s-e-r-v-e-r-a-d-s

kino domowe

Wilson Raptor 7, 1, Vocal, SUB-10

test
Wilson Raptor 7, 1, Vocal, SUB-10 rekomandacja

Budżetowy system kolumn marki Wilson pochodzący z serii Raptor jest nie tylko solidnie wykonany, ale też bazuje na rozwiązaniach konstrukcyjnych, jakie można spotkać w droższych zestawieniach

Serię Raptor marki Wilson zorganizowano w taki sposób, aby to użytkownik wybrał określoną konfigurację, nie tylko w zależności od wielkości pomieszczenia odsłuchowego, jakim dysponuje, ale również zasobności swojego portfela. Na bazie kolumn z linii Raptor dystrybutor stworzył dwa systemy firmowe.

Pierwszym z nich jest testowany przez nas, kosztujący 3.645zł, składający się z największych kolumn obsługujących kanały przednie, modelu Raptor 7, kolumn tylnych Raptor 1, kolumny centralnej Vocal oraz opcjonalnego aktywnego subwoofera SUB-10 (1.599zł).

Drugi system jest wyraźnie tańszy (2.845zł) i bazuje na mniejszych przednich kolumnach Raptor 5 oraz obsługujących kanały surround Raptor Mini. Klient może więc wybrać spośród dwóch głównych, już gotowych zestawów kolumn serii Raptor, albo zdecydować się na zakup poszczególnych modeli z osobna, zaczynając przykładowo od stereo i z czasem rozbudowując system do konfiguracji 2.1, 5.0 lub 5.1 itd.

Solidne i przemyślane

Po testach podłogowych kolumn Raptor 7 oraz podstawkowych Raptor 1 doszedłem do wniosku, że również system wielokanałowy bazujący na tych konstrukcjach spokojnie "da radę". I o ile kolumna centralna Vocal wchodzi w skład jednego i drugiego zestawu, o tyle aktywny subwoofer wcale nie jest obowiązkowy – to klient decyduje, czy chce jeden lub drugi system poszerzyć o aktywną jednostkę niskotonową. Powinien przy tym kierować się nie tylko względami finansowymi, ale wielkością pomieszczenia, w którym taki system ma pracować. Generalnie przyjęło się, że w pokojach o mniejszej powierzchni do prawidłowego przetwarzania zakresu niskich tonów w zupełności wystarczy system 5.0.

Wilson Raptor 7, 1, Vocal, SUB-10

Żeby jednak cieszyć się z ładnie dociążonego i nisko schodzącego zakresu niskich tonów, przednie kolumny powinny być wydajne właśnie w tym zakresie. Jeśli więc zdecydujecie się na zakup testowanego systemu, to w pokoju o powierzchni dochodzącej do 20 metrów kwadratowych można jeszcze pokusić się o kombinację bez aktywnej jednostki niskotonowej, ponieważ przednie kolumny Raptor 7 oferują spektakularnie brzmiący bas o wystarczającym zasięgu i masie. Do większych pomieszczeń zalecany jest już aktywny subwoofer, wspomagający przednie kolumny w paśmie basu, zwłaszcza w reprodukcji jego najniższych partii. Oczywiście system 5.1 bazujący na aktywnym subie zawsze będzie oferował bardziej efektowne brzmienie, ale tylko w pokojach, do których właściwie dobraliśmy system.

W skład testowanego zestawienia 5.1 wchodzą znane już z poprzednich recenzji kolumny Raptor 7 oraz Raptor 1 uzupełnione o jednostkę centralną Vocal oraz aktywny subwoofer SUB-10. Kolumny obsługujące linię przednią, a więc obydwie jednostki Raptor 7 oraz centralną kolumnę Vocal wyposażono w identyczne głośniki wysokotonowe, bazujące na miękkiej nasączanej kopułce, co świadczy nie tylko o solidności producenta, ale również dbałości o jakość najważniejszych podzespołów. Taki sam głośnik wysokotonowy w każdej z kolumn zapewni jednorodny charakter brzmieniowy w zakresie wysokich tonów, co przełoży się na spójniejszy przekaz panoramy wielokanałowej. Z kolei membrany głośników niskotonowych czy też nisko-średniotonowych w każdej z kolumn wykonano z powlekanych celulozowych stożków, co również przekłada się na jednolite brzmienie w zakresie niskich i średnich tonów, prezentujące podobny charakter pod kątem barwy. Widać więc, że producent nie starał się oszczędzać na głośnikach i zdecydował się na konkretne modele wykonane w tej samej technologii i z tej samej jakości materiałów, niezależnie czy mamy do czynienia z dużymi, małymi, tańszymi, czy też droższymi modelami z serii Raptor.

