage, i przedwzmacniacz.

O tym, że prymarną funkcją XM HP jest jednak współpraca ze słuchawkami, świadczy przedni panel, na którym oprócz głównego włącznika, pokrętła głośności, kilku LED-owych wskaźników, selektora źródeł i "oczka" podczerwieni dla pilota HS3 znalazły się aż cztery wyjścia słuchawkowe: dwa zbalansowane (4-pinowe XLR-y) oraz dwa niezbalansowane (duże 6,3mm jacki). Oznacza to, że XM HP równocześnie może napędzać dwie pary słuchawek – przykładowo jedne można podłączyć przez kabel zbalansowany, a drugie przez niezbalansowany.

Exposure XM HP

Wnętrze XM HP jest zagospodarowane "po brzegi", co wynika z niestandardowego rozmiaru, a czego odzwierciedleniem jest architektura piętrowa – płytka z DAC-iem jest odwrócona do góry nogami. Wykorzystano układ Wolfsona WM8742, który sygnały PCM przetwarza z parametrami maksymalnie 24-bit/192kHz, zaś DSD do 2,8MHz (DSD64) poprzez asynchroniczne USB. Odbiornikiem S/PDF jest inna kość Wolfsona, a raczej Cyrrus Logic, WM8805, zaś odbiornikiem USB układ XMOS (sterownik dla Windowsa jest dołączony na płycie). Typowo dla Exposure'a wykorzystano zmotoryzowany niebieski potencjometr Alpsa, dyskretny tranzystorowy stopień wyjściowy i solidny zasilacz oparty na sporym transformatorze toroidalnym Noratela, współpracującym z dwoma kondensatorami filtrującymi 10.000µF/63V marki Kendeil.

Jakość dźwięku

XM HP potrafi obudzić słuchawki do życia, choć sam również potrzebuje nieco czasu, by osiągnąć optimum. Producent zaleca co najmniej kilkudziesięciogodzinne wygrzewanie, ale radzi też uzbroić się w cierpliwość po każdorazowym włączeniu head-ampa. Wie, co mówi, bo Ether C Flow firmy Dan Clark Audio podłączone do wyjścia XLR "zimnego" XM HP zagrały tak marnie, że zacząłem się zastanawiać, czy nie popełniłem jakiegoś kardynalnego błędu. Upewniwszy się, że nie, sięgnąłem do instrukcji w poszukiwaniu jakiegoś magicznego przełącznika, który zrobiłby coś z tym rozmamłaniem – dźwięk był tak pozbawiony energii, szary, nudny i bez wyrazu. Jednak stopniowo ewoluował, stawał się coraz bardziej interesujący i wciągający. Ostatecznie okazało się, że wyróżnikami brzmienia XM HP są żywiołowa, ekspresyjna dynamika, wyraźny atak, rytmiczność, otwartość i wiarygodna przestrzeń. Nie do wiary, jak bardzo zmieniło się od pierwszych chwil po podłączeniu słuchawek!

Exposure XM HP

XM HP jest bardzo otwarty w średnicy i wysokich tonach. Sporo dzieje się zwłaszcza w górze pasma. Analityczność dźwięku, rozmaite detale, szum tła, akustyka pomieszczenia – wszystkie te elementy są bardzo realistyczne, a jednocześnie nieprzerysowane. Wszystkie są też bardzo "exposure'owskie" – kto szuka brzmień słodkich i romantycznych, ten może się zawieść, bo brytyjska marka od zawsze stawia na ekspresję i szybkość. To z kolei sprawia, że brzmienie mknie niczym strzała, w dziedzinie czasu wszystko znakomicie do siebie pasuje, wszystkie zakresy są nadzwyczaj spójne.

(...) brzmienie mknie niczym strzała, w dziedzinie czasu wszystko znakomicie do siebie pasuje, wszystkie zakresy są nadzwyczaj spójne.

