hi-fi

Triangle Esprit Antal EZ

test |
Kolumny podłogowe - Triangle Esprit Antal EZ

Przetestowaliśmy rasowe, trójdrożne kolumny Triangle Esprit Antal EZ oferujące nisko rozciągnięty bas oraz pełną średnicę i przestrzenność brzmienia.

Seria Esprit EZ bazuje na trzech konstrukcjach podłogowych, a Antal znajduje się w samym środku, będąc, tak naprawdę, większą wersją kolumn Gaia. Z kolei największe i najbardziej okazałe Australe, bazują na identycznych głośnikach, jak w kolumnach Antal, z taką różnicą, że przetwarzanie niskich tonów wspomaga jeszcze jeden woofer. Są to więc zestawy głośnikowe zarezerwowane do pomieszczeń o największej powierzchni.

Model Antal znajduje się w ofercie tego francuskiego producenta niemal od zawsze i od początku prezentował zarówno najbardziej typowe wzornictwo dla danego okresu produkcyjnego, jak i zastosowane technologie. Nowych modeli w katalogu Triangle wciąż przybywało, więc i Antale zmieniały się wraz z wprowadzaniem na rynek kolejnych generacji zestawów głośnikowych.

Obecnie Antale to rasowe kolumny adresowane przede wszystkim do osób pragnących cieszyć się otwartym brzmieniem w pełnym paśmie częstotliwości, szeroką skalą dynamiczną i imponującą przestrzennością.

Okazałe konstrukcje trójdrożne

Antale od lat były swego rodzaju wizytówką Francuzów wśród kolumn pochodzących ze średniego przedziału cenowego. Te trójdrożne podłogówki systematycznie ewoluowały na przestrzeni lat, aby przyjąć typową dla serii Esprit EZ bryłę i styl wzorniczy. Pierwsze Antale dysponowały klasycznym trójdrożnym układem głośnikowym, wykorzystującym pojedynczy woofer, ale z czasem, kolejne wersje tych kolumn zaczęto doposażać w jeszcze jeden głośnik niskotonowy i tak zostało do dziś. Można rzec, że obecnie produkowane Antale w zasadzie nie mają nic wspólnego z pierwszą wersją tych popularnych kolumn – zmieniły się nie tylko obudowy i estetyka, ale również same głośniki.

Kolumny podłogowe Triangle Esprit Antal EZ

Te trójdrożne konstrukcje podłogowe najlepiej sprawdzą się w pokojach o powierzchni ok. 30 metrów kwadratowych, a nawet nieco większych. Nowe kolumny Antal są również zdolne do przenoszenia wyższych mocy, a także dysponują wyższą skutecznością niż wcześniejsze produkty. Zresztą marka Triangle od zawsze była kojarzona z wysokoefektywnymi, energicznie brzmiącymi kolumnami i to się nie zmieniło. Natomiast faktem jest, że Francuzi w ostatnich latach wyraźnie zmienili dotychczasowy, firmowy styl brzmienia, nadając mu nieco inny dźwiękowy szlif. Brzmienie jest teraz bardziej dostosowane pod wymagające gusta Europejczyków.

Antale wyposażono w klasyczne, wręcz ascetyczne, prostopadłościenne skrzynki, pozbawione jakichkolwiek wystających elementów. To proste bryły z idealnie zatopionymi na froncie głośnikami, których kosze tworzą gładką płaszczyznę. Uwagę zwracają białe celulozowe membrany głośnika średniotonowego oraz najnowsza odmiana głośnika wysokotonowego, wyposażonego w połyskującą tubkę w tonacji chromu. Całość sprawia bardzo pozytywne wrażenie, a zwłaszcza wersje wykończone lakierem na wysoki połysk. Dostępne są również dwie inne wersje kolorystyczne ze skrzynkami oklejanymi drewnopodobną folią winylową w wersjach czarnej lub orzechowej. Ale o ile obudowy lakierowane na wysoki połysk można uznać za synonim luksusu, o tyle pozostałe dwie wersje, ze skrzynkami pokrytymi folią winylową, nie robią już tak dobrego wrażenia.

Wewnętrzną przestrzeń skrzynki podzielono na dwie komory, a większą z nich, wentylowaną tunelem bas-refleks wyprowadzonym z przodu, zarezerwowano dla dwóch głośników niskotonowych. Wewnątrz komory, w której pracują woofery, zastosowano specyficzne, biegnące w poprzek wzmocnienia, na których oparto magnesy obydwu głośników – takie rozwiązanie stosuje między innymi Tannoy. Komorę wytłumiono matami ze zbitej wełny mineralnej. Dla głośnika średniotonowego zarezerwowano znacznie mniejszą, szczelnie zamkniętą komorę, obficie wytłumioną wełną syntetyczną. Membrany wooferów wykonano z kompozytu z plecionki włókna szklanego i naturalnej pulpy celulozowej.

