W katalogu rodzimej marki Taga Harmony znajdziemy mnóstwo klasycznych zestawów głośnikowych, zarówno do kina domowego, jak i stereo, ale wiele różnych typów głośników instalacyjnych. Możemy wybierać między głośnikami stworzonymi z myślą o montażu na zewnątrz budynków, jak i wewnątrz. Naturalnie te przeznaczone do pracy na zewnątrz, czyli przykładowo modele TRS-30SM v.2, TOS-600 v.2 B, TOS-715 v.2, TOS Platinum-60, TOS Platinum-100 SE wyposażone są w specjalne wodoszczelne obudowy, a także głośniki których membrany oraz zawieszenia wykonano z materiałów odpornych na warunki atmosferyczne. Z kolei głośniki zaprojektowane z myślą o instalacjach sufitowych np. testowane GTCS-606-6R SE nie muszą mieć aż takich rozwiązań chroniących je przed czynnikami zewnętrznymi.
Wśród instalacyjnych zestawów głośnikowych stworzonych z myślą o pracy w pomieszczeniach wydzielono dwie podstawowe grupy, a mianowicie głośniki wyposażone w komory oraz bez komór. Jedyną propozycją w katalogu Taga Harmony wśród takich głośników wyposażonych w specjalną obudowę w formie klasycznej płytkiej skrzynki jest model Platinum IW-100 LCRS - miałem przyjemność brać udział przy jego powstawaniu, a konkretnie w dostrajaniu filtrów w zwrotnicy. Ze względu na specyficzną konstrukcję, a mianowicie klasyczny trójdrożny, symetryczny układ głośnikowy doskonale sprawdzi się zarówno w systemach dwukanałowych, jak i wielokanałowych. Powinni się nimi zainteresować osoby, którym zależy na kolumnach wyposażonych w płaskie skrzynki, dostosowane również do montażu w specjalnie przygotowanych panelach montażowych lub prostokątnych otworach w ściankach pomieszczenia odsłuchowego.
Drugą grupę głośników instalacyjnych w ofercie marki Taga Harmony stanowią typowe, kompaktowe jednostki, które w zasadzie można zamontować w dowolnym miejscu i w dowolny sposób. Tego typu głośniki można instalować w suficie, jak na przykład testowany model GTCS-606-6R SE, ale też w ścianie jak chociażby konstrukcję TCW-900 wyposażoną w specjalną ramkę wraz z przednim panelem o niskim profilu – w tym przypadku doskonale sprawdził się klasyczny dwudrożny układ głośnikowy. Natomiast większość głośników instalacyjnych w ofercie Taga Harmony cechuje się zwartą i kompaktową konstrukcją opartą na koncentrycznym układzie głośnikowym, i taki jest też właśnie testowany model GTCS-606-6R SE.
Łatwe w instalacji
Głośniki instalacyjne powinny cechować się łatwością montażu oraz zwartą konstrukcją umożliwiającą stosowanie w przeróżnych miejscach. Testowane głośniki dostosowano do montażu sufitowego, a więc można je wykorzystać zarówno w warunkach domowych, jak i halach, pasażach i różnego rodzaju pomieszczeniach sklepowych czy rozrywkowych. Dzięki specjalnemu systemowi zacisków montażowych można szybko i sprawnie przeprowadzić instalację tego typu głośników. Szeroki kołnierz, stanowiący jednocześnie platformę nośną dla systemu zacisków oraz samych głośników wykonano z odpornego na uszkodzenia i bardzo sztywnego polimeru formowanego metodą wtrysku ciśnieniowego. Dzięki owemu kołnierzowi udało się zminimalizować ryzyko pojawienia się szkodliwych dla dźwięku rezonansów.
Z kolei wspomniany system specjalnych zacisków ułatwiających montaż we wcześniej przygotowanych otworach wykonano z tworzywa w kolorze niebieskim, poprawiając tym samym komfort montażu w słabo oświetlonych miejscach. Dla poprawy estetyki zastosowano również specjalne maskownice wyposażone w system magnetycznego montażu. Oczywiście decyzja o stosowaniu maskownic będzie zależała od użytkownika, ponieważ głośniki prezentują się estetycznie, zarówno bez nich, jak i z nimi. Kosz głośnikowy wykonano z tłoczonej blachy pokrytej lakierem proszkowym odpornym na uszkodzenia mechaniczne. Układ magnetyczny głośnika nisko-średniotonowego wyposażono w nawiercony centralnie kanał chłodzący, natomiast głośnik wysokotonowy bazuje na neodymowym magnesie, co pozwoliło znacznie zredukować jego wymiary, a tym samym dostosować do współosiowego montażu wraz ze stożkiem nisko-średniotonowym.
