s-e-r-v-e-r-a-d-s

hi-fi

Triangle Esprit Titus EZ

test |
Triangle Esprit Titus EZ

Testujemy estetyczne i starannie wykonane kolumny podstawkowe Triangle Esprit Titus EZ oferujące brzmienie dynamiczne, szybkie, ale i naturalne o sporej swobodzie przestrzennej.

Znana francuska marka Triangle od wielu lat gości na na polskim rynku, ale warto odnotować fakt, że od 1 czerwca 2018 roku oficjalnym dystrybutorem produktów Triangle w naszym kraju została pochodząca z Białegostoku firma Rafko.

Ten francuski producent słynie z wytwarzania wysokoefektywnych zespołów głośnikowych charakteryzujących się energicznym i bezpośrednim brzmieniem na co wpływ ma wiele autorskich rozwiązań stosowanych we wszystkich kolumnach spod znaku trójkąta (Triangle to po angielsku trójkąt).

Produkty Triangle na tle konkurencji wyróżniają się oryginalnym wyglądem, za który w głównej mierze odpowiadają nie tylko specyficznie zaprojektowane głośniki, ale przede wszystkim prosty, estetyczny projekt obudów. Popularna seria Esprit została ostatnio zmodernizowana, przechodząc kurację odświeżającą – nowe obudowy oraz zmodyfikowane przetworniki, są elementami odpowiadającymi za zupełnie inny wygląd tych francuskich kolumn. Najważniejszy jest jednak fakt, że producent zerwał z dotychczasowym stylem brzmienia, co słychać na przykładzie modelu Titus z serii Esprit EZ. Tak więc w nowej odsłonie kolumn wprowadzono daleko idące zmiany, znacznie większe niż można by się tego spodziewać.

Innowacyjność i klasyka

Model Esprit Titus EZ, tak jak i pozostałe kolumny wchodzące w skład popularnej serii Esprit EZ, prezentuje klasyczny design (przynajmniej jeśli chodzi o prostopadłościenną skrzynkę), połączony z nowocześnie prezentującymi się głośnikami i elementami wzorniczymi. Zupełnie od nowa zaprojektowano detale głośników (zwłaszcza te widoczne dla oka), które dobrze współgrają z równie ładnie wykończonymi skrzynkami, tworząc idącą z duchem czasu, elegancką bryłę. Najbardziej charakterystyczny dla tej serii tubowy głośnik wysokotonowy może wzbudzić zainteresowanie nie tylko samym wyglądem, ale również rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Szczególnie ciekawie prezentuje się specyficzny korektor fazy, mający za zadanie poprawić zakres rozpraszania wysokich tonów. Korektor ulokowany jest tuż przed tytanową kopułką wysokotonową, podobnie jak sama tuba, dosyć głęboka z szerokim, ale jednocześnie łagodnie wykończonym profilem. Z tyłu, za układem magnetycznym i cewką, pozostawiono centralny kanał z którego powietrze pod wpływem powstającego ciśnienia, uchodzi do specjalnie wytłumionej tzw. komory kompresyjnej. Owa komora oprócz rozładowania nadmiaru ciśnienia (co wpływa na obniżenie zniekształceń), ma również za zadanie obniżyć rezonans kopułki, dzięki temu udało się znacznie poszerzyć jej pasmo odtwarzania, zwłaszcza jeśli chodzi o dolną granicę.

Triangle Esprit Titus EZ

Z kolei głośnik nisko-średniotonowy, głównie ze względu na białą papierową membranę, również prezentuje się oryginalnie. Jak zapewnia producent, membrana stożkowa woofera została poddana wielu zabiegom - głównie chodzi o udoskonalenie procesu produkcji i technologii mającej związek z nadaniem stożkowi odpowiedniego kształtu. Dzięki temu obniżono masę membrany, ale nie kosztem utraty jej sztywności. Odpowiednio wydajny układ magnetyczny pozwolił osiągnąć temu głośnikowi wysoką efektywność. Znajdująca się w centrum membrany, charakterystyczna nakładka o opływowym kształcie, ma dodatkowo pomóc w redukcji oporu drgającej membrany. Odlany z metali lekkich kosz głośnikowy jest jednocześnie sztywny i lekki, co również nie pozostaje bez wpływu na poprawę działania całego układu drgającego, dzięki zapewnieniu mu wyższego komfortu pracy.

Skrzynki zbudowano w oparciu o płyty MDF lakierowane w trzech dostępnych wariantach kolorystycznych, lub też do wyboru w okleinie orzechowej. Pięknie wykonane pojedyncze terminale wejściowe zwieńcza wykonany z aluminium niewielki panel. Tunel rezonansowy układu bas-refleks znalazł się z tyłu, a wnętrze skrzyń wytłumiono czarną, dosyć miękką wełną syntetyczną, wyściełającą niemal całe wnętrze komory. Filtry w zwrotnicy oparto na dobrej jakości podzespołach wśród których dominują kondensatory walcowe z metalizowaną folią poliestrową oraz cewka powietrzna w torze wysokotonowym i cewka rdzeniowa w torze nisko-średniotonowym. W komplecie znalazły się również elastyczne podkładki dla lepszej eliminacji drgań i ochrony dolnej ścinaki przez zarysowaniami.

