s-e-r-v-e-r-a-d-s

muzyka

Anouar Brahem - Souvenance

recenzja
Anouar Brahem - Souvenance

Najnowsze, dwupłytowe dzieło Anouara Brahema jest powrotem do korzeni, czyli pokazaniem piękna ludowych melodii, jednak w nowej, atrakcyjnej szacie

O muzyce

Kilka lat temu za sprawą koncertów Anny Marii Jopek i zaproszonego przez nią Dhafera Youssefa polska publiczność pokochała lutnię oud. Niezwykły instrument o bardzo charakterystycznym brzmieniu. Tunezyjczyk Anouar Brahem studiował grę na tym instrumencie w Tunisia's National Conservatory Of Music. Na początku lat 80. wyjechał do Paryża w poszukiwaniu nowych muzycznych wyzwań. Współpracował z Mauricem Bejartem i Gabrielem Yaredem. Po powrocie do Tunezji założył zespół, z którym koncertował w USA i Kanadzie, co w konsekwencji zaowocowało kontraktem z wytwórnią Manfreda Eichera. Dla ECM nagrywa z powodzeniem od 1991 roku, kiedy to ukazał się "Barzakh". Brahem nagrywa w różnych składach instrumentalnych, choć najczęściej w trio, jak w świetnie przyjętym "Thimar" (1998) z Johnem Surmanem (saksofon i klarnet basowy) i Davem Hallandem (kontrabas).

Najnowsze, dwupłytowe dzieło jest powrotem do korzeni, czyli pokazaniem piękna ludowych melodii, jednak w nowej, atrakcyjnej szacie. Do studia zaprosił francuskiego pianistę Francoisa Couturiera, szwedzkiego basistę Bjorna Meyera, niemieckiego klarnecistę Klausa Gesinga oraz Orchestra Della Svizzera Italiana pod dyrekcją Pietro Mianitiego. Udział tej ostatniej jest oszczędny, ale dzięki temu znacznie zwiększyło się spektrum brzmieniowe całości. Wkraczamy w świat jakże obcy naszej słowiańskiej kulturze – pełen tajemnic, magii i medytacji. W kategorii muzyki etnicznej i folkowej absolutne mistrzostwo świata. ★ ★ ★ ★ ★

O dźwięku

Jak pożenić arabską lutnię oud z orkiestrą to tylko pod okiem i uchem Manfreda Eichera. Płytę nagrano w szwajcarskim Lugano, w Auditorio Stelio Molo RSI – jednym z miejsc, do których chętnie wraca szef ECM-u. Pięknie udało się wydobyć zarówno ciepłe, głębokie brzmienie egzotycznego instrumentu, jak i naturalne barwy fortepianu czy klarnetu basowego. Orchestra della Svizzera italiana pod dyrekcją Pietra Mianitiego dyskretnie i harmonijnie dopełnia całości dźwiękowego krajobrazu. Jak zawsze w przypadku produkcji ECM-u zachwyca przestrzeń, pogłosy towarzyszące instrumentom i ogólna czystość przekazu. ★ ★ ★ ★ ★

Wykonawca
Anouar Brahem
Album
Souvenance
Wytwórnia
ECM Records
Dostarczył
HIGHRESAUDIO
Format
FLAC 24/88,2

Szanowny Czytelniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Computer Graphics Studio sp.j. i jej zaufanych partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich preferencji oraz analityki ruchu na witrynie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę można w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Prywatności lub decyduj o zgodzie.