Dobrze za pośrednictwem GTCS-606-6R SE brzmią gatunki muzyczne wymagające od głośników zdolności do podkreślenia dynamiki, zarówno w skali mikro, jak i makro.
Membrana głośnika odtwarzającego tony średnie i bas to klasyczny stożek powlekany celulozą, natomiast tony wysokie odtwarza miękka jedwabna kopułka, znajdująca się w centrum tuż przed membraną głośnika nisko-średniotonowego. Głośnik wysokotonowy wyposażono dodatkowo w specjalnie ukształtowany deflektor wraz z soczewką akustyczną oraz dosyć płytki falowód, kontrolujący rozchodzenie się fal wysokotonowych przy odpowiednim kącie. Z tyłu w obszarze magnesu stożka nisko-średniotonowego zamontowano płytkę drukowaną zwrotnicy. W torze wysokotonowym zastosowano filtr drugiego rzędu wraz z warystorem zabezpieczającym przed przeciążeniem zbyt dużym prądem. Użyto walcowego kondensatora polipropylenowego oraz cewkę powietrzną.
Natomiast w sekcji nisko-średniotonowej zdecydowano się na najprostszy filtr pierwszego rzędu, bazujący na cewce nawiniętej na rdzeń wykonany w formie spieku ze sproszkowanego żelaza. Warto również podkreślić, że producent zastosował wygodne pozłacane terminale sprężynujące, akceptujące zarówno kable odarte z izolacji lub też ich odpowiedniki wyposażone we wtyki. Podczas instalacji tego typu głośników należy pamiętać, że najlepiej zabrzmią one gdy zapewnimy im odpowiednio przygotowaną komorę wraz z wytłumieniem. Niektórzy, bardziej doświadczeni instalatorzy stosują nawet do takich komór specjalnie dostrojony układ bas-refleks, dzięki czemu bez ponoszenia dodatkowych kosztów (na przykład związanych z inwestycją w aktywny subwoofer) w łatwy sposób można uzyskać bas o satysfakcjonującej masie oraz zasięgu.
Podczas testu okazało się, że model GTCS-606-6R SE najlepiej odtwarzał bas w obudowie zamkniętej (skrzynia przygotowana z płyt MDF) o objętości 15 litrów, jak i w 20-litrowej obudowie wyposażonej w tunel bas-refleks o średnicy 45mm i długości 150mm. Skrzynię obficie wytłumiono wełną syntetyczną, a skrzynię wyposażoną w obudowę wentylowaną tunelem rezonansowym wyłożono od wewnątrz gąbką falistą. Naturalnie skrzynki mogą mieć różne wymiary w zależności od ilości miejsca i sposobu montażu takich głośników.
Dźwięcznie, czysto, energicznie
GTCS-606-6R SE prezentują dźwięk żywy i kontrastowy, a dzięki dość wyrównanemu balansowi tonalnemu, również naturalny. Wysokie tony nie dominują nadmiernie nad średnimi – oczywiście przekaz dźwięku jest subtelnie rozjaśniony, zwłaszcza w dolnych i średnich partiach wysokich tonów, ale ze względu na specyfikę brzmieniową miękkiej jedwabnej kopułki wysokotonowej, nieco zmiękczającej charakter dźwięku w górnych rejonach pasma akustycznego, wysokie tony okazują się brzmieć przyjemnie i zarazem promieniście.
Średnie tony wydobywające się z celulozowego stożka nie są nadmiernie ocieplone, nie mamy też do czynienia z laboratoryjnym chłodem i szklistością. Dobrze za pośrednictwem GTCS-606-6R SE brzmią gatunki muzyczne wymagające od głośników zdolności do podkreślenia dynamiki, zarówno w skali mikro, jak i makro. Utwory z repertuaru Erica Prydza, a w szczególności te pochodzące ze starannie zrealizowanego albumu "Opus" zabrzmiały niemal z pełną dynamiką, przy jednoczesnym zachowaniu konturowości, dzięki czemu bez problemu byłem w stanie wyłowić z tej efektownie brzmiącej muzyki wiele detali i smaczków nadających jej wyjątkowego klimatu.