Wilson Raptor 7, 1, Vocal, SUB-10

Wszystkie kolumny wyposażono w solidne, dosyć sztywne obudowy z płyt MDF, oklejone drewnopodobną folią winylową, dostępną w dwóch wariantach kolorystycznych – klient może wybrać białą albo czarną. Przy czym należy podkreślić, że fronty wszystkich kolumn są lakierowane na wybrany kolor, co czyni kolumny z serii Raptor jeszcze atrakcyjniejszymi stylistycznie. Jeśli klient zdecyduje się na opcję 5.1 wraz z aktywnym subwooferem, to dołączony do systemu SUB-10 powinien z nawiązką spełnić pokładane w nim nadzieje. Znajdujące się na jego tylnym panelu wysokopoziomowe wejścia umożliwiają wpięcie suba w system stereo bazujący na klasycznym wzmacniaczu, którego nie wyposażono w niskopoziomowe wyjście dla kanału LFE czy też wyjścia z przedwzmacniacza. SUB-10 można więc wykorzystać zarówno w systemie kina domowego, jak i w konfiguracji dwukanałowej, co niewątpliwie należy uznać za zaletę.

Gładkie, plastyczne, spójne i energiczne!

Testowany zestaw kolumn marki Wilson adresowałbym przede wszystkim do miłośników dźwięku nieco wygładzonego, subtelnie ocieplonego i zwinnego. Dynamika jest przez ten zestaw reprodukowana z naciskiem na właściwe zróżnicowanie zarówno w skali mikro, jak i makro. W przypadku systemów w tej cenie z reguły jest tak, że kolumny nie są do końca zdolne do rozróżniania dźwięków o różnym ciężarze i szybkości. Wilson to potrafi, co warto docenić. Z osobna kolumny Raptor 7 i Raptor 1 również nie miały problemów z przekazaniem właściwego kontrastu dynamicznego, co pokazały wcześniejsze sesje odsłuchowe. Jednak w konfiguracji wielokanałowej to wrażenie jest jeszcze spotęgowane, a dźwięk wydaje się jeszcze bardziej rasowy, co w konfiguracji kinowej jest cenną zaletą.

Wilson Raptor 7, 1, Vocal, SUB-10

Oczywiście wiele będzie tutaj zależało od samego amplitunera – podczas testu korzystałem zarówno z modelu AVR-X2400H marki Denon, jak i TX-NR676E od Onkyo. Obydwa japońskie amplitunery ładnie zgrały się brzmieniowo z systemem marki Wilson. Z Denonem dźwięk miał nieco bogatszą, bardziej nasyconą barwę, zwłaszcza w zakresie średnich i wysokich tonów, natomiast z Onkyo poprawiła się dynamika w skali makro i sprężystość niskich tonów. Nie ulega również wątpliwości, że obydwa amplitunery dobrze poradziły sobie z prawidłowym wysterowaniem kolumn, nawet wtedy, gdy decydowałem się na odsłuch muzyki koncertowej w wykonaniu U2 czy Depeche Mode przy bardzo wysokich poziomach głośności. Ku mojemu zaskoczeniu Raptory bardzo dobrze poradziły sobie właśnie z przenoszeniem sporych mocy, choć prawdę powiedziawszy, gdy spoglądałem na niewielkie membrany kolumny centralnej i tylnych, miałem pewne obawy związane z tym, czy głośniki poradzą sobie z kulturalnym odtwarzaniem dźwięków.

Opisywany system kładzie nacisk na plastykę brzmienia i jego barwę – kolumny bardzo ładnie i szczegółowo prezentują najsubtelniejsze dźwięki, ale wtedy gdy trzeba, potrafią też zaskoczyć obszerną przestrzenią wielokanałową oraz nagłymi skokami dźwięku przy wysokich poziomach głośności. Naturalnie, duży wpływ na głębię oraz masę w zakresie niskich tonów miał aktywny subwoofer – 150-watowy wzmacniacz pracujący w klasie AB bez problemów radził sobie z napędzaniem 250mm celulozowego stożka. Mimo że zainstalowany w SUB-10 głośnik nie należy do jednostek imponujących wielkością, to jednak dzięki zwiększeniu skoku membrany o zaledwie kilka milimetrów udało się obniżyć zasięg niskich tonów oraz nieco zwiększyć ich masę, w efekcie czego osiągnięto bas jak z suba dysponującego wooferem o większej średnicy.

Wilson Raptor 7, 1, Vocal, SUB-10

Warto wiedzieć

System kolumn pochodzący z serii Raptor najlepiej zaprezentuje zakres niskich tonów, jeśli zdecydujemy się na niskie dostrojenie częstotliwości odtwarzanej przez aktywny subwoofer. Bas nabierze charakteru dzięki połączeniu dobrej odpowiedzi impulsowej i zasięgu w najniższych partiach. Częstotliwość odcięcia należy ustawić w okolicach 55–60Hz, wtedy aktywny subwoofer dobrze wzmocni najniższy bas, zachowując jednocześnie jego szybkość. Z kolei właściwym odtworzeniem wyższych partii niskich tonów zajmie się już para przednich kolumn Raptor 7.