Triangle Esprit Titus EZ

Energiczne i zrównoważone

Zmiany jakie zostały wprowadzone do serii Esprit EZ przez tego znanego francuskiego producenta pokazują, że w Triangle pracowano nie tylko nad właściwym doborem materiałów dla osiągnięcia satysfakcjonującego wyglądu, ale skupiono się również nad uzyskaniem brzmienia odmiennego niż dotychczas mieliśmy okazję słuchać w wydaniu kolumn tej firmy. Model Titus jest więc potwierdzeniem zmian na jakich skupiono się w Triangle, a efektem tego jest brzmienie bardziej zbalansowane i mniej efekciarskie niż to, z jakim do tej pory większość kolumn tej francuskiej marki była kojarzona. Model Titus prezentuje już nową estetykę brzmienia, która nawiązuje do najnowszych kolumn Triangle, takich jak Comete czy Antal, których miałem już okazję posłuchać. Triangle w swoich nowych produktach stawia na dźwięk, który docenią nie tylko miłośnicy dynamicznej i ekspresyjnej prezentacji, ale przede wszystkim osoby przykładające dużo uwagi do naturalnego i zrównoważonego przekazu.

Triangle Esprit Titus EZ

Titus dowodzi, że również małe kolumny tego producenta mogą zaprezentować równie dobre brzmienie, jak emanujące naturalnym kolorytem i dobrze zbalansowane w całym paśmie nowe podłogówki. Co więcej, te niewielkie kolumny przeznaczone na podstawkę, mają zasadniczą przewagę nad większością konkurencyjnych konstrukcji z porównywalnej półki cenowej, a chodzi mi o charakterystykę promieniowania głośników wysokotonowych, która jest dość wyrównana niezależnie od kąta odchylenia od osi głównej. Oznacza to jednorodny dźwięk i dobre przestrzenne brzmienie, niezależnie od tego czy te monitory ustawimy prostopadle do miejsca odsłuchowego czy też skręcimy je do środka pod nieznacznym kątem. Małe Titusy nadają się również do odsłuchu w tzw. bliskim polu, co oznacza, że można je wykorzystywać jako kolumny do słuchania muzyki z komputera czy nawet do jej tworzenia niczym w studiu nagraniowym. Scena dźwiękowa nie traci na objętości, ani na ostrości i wyrazistości źródeł pozornych, a brzmienie w bliskim polu wydaje się być równie pełne, jak przy klasycznym ustawieniu.

Niskie tony w wykonaniu Triangle są sprężyste, ładnie wykonturowane, i co najważniejsze, nie przytłaczają średnicy, która z kolei urzeka czytelnością oraz spójnością, zwłaszcza w połączeniu z wysokimi tonami

Małe Triangle wprawdzie nie oferują tak dociążonego i nisko schodzącego basu jak większe, wolnostojące Antale, ale z drugiej strony, jeśli wykorzystamy je do nagłośnienia pomieszczeń o powierzchni nie przekraczającej około 15 metrów kwadratowych, to możemy być pewni, że basu nie będzie brakować. Niskie tony w wykonaniu Triangle są sprężyste, ładnie wykonturowane, i co najważniejsze, nie przytłaczają średnicy, która z kolei urzeka czytelnością i spójnością, zwłaszcza w połączeniu z wysokimi tonami. Wokale brzmią za pośrednictwem modelu Titus znakomicie, bez nadmiernych podkolorowań i przede wszystkim naturalnie, bez zbytniego ocieplenia czy też schłodzenia w zakresie barwy. Efekt ten osiągnięto dzięki celulozowemu głośnikowi nisko-średniotonowemu, ale też poprzez umiejętny dobór zbocza filtrów i ich właściwą konfigurację.

Triangle Esprit Titus EZ

Triangle należą do efektywnych zespołów głośnikowych, więc jeśli nawet ich przyszły właściciel będzie dysponował wzmacniaczem o niewielkiej mocy, to nie będzie musiał się obawiać o ich właściwe wysterowanie. Podczas testu łączyłem te kolumny ze wzmacniaczem AMC XIA, dysponującym niewielką mocą i nawet w takiej konfiguracji te kolumny były w stanie rozwinąć skrzydła - nie miały problemów z odtworzeniem dynamicznych, elektronicznych czy rockowych utworów.