W zależności od podłączonych słuchawek bas może wydawać się albo obszerniejszy i stosunkowo miękki, acz nie rozlany (wspomniane już Ether C Flow od Dan Clark Audio), albo szczuplejszy, ale bardziej konturowy, zrywny i zróżnicowany pod względem barwy (AH-D9200 Denona). W każdym wypadku muzyka płynie jednak szybko i nie obce są jej silne kontrasty.

Exposure XM HP

XM HP bardzo ładnie oddaje także przestrzeń – potrafi pokazać zarówno głębię uchwyconą w nagraniach ("Soyeusement" Michela Godarda), jak i bliskość oraz bezpośredniość, a przez to podkreślić intymność nagrania ("Summertime" Etty Cameron). Pięknie odtwarza pogłosy, jak np. w początkowej części utworu "Soul of Things, Var. XIII" Tomasz Stańko Quartet, które wspomagają wiarygodność przestrzeni akustycznej i dokładają cegiełkę do ogólnej harmonii brzmienia.

Podsumowanie

Pierwsze godziny z XM HP mogą wystawić Was na próbę cierpliwości. Potem będzie już tylko lepiej. Gorąca rekomendacja!

Werdykt: Exposure XM HP

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Możliwości

Plusy: Solidna budowa. Wszechstronność wykraczająca daleko poza funkcję wzmacniacza słuchawkowego. Brzmienie detaliczne, a jednocześnie – z odpowiednimi słuchawkami – bardzo spójne i muzykalne.

Minusy: Przydałaby się natywna obsługa DSD128 i DSD256.

Ogółem: Jedno z najbardziej wszechstronnych urządzeń w aktualnej ofercie Exposure'a.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Exposure XM HP
RODZAJ
Wzmacniacz słuchawkowy + DAC + przedwzmacniacz gramofonowy
CENA
6.590 zł
WAGA
4 kg
WYMIARY (S×W×G)
89×218×363 mm
DYSTRYBUCJA
Rafko Dystrybucja
exposure.rafko.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Wejścia analogowe:
  • Wejście AUX/PH dla wkładek MM: 2,5mV przy 1kHz i rezystancji 47kΩ, S/N >73db
  • Pasmo przenoszenia: 50Hz–20kHz +/- 0,5dB
  • Wejścia liniowe AUX 2 i AUX 3: czułość 350mV przy 1kHz, wzmocnienie wyjścia x3,75 + 11,5dB
  • Całkowite zniekształcenie harmoniczne: <0,005 przy 1kHz i napięciu sygnału 1,3V RMS
  • Pasmo przenoszenia: 20Hz–20kHz +/- 0,5dB
  • Stosunek sygnału do szumów przy napięciu sygnału 1,3V: >92dB przy 1kHz
  • Separacja kanałów przy 20kHz: >60dB
  • Wejścia cyfrowe:
  • Wejścia SPDIF w standardzie BNC oraz optyczne TOSLINK: głębia bitowa do 24-bitów
  • Częstotliwości próbkowania sygnałów PCM w zakresie do 32–192kHz
  • Całkowite zniekształcenie harmoniczne: <0,005% przy 1kHz i napięciu sygnału 1,3V RMS
  • Stosunek sygnału do szumów przy napięciu sygnału 1,3V RMS i 1kHz: >98dB
  • Wejście USB klasy 2: głębia bitowa do 24-bit przy częstotliwości próbkowania sygnałów PCM w zakresie 44,1–192kHz, sygnały DSD do DSD x64 (DoP) – 2,8224MHz
  • Wyjścia słuchawkowe:
  • Impedancja wyjściowa: < 5Ω
  • Maksymalny poziom wyjściowy na 33Ω: 1kHz i 0,1% THD: 7V RMS (1,5W)
  • Całkowite zniekształcenie harmoniczne: przy napięciu sygnału 2V i 1kHz: < 0,03% (120mW)
  • Maksymalny poziom na 330Ω: 1kHz i 0,1% THD: 7,5V RMS (170mW)
  • Całkowite zniekształcenia harmoniczne przy napięciu sygnału 2V i 1kHz: < 0,03% (12mW)
  • Pobór mocy: <15W