Dźwięk w zakresie średnich tonów okazał się być mocno nasycony, wręcz oleisty, gęsty, ale pozwalający cieszyć się z rozdzielczości grania na odpowiednim poziomie, dorównującym temu co możemy usłyszeć za pośrednictwem klasycznych kolumn hi-fi. Natomiast zupełnie inaczej sprawa ma się w przypadku niskich tonów – tutaj najwięcej będzie zależeć od tego, jakie warunki do pracy zapewnimy tym dwudrożnym głośnikom instalacyjnym. Jeśli do ich zabudowy użyjemy dodatkowej komory w postaci skrzynki o objętości zbliżonej jak w opisie powyżej, to z pewnością uda się z tych głośników uzyskać sprężysty, dość masywny i przede wszystkim nisko schodzący bas.
Natomiast głośniki bez dodatkowej komory nie będą w stanie odtworzyć gęstego i nisko schodzącego basu. Jeśli nie ma możliwości użycia dodatkowej obudowy dla głośników, zawsze można zastosować aktywną jednostkę niskotonową, która powinna nadzwyczaj dobrze poradzić sobie z rozciągnięciem pasma niskich tonów do najniższych partii. Dzięki koncentrycznemu (współosiowemu) układowi głośnikowemu GTCS-606-6R SE są w stanie zaoferować zrównoważone brzmienie o szerokim kącie dyspersji, co jest kluczowe w przypadku zestawów głośnikowych montowanych w suficie.
Warto wiedzieć
W przypadku głośników instalacyjnych takich jak GTCS-606-6R SE szczególny wpływ na jakość ich brzmienia, zwłaszcza w paśmie niskich tonów, ma sposób montażu oraz doświadczenie i wiedza osoby przeprowadzającej instalację. Warto podkreślić, że dostosowanie takiego głośnika do montażu sufitowego nie zwalnia instalatora z pomysłowości jaką może się wykazać, aby znacząco wpłynąć na dźwięk tego typu systemu głośnikowego. Naturalnie GTCS-606-6R SE bez żadnych szkód dla konstrukcji może pracować we wnęce stworzonej przez płytę kartonowo-gipsową, ale należy zaznaczyć że taka wnęka nigdy nie będzie gwarantować pożądanej objętości komory dla stożka nisko-średniotonowego (zwykle będzie ona znacznie przekraczać wartość objętości nominalnej w jakiej głośnik będzie w stanie osiągnąć częstotliwość rezonansową będącą wyznacznikiem jego możliwości w zakresie przetwarzania najniższych partii niskich tonów).
Dlatego co sprytniejsi instalatorzy, jeśli oczywiście pozwalają im na to warunki, montują tuż za głośnikiem dodatkową komorę o określonej objętości, umożliwiającą uzyskanie większej głębi w basie oraz ciśnienia dźwięku w zakresie niskich tonów na odpowiednim poziomie. Z drugiej strony, jeśli instalator z jakichś względów nie ma możliwości zamontowania dodatkowej komory, zawsze może rozciągnąć pasmo do najniższych tonów za pośrednictwem aktywnego subwoofera – należy jednak pamiętać, że powiększy to koszt instalacji.
Podsumowanie
Taga Harmony GTCS-606-6R SE przy spełnieniu kilku podstawowych warunków są zdolne zaoferować kompletne brzmienie, a przy zastosowaniu dodatkowej komory, można obejść się bez użycia dodatkowej aktywnej jednostki niskotonowej, dzięki czemu można ograniczyć koszt całej inwestycji związanej z instalacją nagłośnieniową. Taga Harmony w przypadku głośników instalacyjnych GTCS-606-6R SE nie wyłamuje się spod wypracowanego na przestrzeni ostatnich lat stylu brzmienia – wizytówką tych głośników jest żywy, przestrzenny dźwięk, okraszony nutą wyrafinowania w zakresie średnich tonów, dzięki zastosowaniu celulozowej membrany, a także dobrze podkreślony bas o pożądanej masie.