s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

hi-fi

Melodika BL40 MK3

test |
Kolumny podłogowe - Melodika BL40 MK3

Przetestowaliśmy trzecią wersję, dobrze znanych na polskim rynku, kolumn podłogowych Melodika BL40 MK3. Dowiedz się, jak na ich dźwięk wpłynęły ostatnie zmiany konstrukcyjne.

Stworzona w Polsce marka Melodika zdobyła już sobie wielu miłośników za sprawą dobrze grających, niedrogich kolumn głośnikowych i wyróżniających się znakomitym stosunkiem jakości do ceny kabli. Szczególnie dobrze przez rodzimy rynek zostały przyjęte zestawy głośnikowe, na co ma wpływ przede wszystkim cennik kształtujący się na atrakcyjnym poziomie oraz fakt, że kolumny marki Melodika należą do jednych z najsolidniej wykonanych kolumn budżetowych dostępnych obecnie na rynku.

Testowane podłogowe zestawy głośnikowe, pracujące w konfiguracji dwuipółdrożnej prezentują brzmienie kompletne oparte na rozciągniętym basie, dobrze dobranych w proporcjach średnich tonach i efektownej, ale jednocześnie szczegółowej górze pasma. Dzięki tym walorom brzmieniowym, model BL40 MK3 dobrze sprawdzi się zarówno w konfiguracji wielokanałowej, jak i stereofonicznej.

Solidne skrzynie i głośnikowe trio

Wcześniejsza wersja BL40, a mianowicie MK2, która miała swoją premierę grubo ponad rok temu, wniosła olbrzymie zmiany w stosunku do pierwszej wersji tych popularnych zespołów głośnikowych. Przypomnę, że w wersji MK2 producent zdecydował się przede wszystkim na wymianę głośników na jeszcze bardziej dopracowane, bazujące na nowych membranach oraz przekonstruowanych elementach mających bezpośredni wpływ na jakość dźwięku. Nie dość, że głośniki te lepiej grały to także znacznie lepiej wyglądały, co w efekcie wpłynęło na lepszą prezentację samych kolumn.

Melodika BL40 MK3

Zupełnie nowe stożkowe membrany oraz lakierowane na czarno kosze głośników świetnie współgrały z czarnymi, nieco ascetycznymi obudowami. Tak więc zmiany w modelu BL40 MK2 były bardzo duże i wydawało się, że producent na tym poprzestanie, a tu nieoczekiwanie na rynek trafiła nowa, trzecia z kolei odmiana modelu BL40. Jako że od początku śledzę rozwój tej konstrukcji, byłem bardzo ciekawy, co tym razem zmieniło się w tych kolumnach.

Wersja MK3 doczekała się zmian konstrukcyjnych związanych przede wszystkim z układem rezonansowym. Najważniejszą zmianą, która od razu rzuciła mi się w oczy, to przeniesienie wylotu bas-refleksu z tylnej ścinaki na przednią. Ten zabieg konstrukcyjny ma na celu poprawę interakcji z pomieszczeniem w zakresie przetwarzania basu. Dzięki przeniesieniu portu bas-refleks na przednią ściankę kolumny stały się bardziej przyjazne w ustawieniu – można zdecydowanie bliżej przysunąć je do ściany, bez obawy o nadmierne wzbudzanie się basu.

Wcześniejszy model BL40 MK2 mimo brzmienia na przyzwoitym poziomie miał ograniczenia typowe dla większości kolumn z umieszczonym z tyłu portem bas-refleks, a mianowicie nie można było skrzynek ustawiać zbyt blisko ścian, bo powodowało to znaczne zniekształcenia basu, co objawiało się mocniejszym podbiciem jego wyższych i średnich partii i tym samym dochodziło do zaburzenia równowagi tonalnej dźwięku, a także nieznacznej utraty zróżnicowania basu.

Jeśli jednak BL40 MK2 były prawidłowo ustawione w pomieszczeniu odsłuchowym, to wyżej wymienione problemy nie pojawiały się. Ale to zmuszało właściciela tych kolumn do zachowanie określonego dystansu od ścian, co byłó problemem w niewielkich mieszkaniach. Dlatego też zadecydowano, że w kolejnym modelu kolumn BL40 w wersji MK3, tunel rezonansowy zostanie przeniesiony na front skrzynki.

Poza wspomnianą wcześniej zmianą dotyczącą bas-refleksu, same skrzynie nie zmieniły się zbytnio. Pozostały one równie solidne, jak poprzednio. Wykonano je z grubych płyt MDF z wewnętrznymi wzmocnieniami oraz dodatkowym wytłumieniem w postaci mat bitumicznych, co skutecznie eliminuje ewentualne wibracje już w zarodku. Dzięki masywnej obudowie, głośniki mają lepsze warunki do pracy. Całości w zapewnieniu komfortowej pracy głośnikom dopełnia włóknina tłumiąca częstotliwości w zakresie, w którym to mogą wzbudzać się niekorzystne fale stojące.

