Szukaj:


HI-FI HI-FI
Strona główna Prenumerata E-Prenumerata Archiwalia Kontakt O nas







REKLAMA

Millenium



Legendy HI-FI

Nie tylko HI-FI

Testy / Opinie / Recenzje

KOLUMNY ELEKTROSTATYCZNE QUAD ESL 2805 [TEST]

Dodany 2008-04-29
Nowe wcielenie ponadczasowych kolumn elektrostatycznych Quada jest jeszcze lepsze niż poprzednie.
KOLUMNY ELEKTROSTATYCZNE QUAD ESL 2805 [TEST]
PRODUKT Quad ESL 2805
RODZAJ Podłogowe kolumny elektrostatyczne
CENA 13.000 zł za parę
NAJWAŻNIEJSZE CECHY Wymiary (SxWxG): 70x107x39cm. Waga: 35kg.
Cztery elektrostatyczne panele tworzące jedną płaską membranę. Podstawa z zainstalowaną elektroniką i balastem. Tylny wspornik wzmacniający konstrukcję. Pojedyncze gniazda głośnikowe i gniazdo zasilania. Skuteczność: 84dB. Nominalna impedancja: 8 omów
KONTAKT http://www.horn.pl


Nowe wcielenie ponadczasowych kolumn elektrostatycznych Quada jest jeszcze lepsze niż poprzednie.
Legenda hi-fi świętuje pięćdziesięciolecie istnienia. Dokładnie w roku 1957 świat osłupiał na widok pierwszych pełnozakresowych, elektrostatycznych - w odróżnieniu od klasycznych konstrukcji elektrodynamicznych - kolumn Quada.
Pionierski model noszący nazwę Electrostatic był produkowany przez ponad dwadzieścia lat. Jego następca, opatrzony symbolem ESL-63 (prace nad nim rozpoczęto w 1963 roku), ujrzał światło dzienne dopiero pod koniec 1981 roku i cieszył się niesłabnącą popularnością do połowy lat 90., kiedy to zaprzestano jego produkcji, ponieważ nie spełniał norm bezpieczeństwa.
W nowym tysiącleciu, gdy pozycja marki się ustabilizowała, na rynku pojawiły się dwa nowe modele głośników elektrostatycznych, ESL-988 i ESL-989, wzorowane na ESL-63, choć wprowadzające sporo innowacji uwzględniających przepisy bezpieczeństwa oraz wzmacniających konstrukcję mechaniczną.
Z biegiem lat powstały kolejne modele: ESL 2805 i jego większy brat ESL 2905 - obydwa zaopatrzone w masywne stalowe odlewane ramy, szerokie stalowe podstawy pełniące rolę 8kg obciążników i solidny wspornik łączący górną poprzeczkę ramy z tylną częścią podstawy.
Udoskonalono też konstrukcję przegród i ich mocowanie.
Charakterystyczny dla głośników elektrostatycznych cienki panel jest tradycyjnie duży - całkiem ma ponad metra wysokości na 2/3 metra szerokości. Obramowujące go po bokach odlewane obejmy koloru srebrnego i czarny, błyszczący, wygięty metalowy pręt umieszczony u góry ożywiają dość ponurą aparycję, którą kolumny zawdzięczają przede wszystkim czarnej maskownicy; dostępna jest też wersja w klasycznym wykończeniu z oksydowanymi krawędziami i brązowymi grillami. Ascetyczny wygląd uzupełnia umieszczone z przodu przy podstawie podświetlane logo firmy Quad (z możliwością wyłączenia).
Zasada działania głośników elektrostatycznych nie ma nic wspólnego z głośnikami z cewką poruszającą się w polu magnetycznym. Tutaj dźwięk jest generowany przez duże panele z niezwykle lekkiej błony z tworzywa sztucznego (w modelu 2905 jest ich sześć, w bliźniaczym 2805 - cztery) umieszczone między silnie naładowanymi płytkami i poruszające się synchronicznie. Taka konstrukcja sprawia, że panele emitują fale dźwiękowe zarówno do przodu, jak i do tyłu, ale są one względem siebie w przeciwfazie, dlatego w miejscach, gdzie się nakładają (po bokach), następuje ich wygaszenie.