Podsumowanie

Wilson z serią Raptor wprowadzi każdego w świat dźwiękowych doznań rodem z kina, a wszystko to za relatywnie niewielkie pieniądze. Ten budżetowy system nie tylko dobrze brzmi, ale też ładnie wygląda, zwłaszcza w białym wykończeniu, więc z łatwością znajdzie uznanie w oczach wielu osób.

Werdykt: Wilson Raptor 7, 1, Vocal, SUB-10

  • Jakość dźwięku

    ★ ★ ★ ★ ★
  • Jakość / Cena

    ★ ★ ★ ★ ★
  • Wykonanie

    ★ ★ ★ ★ ½
  • Wysterowanie

    ★ ★ ★ ★

Plusy: Spójny, relaksujący dźwięk z obszernie zaprezentowaną przestrzenią i soczystą barwą, zwłaszcza w zakresie średnich i wysokich tonów. Niezła dynamika, dobry bas zarówno w konfiguracji z aktywnym subwooferem, jak i bez

Minusy: Raczej nie zachwyci miłośników ostrego, agresywnego grania

Ogółem: Seria Raptor jest dobrze skrojona na potrzeby przeciętnego kinomana – rasowe, kinowe brzmienie z nisko schodzącym, mocnym basem uzupełniono ładnie zaprezentowaną barwą i obszerną panoramą wielokanałową

Ocena ogólna:

★ ★ ★ ★ ★
PRODUKT
Wilson Raptor 7
RODZAJ
Kolumny podłogowe
CENA
2.398zł (para)
WAGA
15kg (szt.)
WYMIARY (SxWxG)
195x1010x300 mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.horn.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 40Hz–20kHz (+/-3dB)
  • Skuteczność/impedancja: 90dB/4Ω
  • Sugerowana moc wzmacniacza: 50–180W
  • Podział pasma częstotliwości: 2500Hz (podział między stożkiem nisko-średniotonowym a kopułką wysokotonową)
  • Konstrukcja dwuipółdrożna
  • 25mm miękka nasączana kopułka wysokotonowa
  • 165mm głośnik nisko-średniotonowy z powlekaną celulozową membraną stożkową
  • 165mm głośnik niskotonowy z powlekaną celulozową membraną stożkową
  • Obudowa wentylowana tunelem bas-refleks
  • Dostępne wersje wykończenia: czarny, biały
PRODUKT
Wilson Raptor 1
RODZAJ
Kolumny podstawkowe
CENA
798zł (para)
WAGA
4kg (szt.)
WYMIARY (SxWxG)
168x298x235 mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.horn.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 55Hz–20kHz (+/-3dB)
  • Skuteczność/impedancja: 86dB/4Ω
  • Sugerowana moc wzmacniacza: 25–125W
  • Podział pasma częstotliwości: 2800Hz
  • Konstrukcja dwudrożna
  • 25mm miękka nasączana kopułka wysokotonowa
  • 125mm głośnik nisko-średniotonowy z powlekaną celulozową membraną stożkową
  • Obudowa wentylowana tunelem bas-refleks
  • Dostępne wersje wykończenia: czarny, biały
PRODUKT
Wilson Vocal
RODZAJ
Kolumna centralna
CENA
4,5kg (szt.)
WAGA
WYMIARY (SxWxG)
430x140x165 mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.horn.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 50Hz–20kHz (+/-3dB)
  • Skuteczność/impedancja: 88dB/4Ω
  • Sugerowana moc wzmacniacza: 25–125W
  • Podział pasma częstotliwości: 2600Hz
  • Konstrukcja dwudrożna
  • 25mm miękka nasączana kopułka wysokotonowa
  • 101mm głośnik nisko-średniotonowy z powlekaną celulozową membraną stożkową
  • Obudowa wentylowana tunelem bas-refleks
  • Dostępne wersje wykończenia: czarny, biały
PRODUKT
Wilson SUB-10
RODZAJ
Subwoofer aktywny
CENA
1.599 zł
WAGA
11,6kg (szt.)
WYMIARY (SxWxG)
320x320x330 mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.horn.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 25Hz–150Hz
  • Moc wzmacniacza: 150W (ciągła)
  • Regulacja basu w zakresie 50Hz–150Hz
  • Obudowa wentylowana tunelem bas-refleks
  • 250mm stożek niskotonowy z celulozową membraną o długim skoku
  • Dwupozycyjny przełącznik fazy 0–180 stopni
  • Wejścia niskopoziomowe stereo RCA oraz wysokopoziomowe stereo
  • Dostępne wersje wykończenia: czarny, biały