Melodika BL40 MK3

Maskownice wciąż bazują na systemie mocowana opartym na klasycznych kołkach i po założeniu stanowią one integralną część frontów. Jeśli jednak ktoś zdecyduje się na odsłuch przy zdjętych maskownicach, to fronty będą się prezentować równie dobrze. Zwrotnicę zmontowano na pojedynczej płytce drukowanej połączonej bezpośrednio z udoskonalonymi terminalami wejściowymi – filtry jakie zastosowano w modelu MK3 bazują na podzespołach o tej samej jakości, jak w poprzednim modelu. Pozostawiono również filtry pracujące w tej samej kombinacji i o tej samej charakterystyce tłumienia.

Głośnikowe trio składa się z wysokotonowej jedwabnej kopułki nasączanej silikonem, a także dwóch stożków wykonanych z plecionki włókna szklanego wzmocnionego żywicą. Głośnik nisko-średniotonowy posiada w centrum korektor fazy, natomiast niskotonowy centralną nakładkę usztywniającą membranę. W zestawie znajdują się kolce z możliwością regulacji, więc warto skorzystać z tej opcji, aby wyregulować kolumny tak, aby odchylić je do tyłu o kilka stopni, co przełoży się na jeszcze lepszą równowagę tonalną, a także nieco precyzyjniej odwzorowaną scenę dźwiękową.

Efektowny, dobry dźwięk

Podłogowe kolumny BL40 w swojej trzeciej odsłonie prezentują dźwięk będący niemal kopią tego, z czym można było mieć do czynienia w przypadku wcześniej wytwarzanej drugiej wersji MK2. Mamy więc efektowną, ale i ładnie zrównoważoną względem średnicy i basu górę pasma, oraz środek o czytelności na przyzwoitym poziomie. W wyniku przekonstruowania układu rezonansowego, co oczywiste, nieznacznie zmienił się charakter basu. Za pośrednictwem nowych BL40 MK3 bas brzmi mniej masywnie niż miało to miejsce w przypadku starszej wersji kolumn z portem bas-refleks wyprowadzonym z tyłu.

Wyraźnie widać, że producent zmierza w kierunku wypracowania bardziej uniwersalnego dźwięku, który sprawdzi się w pomieszczeniach o różnej powierzchni i akustyce.

Ale z drugiej strony BL40 MK3 są zdecydowanie bardziej przyjazne w ustawieniu, gdyż wymagają mniejszego dystansu od ściany znajdującej się za nimi. To z kolei sprawia, że nawet mało doświadczeni użytkownicy, nie będą mieć problemów z uzyskaniem konturowego i czytelnego basu. BL40 MK3 nie muszą się wysilać, żeby zejść do niższych partii basu, ale ich największą zaletą jest to, że nisko schodzący bas możemy uzyskać niezależnie od poziomu głośności. Nawet przy dosyć cichym słuchaniu, nie miałem problemu z uzyskaniem fajnego brzmienia kontrabasu.

Za pośrednictwem wcześniejszego modelu BL40 MK2, istniało pewne pole manewru związane z regulacją masy niskich tonów. Odbywało się to dzięki zmniejszaniu dystansu kolumn od ściany znajdującej się za nimi. Wtedy bas nabierał znacznej masy, ale należało uważać, żeby nie przekroczyć pewnej krytycznej odległości (w zależności od akustyki panującej w pomieszczeniu mogła się ona wahać w zakresie kilkudziesięciu centymetrów), bo wtedy można było napotkać na problemy ze znacznym podbiciem wyższych i średnich partii basu, wynikających już z samego strojenia portu bas-refleks.

Melodika BL40 MK3

Generalnie w przypadku kolumn "dmuchających" bas-refleksem do tyłu, zawsze trzeba zachować ten bezpieczny dystans, natomiast w modelu MK3, ten problem praktycznie nie istnieje. Ale o ile w przypadku wersji MK2 miłośnicy masywnego basu mają szersze pole manewru, to nowe kolumny w wersji MK3 tej możliwości nam już nie dają.

Pozostaje już tylko eksperymentowanie ze wzmacniaczem i regulacją natężenia niskich tonów (jeśli dany wzmacniacz takową posiada. Dla pewnej grupy użytkowników może to być zaletą, a dla innej wadą. Tak czy inaczej widać, że zmiany konstrukcyjne jakie zaszły w modelu MK3 zmierzają w kierunku uzyskania bardziej uniwersalnego brzmienia, ale co za tym idzie, większych możliwości w adaptacji BL40 MK3 do pomieszczeń o różnej akustyce.

Stereofonia zaprezentowana za pośrednictwem najnowszych wolnostojących kolumn marki Melodika nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z jednymi z lepiej brzmiących pod tym względem zespołów głośnikowych pochodzących z budżetowej półki cenowej. Dwukanałowy obraz przestrzenny opiera się przede wszystkim na wyraźnym pierwszym planie i ogólnie dobrej lokalizacji pod względem ostrości poszczególnych źródeł pozornych.

