s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

kino domowe

Marantz SR5014

test |
Amplituner kina domowego - Marantz SR5014 Najlepszy Zakup

Nasz test pokazał, że model SR5014 dzięki wyposażeniu i świetnemu brzmieniu umacnia pozycję marki Marantz w kategorii amplitunerów ze średniej półki cenowej.

Japoński Marantz słynie ze świetnego brzmienia swoich amplitunerów i to nie tylko tych z górnej półki cenowej, lecz również konstrukcji znajdujących się w środku stawki. Na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie widać jak ewoluowały modele, których nazwa zaczyna się od cyfry "50". Na rynek trafił właśnie najnowszy produkt z tej serii, a mianowicie SR 5014, będący następca modelu SR5013, który swą premierę miał nieco ponad rok temu. Jednak w obecnych czasach przez rok wiele może się zmienić. Ostatnio wszyscy liczący się producenci zaczęli wprowadzać do swoich amplitunerów wielokanałowych najnowsze rozwiązania związane z dekodowaniem dźwięku w standardach DTS Virtual:X oraz Dolby Atmos Height Virtualization. Chodzi o to, żeby uzyskać satysfakcjonujące efekty dźwiękowe bez konieczności używania głośników sufitowych. Zapewniają to tzw. wirtualne kanały..

Kolejną nowinką ostatnich czasów jest sterowanie głosowe. Dobrze widziane jest, aby najnowsze amplitunery uwzględniały współpracę z trzema obowiązującymi obecnie systemami sterowania głosowego, takimi jak Amazon Alexa, Google Assistant i Apple Siri. Najnowszy model SR5014 spełnia wszystkie te wymogi, a ponadto jego obwody audio zostały przeprojektowane tak, aby zapewnić jeszcze wyższą jakość dźwięku, niż we wcześniejszych modelach.

Wysoki standard

Obecnie amplitunery klasy średniej tylko nieznacznie ustępują jakością brzmienia droższym urządzeniom tego typu, co jest wynikiem rywalizacji konkurujących ze sobą marek o miano najlepiej brzmiącej konstrukcji w danym przedziale cenowym. Marantz na tym polu nigdy nie odstawał od konkurencji, a wręcz jest postrzegany jako wzór godny do naśladowania. Należy też dodać, że Marantz ma własny niepowtarzalny styl brzmienia, będący pochodną specyfiki konstrukcyjnej, a także osobliwie zaprojektowanych obwodów audio, mających niebagatelny wpływ na jakość dźwięku.

Marantz SR5014

W modelu SR5014 poprawiono sekcję odpowiadającą za cyfrową obróbkę sygnału, a także zastosowano jeszcze lepsze kondensatory (dostarczane przez renomowanego producenta markę Elna) w torze sygnałowym sekcji analogowej. Skrócono również ścieżkę prądową dla stopni końcowych w celu poprawy jakości dystrybucji prądu do kluczowych podzespołów. Pozostawiono natomiast wysokiej jakości przetworniki cyfrowo-analogowe odpowiadające za konwersję sygnału audio – są to sprawdzone 32-bitowe referencyjne układy AK4458 Asahi Kasei.

W trybie dwukanałowym muzyka jazzowa, a konkretnie utwory Agi Zaryan zabrzmiały z typowym dla Marantza audiofilskim szlifem.

Na pokładzie testowanego amplitunera nie zabrakło również modułów HDAM zapewniających doskonałą dynamikę przy jednoczesnej redukcji zniekształceń sygnału. SR5014 dzięki tym rozwiązaniom stał się jeszcze bardziej wyrafinowaną konstrukcją, w zasadzie nie specjalnie ustępującą jakością dźwięku w porównaniu z wyżej klasyfikowanymi modelami amplitunerów kina domowego marki Marantz. Różnice wynikają głównie z mocy poszczególnych modeli. Przykładowo SR7013 czy SR8012 dysponują znacznie bardziej rozbudowanym układem zasilania, mającym sprostać wymaganiom stopni końcowych o zdecydowanie wyższej mocy. Po prostu najwyższe modele projektowane są z uwzględnieniem jeszcze większych możliwości, nie tylko odnośnie maksymalnej rozbudowy systemu wielokanałowego, ale też wyższych mocy. Nie zmienia to faktu, że SR5014 w pomieszczeniu o przeciętnej powierzchni, poradzi sobie równie dobrze pod względem jakości dźwięku, jak droższe i bardziej rozbudowane konstrukcje z uzyskaniem równie dobrego dźwięku.

Marantz SR5014

Marantz SR5014 dysponuje kilkoma atrakcjami czekającymi na przyszłego właściciela również pod kątem możliwości sterowania za pośrednictwem aplikacji takich jak AVR Remote App czy odpłatnej Audyssey MultEQ Editor App, pozwalającej jeszcze bardziej wgłębić się w zawiłości związane z systemem korekcji akustyki pomieszczenia.