Natomiast membranę głośnika średniotonowego wykonano z czystej prasowanej celulozy, dzięki czemu jest lekka i dosyć sztywna. Owa membrana współpracuje ze specyficznym płóciennym, nasączanym zawieszeniem idealnie dostosowanym do pracy z głośnikiem średniotonowym. Konstrukcję zawieszenia dostosowano do pracy przy stosunkowo niewielkiej amplitudzie wychyleń, a jego głównym zadaniem jest równomierne rozłożenie energii na całej powierzchni membrany, dzięki czemu zakres wysokich tonów ma brzmieć czysto i bez nadmiernych podbarwień.

Kolumny podłogowe Triangle Esprit Antal EZ

Z kolei głośnik wysokotonowy jest kolejnym przetwornikiem elektroakustycznym nad którym Francuzi pracowali przez wiele lat. Tytanowa kopułka dysponuje specjalnym korektorem, a także specyficznie ukształtowaną tubką. Dzięki specyficznej konstrukcji wysokotonowego głośnika tubowego udało się uzyskać fale wysokotonowe o równomiernie rozproszonej energii, co pozytywnie wpływa nie tyko na poprawę barwy w zakresie wysokich tonów, ale przede wszystkim uzyskanie bardziej liniowej charakterystyki przetwarzania i szerszego kąta rozpraszania. Zwrotnicę z filtrami ulokowano na tylnej ściance, a w jej obrębie znalazły się wysokiej jakości poliestrowe metalizowane kondensatory oraz niskostratne cewki indukcyjne, zarówno w torze średniotonowym, jak i niskotonowym.

Całość zwieńczają eleganckie i przede wszystkim solidne podwójne terminale wejściowe. Uwagę zwraca również elegancka szklana podstawa oraz warstwa izolująca od drgań, którą podklejono cały spód skrzyń w miejscu połączenia z podstawą.

Szeroka skala

Antale doskonale radzą sobie z odtworzeniem energii drzemiącej w muzyce, zwłaszcza w zakresie tonów średnich i wysokich. Te francuskie kolumny należy zaliczyć do jednych z najbardziej otwartych w swoim przedziale cenowym. Środek pasma gwarantuje naturalne brzmienie wszelkich instrumentów dętych i smyczkowych o czym przekonałem się sięgając po muzykę Bacha i Milesa Davisa.

Te trójdrożne kolumny wyposażone w dwa głośniki niskotonowe nie mają również większego problemu z ujęciem masywności organów kościelnych, czy też z prawidłowym odtworzeniem kontrabasu – przy czym musze podkreślić, że fani miękkich i rozłożyście brzmiących niskich tonów, mogą lekko zawiedzeni, bo generowany przez nie bas zmierza raczej w kierunku twardości, dyscypliny i przede wszystkim pokazania właściwego ciężaru poszczególnych gatunków muzycznych. Jednak jeśli uwzględnimy jaki charakter prezentują te kolumny w średnicy i w górze pasma, to dojdziemy do wniosku, że odtwarzany bas, jest bliski charakterem ich ogólnemu stylowi brzmienia.

Żywy i energiczny przekaz poparty otwartą średnicą i zdecydowanym basem, to najmocniejsze strony tych zestawów głośnikowych.

Triangle są szybkie, zwinne i błyskawicznie reagują na zmieniający się rytm. W głównej mierze odpowiada za to wysoka efektywność tych zestawów głośnikowych, ale należy pamiętać, że aby w pełni wykorzystać ich możliwości, należy napędzać je wydajnym wzmacniaczem, zwłaszcza wtedy, gdy przyjdzie nam ochota na słuchanie muzyki bazującej na dużej ilości basu przy wysokich poziomach głośności.

Podczas testu Antale polubiły się z japońską integrą Accuphase E-270 i jestem przekonany, że te kolumny świetnie zabrzmiałyby również w towarzystwie dysponującego równie piękną barwą wzmacniacza Sonneteer Alabaster, generującego 100W na kanał przy 4Ω obciążeniu (Triangle momentami lubią się zapuszczać z minimum impedancji w zakresie niskich tonów nawet do wartości 3Ω, co wymusza na wzmacniaczu większy wysiłek).

Jeśli jednak poszukujecie w muzyce przestrzenności i lekkości w odtwarzaniu wszelkich zjawisk dynamicznych, to Esprit Antal EZ w połączeniu z wydajnym wzmacniaczem, zaprezentują się pod tym względem pierwszoligowo, prezentując dynamikę w obydwu skalach w stylu typowym dla Triangle. Lekkość w operowaniu wszelkimi zjawiskami dynamicznymi jest w tych kolumnach zachwycająca!