Może i Melodika nie jest mistrzem w precyzyjnym odwzorowaniu położenia wszelkich instrumentów czy drobnych dźwięków pojawiających się na poszczególnych płytach, zwłaszcza tych bogato zaaranżowanych, ale z pewnością ich przyszły użytkownik nie będzie miał powodu do narzekania na niewystarczającą czytelność sceny dźwiękowej.

BL40 MK3 prezentują dynamikę na przyzwoitym poziomie, co było charakterystyczne niemal od początków istnienia tych podłogówek, łącznie z pierwszą wersją. Dzięki dwuipółdrożnemu układowi głośnikowemu, BL40 MK3 są w stanie uzyskiwać efektowną dynamikę w skali makro, co niewątpliwie powinno przypaść do gustu osobom preferującym muzykę taneczną czy rockową.

Z drugiej strony, również wszelakie dźwięki w dynamicznej mikroskali są zdolne penetrować uszy słuchacza z nie mniejszą energią, co może szczególnie spodobać się osobom lubiącym muzykę jazzową, instrumentalną oraz elektroniczną, gdzie nacisk kładziony jest przede wszystkim na zróżnicowanie siły przekazu drobnych dźwięków.

Melodika BL40 MK3

Warto wiedzieć

Dzięki systematycznemu udoskonalaniu konstrukcji głośników, układy dwuipółdrożne stały się w ostatnich latach szczególnie chętnie wykorzystywane przez producentów kolumn głośnikowych. Wynika to z chęci uzyskania jak najwyższej wydajności (zwłaszcza w paśmie niskich tonów) z układów opartych na trzech głośnikach, a więc kopułce wysokotonowej, oraz dwóch przetwornikach nisko-średniotonowym oraz niskotonowym. Układ dwuipółdrożny jaki zastosowano między innymi w kolumnach BL40 MK3 doskonale obrazuje przewagę nad klasyczną trójdrożną kolumną, zwłaszcza w zakresie basu, ponieważ niskie tony odtwarzane są zarówno za pośrednictwem głośnika niskotonowego, jak i nisko-średniotonowego.

W klasycznych kolumnach trójdrożnych, opartych na trzech głośnikach, bas odtwarzany jest wyłącznie za pomocą jedynego głośnika niskotonowego, bo średniotonowy jest już tak filtrowany, aby odtwarzać tylko zakres średnich tonów. W przypadku kolumn dwuipółdrożnych, kwestię odtwarzania średnich tonów powierzono głośnikowi nisko-średniotonowemu, a więc konstrukcji identycznej jaką stosuje się w przypadku dwudrożnych kolumn. Można więc rzec, że w wielu przypadkach kolumny dwuipółdrożne są tak naprawdę dwudrożnym układem wzbogaconym o dodatkowy głośnik niskotonowy.

Podsumowanie

Melodika BL40 MK3 dzięki zmianom konstrukcyjnym, wpływającym na łatwość ich ustawienia w pokoju odsłuchowym, zyskały przede wszystkim na nieco innym charakterze basu w stosunku do wersji MK2. Wyraźnie więc widać, że producent zmierza w kierunku wypracowania bardziej uniwersalnego dźwięku, który sprawdzi się w pomieszczeniach o różnej powierzchni i akustyce.

Werdykt: Melodika BL40 MK3

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Solidne obudowy stwarzają przyjazne warunki do pracy głośnikom, zwłaszcza stożkom przenoszącym zakres niskich tonów. BL40 MK3 dysponują basem o jeszcze lepszej kontroli niż w poprzednich konstrukcjach.

Minusy: Nieznaczne odstępstwa od wierności w odtwarzaniu barwy, zwłaszcza w zakresie średnich tonów, ale należy pamiętać, że są to kolumny budżetowe.

Ogółem: Są łatwiejsze w ustawieniu niż poprzednie z racji portu bas-refleks z przodu. Ogólny charakter brzmienia pozostał jednak bez zmian. Zarówno dynamika i stereofonia są na wysokim poziomie, jak na tę półkę cenową.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Melodika BL40 MK3
RODZAJ
Kolumny podłogowe
CENA
2.595 zł (para)
WAGA
20 kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
235×970×346 mm
DYSTRYBUCJA
Rafko Dystrybucja
www.melodika.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 39Hz-20kHz
  • Skuteczność/impedancja: 92dB/4Ω (wartość zmierzona)
  • Maksymalna moc wzmacniacza: 200W
  • Konstrukcja dwuipółdrożna
  • System bas-refleks: jeden tunel rezonansowy ulokowany z przodu
  • 25mm miękka jedwabna kopułka wysokotonowa nasączana silikonem
  • 160mm stożek nisko-średniotonowy z membraną z gęstej plecionki włókna szklanego
  • 160mm stożek niskotonowy z membraną z gęstej plecionki włókna szklanego
  • Skrzynka wykonana w całości z grubych płyt MDF
  • Dostępna czarna wersja kolorystyczna