Tylny panel SR5014 jest gęsto usiany wszelkiego typu gniazdami, w tym wejściami i wyjściami HDMI obsługującymi najnowsze standardy przesyłania obrazu. Nie zapomniano jednak o szerokiej gamie wyjść z sekcji przedwzmacniacza, dzięki czemu użytkownik może wykorzystać model SR5014 jako procesor i przedwzmacniacz wielokanałowy sterujący niezależnymi stopniami końcowymi obsługującymi wszystkie kanały audio. Jednak najpopularniejszym sposobem poprawy jakości brzmienia systemu wielokanałowego będzie użycie autonomicznych stopni końcowych obsługujących kanały przednie, zwykle najbardziej obciążone prądowo.

Marantz SR5014

Najnowszy Marantz nie odbiega od poprzednich konstrukcji znakomicie dopracowanym menu ekranowym wspomaganym przez asystenta ustawień. Jego obsługa to sama przyjemność i przede wszystkim łatwość w odnajdowaniu określonych funkcji i ich regulacji.

Rozmach i doskonała kontrola

Marantz SR5014 ma wiele atrybutów, a jego cechą charakterystyczną jest to w jaki sposób oddana jest barwa, w czym mocno przypomina urządzenia Denona. Marantz jest jednak pod tym względem bardziej zachowawczy, dozując plastykę brzmienia w bezpretensjonalny sposób. Mimo wszystko w odtwarzanej muzyce, przykładowo w stereo, ale też w trybie wielokanałowym (podczas odsłuchu płyt SACD) da się usłyszeć kwiecisty przekaz w zakresie średnich tonów, ładnie wypełniający przestrzeń między basem a wysokimi tonami.

Marantz SR5014

W trybie dwukanałowym muzyka jazzowa, a konkretnie utwory Agi Zaryan zabrzmiały z typowym dla Marantza audiofilskim szlifem. SR5014 w bardzo dojrzałym stylu dozował zawarte w muzyce informacje, zwłaszcza w zakresie średnio-wysokotonowym, kładąc nacisk nie tylko na prawidłowy balans tonalny, ale również szczegółowość i czytelność wszelkich mikroinformacji.

Marantz w porównaniu do Onkyo (mam na myśli model TX-RZ740) większą wagę przykłada do precyzji w odwzorowaniu wszelkich zjawisk przestrzennych. Natomiast pod względem dynamiki jest już nieco bardziej ugrzeczniony i wyważony, choć kładący równie mocny nacisk na rozłożystość i ciężar w zakresie niskich tonów, co dobitnie pokazał kipiący energią utwór "Say It To Me" pochodzący z albumu "Super" kultowego brytyjskiego duetu Pet Shop Boys. W trybie wielokanałowym podczas odtwarzania koncertu "Through The Never" amerykańskiego zespołu Metallica, Marantz pokazał pazur, bo poszczególne utwory miały w sobie dużo energii i to w obydwu skalach - zarówno mikro, jak i makro. Brzmienie zostało zbudowane przede wszystkim w oparciu o mocno rozłożystą scenę dźwiękową, a także precyzyjnie ulokowane na niej źródła pozorne.

Marantz SR5014

Podobnie było również z muzyką zespołu Pink Floyd odtwarzaną z krążka Blu-ray w formacie DTS-HD Master Audio. Album "The Endless River" zabrzmiał monumentalnie, ale też precyzyjnie i czytelnie. Szybko narastające partie instrumentalne były odtwarzane przy zachowaniu właściwej skali dynamicznej, ale i precyzji w odwzorowaniu natury brzmieniowej konkretnych instrumentów, jak na przykład sekcji klawiszowych.

Z kolei podczas seansów filmowych Marantz znakomicie wtapiał się w klimat poszczególnych filmów, zwłaszcza tych wymagających od amplitunera skupienia się na najdrobniejszych warstwach dźwiękowych. I tak, film "Pierwszy Człowiek" w formacie Dolby Atmos został odtworzony z wielką dbałością o szczegóły, co było szczególnie słychać podczas scen startu rakiety, a także w wielu ujęciach z pięknie skomponowaną muzyką.

W trybie Dolby Atmos dźwięki dochodzące z górnych kanałów (głośniki sufitowe) odegrały niebagatelna rolę w kreowaniu przestrzenności brzmienia, dzięki temu poczułem się jakbym znajdował się w samym środku akcji.

Marantz SR5014

Marantz łączy w sobie wiele cech w jedną spójną całość. Zdolny jest do wnikliwego odtwarzania wszelkich dźwiękowych niuansów, zwłaszcza w muzyce z krążków SACD, czy Blu-ray, ale nie należy zapominać, że jest to przede wszystkim amplituner kina domowego. Filmowe ścieżki brzmią za jego pośrednictwem efektownie i tworzą spektakularną strukturę przestrzenną.