Tego typu konstrukcja nosi nazwę dipolowej. Wzajemne znoszenie się fal dźwiękowych emitowanych z boków panelu oznacza też, że zakres niskich częstotliwości zależy od szerokości panelu. Charakterystyka promieniowanego dźwięku przyjmuje na wykresie kształt ósemki, a nie okręgu, jak w kolumnach z klasyczną obudową. Ma to szereg konsekwencji: dźwięk jest emitowany do przodu i do tyłu, ale za to znacznie mniej fal "ucieka" do góry, na dół czy na boki, przez co współczynnik proporcji dźwięku bezpośredniego do odbitego jest bardzo wysoki. Ta właściwość pozwala też na ustawienie głośników blisko ścian.
W najnowszych modelach z serii ESL zastosowano nowoczesne materiały zwiększające mechaniczną integralność konstrukcji i przejrzystość brzmienia, ale sercem konstrukcji jest nadal przemyślna linia opóźniająca, wprowadzona po raz pierwszy w kolumnach ESL-63. Problem z membranami o dużej powierzchni polega na tym, że w najwyższym zakresie pasma promieniowana przez nie wiązka stopniowo ulega zwężeniu, podczas gdy ideałem byłoby utrzymanie jednakowej kierunkowości w całym zakresie pasma. Właśnie dlatego większość kolumn posiada dwie lub więcej jednostek głośnikowych: głośnik wysokotonowy zwiększa zakres promieniowania najwyższych częstotliwości. Kolumny Quada są pomyślane inaczej: dwa zewnętrzne panele otaczają parę mniejszych, ale sygnał docierający do każdego z nich jest taki sam. Nie ma tu żadnych głośników basowych, gwizdków i zwrotnic.
Wszystkie elektrostatyczne modele Quada (począwszy od ESL-63) posiadają osiem koncentrycznych pierścieni ulokowanych w dwóch centralnych elektrodach (statorach) połączonych liniami opóźniającymi, które progresywnie opóźniają sygnał docierający do większych, zewnętrznych pierścieni. Dzięki takiemu rozwiązaniu płaska membrana tworzy pozorne punktowe źródło dźwięku w odległości 0,3m za głośnikiem, przy czym najwyższe częstotliwości są promieniowane z najbardziej wewnętrznego pierścienia na zewnątrz, niemal jak w idealnym przetworniku.



JAKOŚĆ DŹWIĘKU
Ponieważ zasada działania kolumn elektrostatycznych nie ma nic wspólnego z głośnikami dynamicznymi, wszystkie Wasze przyzwyczajenia zostaną postawione na głowie. Musicie też przygotować się na zupełnie inny zestaw problemów do rozwiązania. Pod pewnymi względami ESL 2805 mogą stanowić wzorzec brzmienia, do którego daleko nawet najdroższym modelom o tradycyjnej konstrukcji; w innych sprawach ograniczenia elektrostatów są oczywiste.
Jeśli dopasujecie rodzaj muzyki i poziom głośności odtwarzanych utworów do potencjału tych zestawów, przekonacie się, że 2805 to prawdziwa gratka w świecie hi-fi. Ich najmocniejszą stroną jest z pewnością sposób reprodukcji instrumentów akustycznych i wokali, natomiast do słabości należy zaliczyć ograniczone możliwości w zakresie głośności (co częściowo wynika z niskiej skuteczności) i basu (to z kolei jest związane ze specyfiką konstrukcji dipolowej).
Ponieważ kolumny te nie mają obudowy, problem "pudełkowatości" brzmienia nie istnieje. Waga cienkiej membrany z materiału o nazwie Mylar jest ponad 100 razy mniejsza niż najlżejszej membrany zwykłego głośnika, a do wytworzenia dźwięku jest wykorzystywana cała jej powierzchnia, co sprawia, że elektrostaty wykazują wyjątkową wrażliwość nawet na najcichsze sygnały. Duża powierzchnia membrany powoduje, że wykonuje ona stosunkowo niewielkie ruchy - pozwala to uzyskać bardzo dobrą liniowość i niski poziom zniekształceń.
Osoby przyzwyczajone do klasycznych głośników, które po raz pierwszy stykają się z elektrostatami, mogą czuć się zdezorientowane, bo różnice w prezentacji są olbrzymie. O średnicy brzmiącej tak, jak w wykonaniu 2805, mogliście dotąd tylko pomarzyć: posiada ona niezwykłą neutralność, a przy tym dużą wyrazistość i subtelność. Wyjątkową słodycz dźwięku zawdzięczamy brakowi przenikliwości czy jaskrawości.
Brzmienie Quadów jest doskonale spójne i bardzo wierne, co nadaje głosom dużą szczerość i pozwala uzyskać niezwykle precyzyjny obraz stereo. Fortepian i instrumenty dęte drewniane brzmią zaskakująco naturalnie, natomiast blacha ma tendencję do krzykliwości. Zastrzeżenia te mogą dotyczyć kolumn, ale też źródeł dźwięku, wzmacniacza i pozostałych elementów systemu odsłuchowego, ponieważ 2805 są niespotykanie wrażliwe na współpracujące z nimi urządzenia.
Wyjątkowa precyzja obrazu dźwiękowego to efekt znacznie wyższego niż w klasycznych kolumnach stosunku dźwięku bezpośredniego do odbitego. Chodzi o to, że do uszu słuchacza dociera więcej informacji z samego nagrania, a mniej z pomieszczenia odsłuchowego. Jednocześnie Quady mają tendencję do zawężania pola propagacji najwyższych częstotliwości, dlatego w tym wypadku najlepszy punkt odsłuchowy jest tylko jeden i znajduje się dokładnie na linii przecięcia osi symetrii obu kolumn.
Oczywiście, ESL 2805 mają kilka słabszych punktów. Zakres najniższych częstotliwości zależy w tym wypadku od szerokości panelu kolumny, a jego dolną granicę wyznacza 50Hz - o najniższej oktawie można tylko pomarzyć, albo spróbować uzupełnić ten brak subwooferem, co może jednak okazać się dość trudne. 2805 to przetworniki prędkościowe, natomiast konstrukcja większości subów wykorzystuje zasadę ciśnieniową. Próby z dwoma subwooferami REL-a z serii T zakończyły się niepowodzeniem. Pomijając ograniczony zakres niskich tonów, jakość brzmienia basu w kolumnach 2805 jest dobra: otrzymujemy czysty, żywy dźwięk pozbawiony niepożądanego nadmiaru, może tylko zbyt mało wyrównany. Zastanawialiśmy się też, czy dla brzmienia basów nie byłoby korzystne pozostawienie 10-20cm wolnej przestrzeni między kolumną a podłogą.
ESL 2805 charakteryzują się niską skutecznością (ok. 84dB) i umiarkowaną mocą (na szczęście skomplikowany układ elektroniczny zabezpiecza kolumny przed uszkodzeniem w razie podania zbyt mocnego sygnału) i dlatego nie polecamy ich fanom ostrego rocka. Jesteśmy za to pełni zachwytu dla ich wrażliwości na najcichsze dźwięki. W "Requiem" Verdiego - utworze niezwykle dynamicznym - słuchanym przez radio o 2.00 nad ranem, gdy nie można wykorzystać wysokich poziomów głośności i trzeba ściszyć sprzęt do poziomu szeptu, fenomenalnie zaprezentowały bogactwo faktury i najdrobniejsze szczegóły. HFC