Ostatnio już wiele razy o tym wspominałem, przy okazji testów różnych kolumn tego francuskiego producenta, że przeszedł on metamorfozę stylu brzmienia, więc nie zdziwił mnie fakt, że także model Antal prezentuje nowy, firmowy styl charakterystyczny dla obecnie produkowanych zestawów głośnikowych. Tak więc te kolumny pod względem równowagi tonalnej, zwłaszcza w odniesieniu do starszych konstrukcji, zyskały na lepszym zbalansowaniu wysokich tonów względem średnicy. Wprawdzie góra pasma nie brzmi już tak efektownie jak kiedyś, ale mimo to udało się zachować typową dla Triangle otwartość i dźwięczność w zakresie wysokich tonów. W uzyskaniu otwartego i pełnego brzmienia, sporą rolę odgrywa również zakres średnicy. Ta generowana jest za pośrednictwem wyspecjalizowanego celulozowego głośnika stożkowego, z gracją i typową lekkością w operowaniu dynamiką. Średnie tony cechują się naturalnym kolorytem, bez jakiegokolwiek ocieplenia czy wygładzenia.

Kolumny podłogowe Triangle Esprit Antal EZ

Warto wiedzieć

Kolumny serii Esprit EZ są najlepszym przykładem, jak na przestrzeni ostatnich lat ewoluował głośnik wysokotonowy, stosowany przez tego francuskiego producenta. Pierwsze egzemplarze, stosowane jeszcze w najstarszej wersji kolumn Antal (wyposażonej w klasyczny trójdrożny układ głośnikowy z jednym wooferem), były wyposażone w głośnik wysokotonowy dysponujący dosyć płytkim falowodem oraz najprostszą wersją korektora. Już wtedy kolumny Triangle wyróżniały się na tle konkurencji otwartym i żywym brzmieniem w zakresie wysokich tonów, ale przez wielu miłośników dobrego dźwięku uważane były za nieco przejaskrawione i zbyt ostentacyjnie odtwarzające górny zakres częstotliwości.

Taki głośnik wysokotonowy stosowany był przez wiele lat, a jego poszczególne elementy były nieznacznie modyfikowane na potrzeby kolejnych, nowszych wersji jednej z najpopularniejszych kolumn w katalogu Triangle. Nowy głośnik wysokotonowy wyposażony w charakterystyczną tubę znalazł zastosowanie dopiero w takich modelach jak EX oraz LE, jednak sama głębsza tuba zwiększająca efektywność to nie wszystko, gdyż elementem ważnym dla konstruktorów, był również korektor fazy, odpowiadający nie tylko za poszerzenie kąta propagacji zakresu wysokich tonów, ale również za równomierne rozłożenie energii wysokich tonów w pomieszczeniu odsłuchowym. Najnowszy tubowy głośnik wysokotonowy stosowany w modelu Esprit Antal EZ, jest jak do tej pory najbardziej dopracowaną jednostką, mającą niebagatelny wpływ na nowy styl brzmienia prezentowany przez te francuskie kolumny. Oczywiście za zmianę charakteru ich brzmienia odpowiada także inne strojenie filtrów w zwrotnicy.

Podsumowanie

Antal należy do jednych z najpopularniejszych kolumn w katalogu Triangle, dlatego producent wciąż rozwijają te konstrukcje i wyraźnie widać, że są to chyba jedne z tych podłogówek, które prawdopodobnie nigdy nie wypadną z katalogu tego francuskiego producenta. Żywy i energiczny przekaz poparty otwartą średnicą i zdecydowanym basem, to najmocniejsze strony tych zestawów głośnikowych.

Werdykt: Triangle Esprit Antal EZ

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Możliwości

Plusy: Nowoczesny lekki design z eleganckimi detalami. Prezentują dobrze zbalansowany dźwięk, bez nadmiernej eskalacji któregokolwiek zakresu częstotliwości. Szybkie, efektowne, oferujące brzmienie w pełnej skali oparte na zdecydowanym i konturowym basie.

Minusy: W tej cenie wersja w okleinie z folii winylowej, nie jest najlepszym pomysłem.

Ogółem: Dwa woofery oferują wydajny, ale jednocześnie zdyscyplinowany bas. Szybkość i dźwięczność tych kolumn może przypaść do gustu miłośnikom bezpośrednio i bezpardonowo prezentowanej muzyki. Warto jednak zainwestować w solidny wzmacniacz, dysponujący wystarczającą wydajnością prądową.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Triangle Esprit Antal EZ
RODZAJ
Kolumny podłogowe
CENA
8.995 zł (para)
WAGA
27 kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
200×1090×345 mm
DYSTRYBUCJA
Rafko Dystrybucja
www.triangle.rafko.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 40Hz-22kHz +/- 3dB
  • Skuteczność/impedancja: 92/8Ω (minimalna impedancja 3Ω)
  • Moc ciągła: 120W (240W chwilowa)
  • Skrzynki wykonane z płyt MDF
  • System bas-refleks umieszczony z przodu
  • 2x165mm głośnik niskotonowy z membraną typu sandwicz z włókna szklanego i celulozy
  • 165mm głośnik średniotonowy z celulozową membraną
  • 25mm tytanowa kopułka wysokotonowa wyposażona w tubę kompresyjną
  • Trójdrożna konstrukcja
  • Podział częstotliwości: 215Hz; 3,5kHz
  • Obudowa wykończona folią waniliową lub lakierem
  • Dostępne wersje kolorystyczne: czarny błyszczący, biały błyszczący, czarny matowy, orzech