Warto wiedzieć

SR5014, tak jak większość amplitunerów marki Marantz, został wyposażony w tryb Eco, który może okazać się pomocny w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu amplituner nie będzie miał zapewnionej dostatecznej przestrzeni nad górną pokrywą, do prawidłowego chłodzenia stopni końcowych. Przy włączonym trybie Eco ścieżki filmowe niewiele stracą na jakości brzmienia, ale plusem będzie to, że stopnie końcowe będą pracować przy znacznie niższym poborze prądu, czego efektem będzie mniej nagrzewający się radiator. Mniejsze ilości ciepła odprowadzane z radiatora, nie będą wymagały tak dużej wentylacji urządzenia.

Marantz SR5014

Podsumowanie

Marantz SR5014 prezentuje bardzo wysoki poziom pod względem wyposażenia, łącznie ze wsparciem dla nowych formatów, a więc DTS Virtual:X i Dolby Atmos Height Virtualization. Mogą one jednak być uruchamiane dopiero po przeprowadzeniu w świeżo zakupionym amplitunerze, niezbędnej aktualizacji systemowej. Cały proces aktualizacji trwa kilkanaście minut i po tym czasie użytkownik ma do dyspozycji obydwa wyżej wymienione tryby dźwięku, będące szczególnie przydatne w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu nie będą wykorzystywane dodatkowe kolumny (przykładowo sufitowe) do odtwarzania efektów dźwiękowych w formatach Dolby Atmos i DTS:X.

Na uwagę zasługuje również fakt, że w modelu SR5014 poprawiono jeszcze, względem poprzednich modeli, jakość dźwięku poprzez drobne zabiegi konstrukcyjne. W efekcie nowy SR5014 znowu zrobił krok w kierunku wzrostu atrakcyjności brzmienia, nie tylko w trybie wielokanałowym, ale również w stereo.

Marantz dysponuje przyjemnym dla oka i przede wszystkim łatwym w obsłudze menu ekranowym, a także wieloma innymi atrakcjami, jak np. możliwość sterowania za pośrednictwem wciąż udoskonalanej aplikacji Marantz AVR.

Werdykt: Marantz SR5013

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Możliwości

Plusy: Dokładne, efektowne brzmienie wyważone w proporcjach, oparte na mocno rozbudowanej scenie. Choć w przypadku SR5014 dynamika nie odgrywa pierwszoplanowej roli (ważniejsza jest precyzja i barwa), to jednak w brzmieniu nie brakuje emocji, zwłaszcza w ścieżkach filmowych.

Minusy: Proces ustawień w trybie automatycznej kalibracji trwa zbyt długo, zwłaszcza gdy użytkownik zdecyduje się na pełny proces pomiarowy przeprowadzony w aż dziewięciu punktach.

Ogółem: SR5014 w trybie wielokanałowym oferuje brzmienie o audiofilskim szlifie, ale i typowej dla kina wręcz holograficznej przestrzeni. Drobne zmiany konstrukcyjne bloków sygnałowych i elementów biernych przyniosły jeszcze lepsze efekty brzmieniowe. W swoim przedziale cenowym jest to bardzo dobrze wyposażony amplituner.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Marantz SR5013
RODZAJ
Amplituner kina domowego
CENA
3.995 zł
WAGA
10,1 kg
WYMIARY (S×W×G)
440×161×346 mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.marantz.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Moc: 180W na kanał przy 6Ω, 1kHz, 1%
  • Inteligentny tryb Eco
  • Wysokoprądowe wzmacniacze klasy AB
  • Kompatybilność z 4Ω kolumnami głośnikowymi
  • Marantz HDAM – autorskie moduły zmniejszające szumy i poprawiające dynamikę
  • Wydajny transformator z rdzeniem EI
  • Zaawansowany system automatycznej kalibracji Audyssey MultEQ XT
  • Dekodery: Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS:X, DTS Neural:X, DTS-HD Master Audio, DTS Virtual:X, Dolby Atmos Height Virtualization
  • Wejście Phono dla wkładek typu MM (3,5mV; 47kΩ)
  • Wysokiej jakości 8-kanałowy przetwornik C/A 384kHz/32-bit Asahi Kasei AK4458
  • Wejścia liniowe niezbalansowane: 4 pary wejść stereo RCA
  • Wejścia cyfrowe: 2 optyczne, 2 koaksjalne
  • Wyjście słuchawkowe
  • Analogowe wejście 3,5mm
  • 8 wejść HDMI (w tym jedno na panelu czołowym) i 2 wyjścia (4K, 60Hz, Ultra HD z obsługą HDCP 2.2, HDR, Dolby Vision, BT.2020)
  • Wyjścia z przedwzmacniacza dla Zone 2
  • 2 wyjścia subwooferowe
  • Wyjścia ze stopni końcowych: 7-kanałów + przełączalne stereo dla Zone 2
  • Bluetooth, Wi-Fi
  • Współpraca z serwisami muzycznymi: Tidal, Spotify, Deezer
  • Wbudowany bezprzewodowy system dźwięku HEOS
  • Sterowanie głosowe Amazon Alexa, Google Assistant, Apple Siri
  • Streaming Audio w AirPlay
  • Wejście USB i Ethernet
  • Obsługa Hi-Res Audio: FLAC, WAV, Apple Lossless, DSD 5,6MHz, LPCM