Warto wiedzieć

Mimo że na pierwszy rzut oka podstawkowe kolumny Esprit Titus EZ prezentują tradycyjną szkołę budowy zestawów głośnikowych, to jednak w ich przypadku zastosowano bardzo ciekawe rozwiązanie, poniekąd ściśle powiązane z konstrukcją tubowego przetwornika wysokotonowego. A mianowicie chodzi o technologię wyrównania położenia cewek względem siebie zarówno głośnika wysokotonowego, jak i nisko-średniotonowego. Cewki obydwu głośników w tym konkretnym modelu pracują w niemal identycznej płaszczyźnie. Co to daje? Przede wszystkim to, że fale dźwiękowe promieniowane są jednocześnie z punktów (dwa głośniki) znajdujących się w tej samej odległości od miejsca odsłuchowego. Wpływa to pozytywnie na koherencję czasową między obydwoma głośnikami i tym samym przekłada się na brzmienie o lepszej spójności i zgodnej w czasie odpowiedzi impulsowej.

Generalnie ze względu na konstrukcję typowego głośnika wysokotonowego jaki powszechnie stosuje się w różnej maści kolumnach, i jego znacznie mniejszą głębokość w stosunku do klasycznego stożka nisko-średniotonowego, jego cewka ulokowana jest znacznie bliżej membrany (kopułki), ale przede wszystkim względem przedniej ścianki, co sprawia że punkt promieniowania fal dźwiękowych w jego przypadku znajduje się nieco bliżej niż punkt promieniowania z przetwornika nisko-średniotonowego. Producenci stosują różne metody, aby wyrównać czasowo głośnik wysokotonowy względem stożka średniotonowego lub nisko-średniotonowego. A jedna z nich polega na odchylenia (zwykle o kilka stopni) przedniej ścianki kolumny – tym samym cewka głośnika wysokotonowego znajduje się wtedy mniej więcej w tej samej płaszczyźnie, co cewka przetwornika nisko-średniotonowego.

Triangle Esprit Titus EZ

Triangle z kolei stosuje wysokotonowe tubowe głośniki, w których to dzięki odpowiednio długiej tubce, cały układ magnetyczny wraz z cewką i membraną jest osadzony znacznie głębiej niż w powszechnie stosowanych klasycznych głośnikach wysokotonowych pozbawionych tub. Mimo że przednia ścianka kolumny Esprit Titus EZ jest idealnie prostopadła względem tylnej, to jednak punkt promieniowania głośnika wysokotonowego znalazł się w tej samej płaszczyźnie, co punkt z którego promieniuje głośnik nisko-średniotonowy.

Podsumowanie

Triangle Esprit Titus EZ oferują przede wszystkim spójny i naturalny oraz dobrze zrównoważony dźwięk, bez dominacji zakresu wysokich tonów, czego nie można było powiedzieć o wcześniejszych konstrukcjach. Pozostała natomiast świetna dynamika, dzięki czemu dźwięk nie jest pozbawiony energii i zawsze odtwarzany jest z werwą, nawet jeśli skonfigurujemy te niewielkie monitory ze słabszymi wzmacniaczami. Na uwagę zasługuje fakt, że te kolumny sprawdzą się zarówno przy klasycznym ustawieniu (na przykład na standach lub na komodzie), ale i w bliskim polu, gdzie odległość miejsca odsłuchowego od kolumn będzie stosunkowo niewielka – gwarantują to świetnie zaprojektowane tubowe głośniki wysokotonowe.

Werdykt: Triangle Esprit Comete EZ

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Estetyczne i starannie wykonane (szczególnie dobrze prezentują się wersje lakierowane na wysoki połysk). Brzmienie dynamiczne, szybkie, ale i naturalne o sporej swobodzie przestrzennej. Zrównoważone, ale i oferujące szczegółowe brzmienie

Minusy: Bas jest typowy dla większości konstrukcji podstawkowych, a więc nie schodzi tak nisko i nie jest zbyt masywny

Ogółem: Małe Titusy oferują świeży i energiczny dźwięk, zrywający z dotychczasowym stylem brzmienia opartym na dosyć mocnej ekspozycji zakresu wysokich tonów. Szczególnie dobrze sprawdzą się w odsłuchu w bliskim polu, ale też przy tradycyjnym ustawieniu. Są łatwe w wysterowaniu

Ocena ogólna:

PRODUKT
Triangle Esprit Comete EZ
RODZAJ
Kolumny podstawkowe
CENA
4.195 zł (para)
WAGA
5,85 kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
DYSTRYBUCJA
Rafko Dystrybucja
www.triangle.rafko.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 55Hz-22kHz (+/-3dB)
  • Skuteczność/impedancja: 90dB/4Ω (3,8Ω – impedancja minimalna)
  • Moc nominalna: 60W
  • Obudowa wentylowana tunelem bas-refleks wyprowadzonym z tyłu
  • Konstrukcja dwudrożna
  • 25mm tytanowa kopułka wysokotonowa wyposażona w tubę
  • 165mm celulozowy stożek nisko-średniotonowy z koszem odlewanym z metali lekkich
  • Dostępne wersje wykończenia: czarny wysoki połysk, biały wysoki połysk, czarny popiół, orzech