QUAD ESL 2805
Podsumowanie
Przy uwzględnieniu naturalnych ograniczeń dotyczących głośności i głębi basu są to prawdziwie hi-endowe kolumny wyznaczające wysokie standardy, jeśli chodzi o realizm brzmienia wokali i instrumentów akustycznych. Nie trzęsą ścianami, ale pod względem przestrzenności, spójności i szczegółowości są wyjątkowe.
OCENA HI-FI CHOICE 91%



USTAWIENIE
Znalezienie optymalnego ustawienia dla Quadów to spore wyzwanie. Ponieważ kolumny te promieniują dźwięk do przodu i do tyłu (w przeciwfazie), najlepiej umieścić je tak daleko od tylnej ściany, jak to możliwe. Z kolei brak dźwięku emitowanego na boki pozwala przysunąć je blisko ścian bocznych bez zaburzenia sceny stereo.
W najwyższym paśmie częstotliwości pojawia się tendencja do zwężenia promieniowanej wiązki dźwięku, dlatego należy precyzyjnie skierować kolumny w stronę miejsca przeznaczonego do odsłuchu.
Najzagorzalsi zwolennicy elektrostatów mogą spróbować oddzielić je od podłogi kilkoma centymetrami wolnej przestrzeni - nie będzie to łatwe z uwagi na wagę kolumn i obciążający cokół, ale doda powagi niskim częstotliwościom. Decydując się na takie ustawienie, nie zapomnijcie o odpowiednim wyregulowaniu nachylenia Quadów w pionie.

DOPASOWANIE SYSTEMU
Kolumny ESL 2805 nie są nadmiernie uciążliwe, jeśli chodzi o obciążenie: impedancja w całym paśmie nie schodzi poniżej 3,5 omów, a średnio wynosi mniej więcej 8 omów. Niska skuteczność (ok. 84dB) sprawia, że odpowiednie wysterowanie (ograniczone przez moc znamionową) osiągną, współpracując ze wzmacniaczem zdolnym dostarczyć spore napięcie - sugerujemy moc rzędu 50?100W na kanał.
Quady są niezwykle wrażliwe na pozostałe elementy systemu odsłuchowego. Ich naturalnie słodkie brzmienie pasuje do wzmacniaczy lampowych; warto też poeksperymentować z różnymi źródłami i kablami głośnikowymi.
Pokusa uzupełnienia systemu jednym lub dwoma subwooferami jest silna, ale w praktyce trudno uzyskać zadowalającą konfigurację - częściowo dlatego, że ESL 2805 to przetworniki prędkościowe, a zasada działania niemal wszystkich subwooferów opiera się na zmianach ciśnienia, a częściowo z uwagi na to, że w niewielu głośnikach superniskotonowych zakres działania jest ograniczony do 20-40Hz.

Artykuł pochodzi z numeru 8/07 miesięcznika "Hi-Fi Choice & Home Cinema"




Ostatnie artykuły:

Pozostałe artykuly >>

Dodaj komentarz

*

*

captcha *

Publikowane tutaj komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeśli którykolwiek z komentarzy narusza dobre obyczaje, prosimy o niezwłoczny kontakt mailowy

Komentarze (2)

» najnowsze | najstarsze
  • Witam. Chciałbym zapytać o funkcję pauzy, której według opisu odtwarzacz nie posiada. Jednak widzę, że na pilocie i na samym odtwarzaczu na przycisku PLAY widnieje również opcja pauzy. Przycisk stopu jest całkiem osobno. Jak się więc sprawy mają?

  • Fajnie, że są komentarze w końcu : )



Idz do gory strony
Mapa serwisu | Reklama Copyright © 2006-2014 Wydawnictwo Computer Graphics Studio.



Computer Arts