s-e-r-v-e-r-a-d-s

hi-fi

Naim Audio

prezentacja
Naim Audio

Naim Audio to jedna z najbardziej znanych i zasłużonych marek w świecie hi-fi. Ponad 40-letnią historię firmy odmierzają przełomowe konstrukcje

Założycielem Naim Audio był Julian Vereker (1945–2000), człowiek niezwykły, przede wszystkim pasjonat – inżynier samouk i wielki miłośnik muzyki. Jednak oprócz muzyki kochał także wyścigi samochodowe i w tej dziedzinie także odnosił liczne sukcesy.

Jak to wielokrotnie w historii audio bywało, Vereker jako młody człowiek był rozczarowany jakością dźwięku oferowaną przez dostępne wówczas (w latach 60. i 70.) na rynku urządzenia do odtwarzania muzyki. Słuchanie ówczesnych sław artystycznych w zaciszu domowym nie sprawiało tyle frajdy, co uczestniczenie w ich koncertach, a przecież nie sposób bywać na wszystkich. Dlatego, owładnięty chęcią przeniesienia do domu emocji towarzyszących słuchaniu muzyki na żywo, podjął próby samodzielnego zaprojektowania, a potem zbudowania wzmacniacza i głośników. Takie były początki powstania firmy Naim Audio, ale, co jest warte podkreślenia, jej twórca nie kierował się chęcią zysku i zapewne nie przypuszczał, że jego pasja przerodzi się w świetnie prosperujący biznes, który będzie kontynuowany nawet po jego śmierci. Julian Vereker chciał po prostu cieszyć się muzyką w możliwie najbardziej wiernej oryginałowi czystej formie.

Naim Audio

W roku 1972 Julian Vereker zdobył swój pierwszy kontrakt na dostawę sprzętu audio dla stawiającej wówczas pierwsze kroki stacji radiowej Capital Radio. A sprzętem tym była wczesna wersja wzmacniacza Naim wraz z głośnikami w jednej obudowie zamkniętej – tak narodziły się kolumny aktywne sygnowane jako NAM 502. Ten sukces uskrzydlił Verkera i w roku 1973 oficjalnie założył firmę Naim Audio z siedzibą w Salisbury, gdzie mieściły się zarówno biura, część wystawowa (de facto salon sprzedaży), jak i odbywała się produkcja. Pierwszym produktem dla indywidualnego odbiorcy był wzmacniacz mocy, model NAP 200, zaprojektowany jeszcze w 1971 roku, którego produkcja wystartowała wraz z założeniem firmy.

Rok później, czyli w 1974 na rynek trafił pierwszy przedwzmacniacz NAC 12 i od tego czasu datuje się ekspansja produktów Naim Audio na cały kraj (Wielką Brytanię).

W roku 1983 powstał pierwszy wzmacniacz zintegrowany Nait, obecnie urządzenie kultowe, stanowiące kamień milowy w rozwoju światowego audio. Ten niewielki wzmak zintegrowany brzmiał bowiem zupełnie inaczej niż wszystkie inne produkty tego typu dostępne wówczas na rynku. Zapoczątkował także modę na wzmacniacze zintegrowane.

W latach 80. XX wieku Naim Audio rozwijało się bardzo dynamicznie i osiągało liczne sukcesy, czego wyrazem stała się m.in. prestiżowa The Queen's Award (Nagroda Królowej) przyznana w roku 1985 – później jeszcze dwukrotnie firma otrzymała takie wyróżnienie: w 2010 (w kategorii eksport) i 2014 roku (za innowacje w dziedzinie cyfrowego streamingu muzyki).

Naim Audio

Rok 1991 przynosi powstanie pierwszego odtwarzacza płyt CD marki Naim, modelu CDS. Oczywiście jak we wszystkich dotychczasowych produktach firmy, postawiono przede wszystkim na zapewnienie możliwie najwyższej jakości dźwięku, w związku z czym nie był to model przeznaczony dla masowego odbiorcy, tylko dla audiofilów. Dwa lata później Julian Vereker zdał sobie sprawę, że aby zapewnić najwyższą jakość dźwięku, nie wystarczy dobry sprzęt, że równie wysoki poziom muszą trzymać także płyty muzyczne – zarówno CD, jak i winyle. Aby mieć pieczę także nad tym elementem, powołał do życia wydawnictwo muzyczne Naim Label, które funkcjonuje do dziś – zapewne starsi Czytelnicy naszego magazynu (jeszcze w wersji drukowanej) pamiętają, że kilkukrotnie do całego nakładu dołączaliśmy tzw. samplery tej właśnie wytwórni.

Rok 2000 był przełomowy w historii firmy – zmarł wówczas jej założyciel, ale też powstał nowy flagowiec, Naim NAP 500, od którego datuje się zupełnie nowy design urządzeń brytyjskiego producenta, który obowiązywał aż do roku 2014, kiedy to na rynek trafił wzmacniacz Naim Statement. Jednak wcześniej, bo w 2009 roku światło dzienne ujrzał produkt nowego typu, a mianowicie odtwarzacz all-in-one NaimUniti, bardzo ciepło przyjęty na rynku i obsypany licznymi nagrodami oraz wyróżnieniami prasy branżowej.

W roku 2011 firmy Naim Audio i Focal połączyły się w celu stworzenia nowego europejskiego lidera w branży audio. Nowe przedsiębiorstwo to Focal & Co., ale te dwie marki będą rozwijać się niezależnie od siebie, nadal tworząc swoje produkty pod dotychczasowymi brandami. Oczywiście najnowsze produkty będą powstawały w oparciu o wiedzę i doświadczenia przedstawicieli dwóch marek.

Naim Audio

W roku 2014 oprócz okrętu flagowego w postaci wzmacniacza Statment zadebiutował pierwszy muzyczny system bezprzewodowy Mu-so, adresowany tym razem do szerszego grona miłośników muzyki. Mimo relatywnie niskiej ceny w stosunku do innych urządzeń firmy w dalszym ciągu jakość dźwięku jest priorytetem dla producenta.

Najnowsza historia firmy to rok 2017 i debiut urządzeń z serii Unity. Warto odnotować fakt, iż ubiegłoroczną wystawę Audio Video Show w Warszawie odwiedził menedżer sprzedaży zagranicznej Naim Audio na rynek europejski Mark Ragett, z którym mieliśmy przyjemność porozmawiać o dotychczasowych najważniejszych produktach Naima, jak również poznać najnowsze propozycje firmy – zapraszamy do obejrzenia tego wywiadu.

W Polsce działa firma FNCE S.A (Focal Naim Central Europe), która prowadzi dystrybucję produktów marki Naim oraz Focal także na terenie Republiki Czeskiej, Węgier i Litwy, a ponadto jest dystrybutorem marek Micromega oraz Atlas Cables. Siedziba, biuro handlowe oraz ekspozycja pełnej oferty znajduje się w salonie firmowym przy al. Wyzwolenia 3/5 w Warszawie.

Obejrzyj wywiad z Markiem Ragettem menedżerem sprzedaży zagranicznej na Europę w Naim Audio.